AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.037

E38: Justering innertak t. glaslucka + vindbrus

ha
8
hasseh
E38 730dA -01
Hej!
För en tid sedan hade jag E38an (-01) inne på service p.g.a. ett fel som gjorde att takluckan fastnade i öppet läge, vilket ju minst sagt var rätt irriterande.. På verkstan har de tydligen demonterat hela mekanismen (tagit ner hela innertaket etc.) för att fixa detta och sedan satt ihop det igen.. Sen dess har det fungerat, MEN!

Jag har nu istället två visserligen inte riktigt lika irriterande problem men ändå:

Dels går 'innertakluckan' (skivan som sitter under själva glasluckan) extremt trögt.. Det är mycket svårt att t.ex. under körning öppna endast innertaket, man måste i princip stanna och ta i med båda händerna.. Och försöker man öppna hela taket med knappen (då ska ju glastaket 'dra med sig' innertaket) hör man riktigt hur motorn låter överansträngd då den öppnar luckan. Är detta något som månne är hyfsat lätt att justera själv? Någon skruv för hårt åtdragen kanske?

Nästa problem rör ett störande vindbrus från taket som också tillkommit i samband med ovan nämnda service. När glasluckan är helt stängd men innertaket är öppet (= det normala för min del) hörs vid hastigheter över ca. 45-50 km/h ett tydligt vindbrus, tilltagande med hastighet.. Det är såpass mycket brus att det nästan blir tystare om man istället öppnar glasluckan 'på snedden' (vilket ju egentligen borde ge upphov till mer turbulens säger iaf min logik).

Som sagt.. Enkel justering själv eller så omfattande att jag bör lämna in igen?

/Hasse
Scheckheft
Hej
Tillbaks till verkstan! De verkar inte ha satt justerat luckan och innertaket på ett korrekt sätt. Var det en BMW verkstad förresten?
Har en bilder på de korrekta måtten, tyvärr med tysk anvisning. Något av intresse?

Mvh
Scheckheft
ha
8
hasseh
E38 730dA -01
Ok.. Det är väl vad jag har ställt in mig också.. Dock tog det två dagar sist eftersom mekanismen tydligen sitter svåråtkomligt innanför innertaket som således måste monteras ner...

Det var en auktoriserad BMW verkstad ja.. Brukar dock föredra att fixa 'justeringssaker' själv så långt det går eftersom det ju till stor del också är en smaksak vad som är 'rätt' motstånd.. Vad gäller vindbrus-problem (som jag har erfarenhet av tidigare på andra bilar) brukar det dessutom vara svårt för dem att fixa ordentligt då det ju av naturliga skäl krävs att man provkör bilen efter varje justering..

Vet inte riktigt vad du menar med 'måtten', är det mått på hur alla delarna ska sättas ihop? Tveksamt om det hjälper mig i så fall, tänkte inte demontera allt i vilket fall då takluckor brukar vara krångliga.. Min tanke med frågan var om det var en känd justeringsgrej med någon hyfsat lättåtkomlig skruv eller så..?

/Hasse
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Jag har också ett tydligt vindbrus när man kör med innerluckan öppen, mycket mycket irriterande.. för nog är det trevligt att köra med glas"tak" ibland, men det vill man ju inte när det blir vindbrus.. Jag trodde nästan att det var så dåligt konstruerat på E38, att man får acceptera vindljudet. Men du säger alltså att din var "helt" tyst innan?

Jag håller i vilket fall som helst med Scheckheft! Det är är ju en SOLKLAR (haha fyndigt) reklamation på utfört arbete! Låt dom fixa det, tror inte heller det är för mycket begärt att få en lånebil under tiden. Antar att det första jobbet inte var helt gratis heller!
ha
8
hasseh
E38 730dA -01
Japp, det stämmer att det var 'tyst' innan.. Ok, det fanns säkert nått brus där, men det var absolut inget irriterande, för då skulle jag ju kommit ihåg det.. Nu låter det dock som om den inte vore riktigt stängd.. Kan jämföra ljudet med om man öppnar ett fönster med en springa på kanske 3-4 millimeter.. Blir ett ganska så högfrekvent brus då..

Och visst är det som du säger en solklar reklamation, ingen diskussion om saken, men problemet ligger som sagt i att jag har svårt o tro att de kommer att kunna fixa till det perfekt på första försöket.. Den här typen av problem brukar man behöva skruva lite på allteftersom och köra bilen en del i olika hastigheter emellan för att testa, något som sällan hinns med ordentligt på verkstan.. I synnerhet som man inte vill vara utan pärlan allt för länge.. ;) Sen är det nog också till stor del en fråga om hur känslig man är.. Många skulle nog inte tänka på det alls, men man vill ju ha det 'perfekt'.. Varför har man annars en BMW liksom? hehe.. ;)

Tackar för råden så här långt!

/ Hasse
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Jag skulle då gladeligen låta dom ha bilen tills dom fixat problemet, under vissa rimliga gränser förståss :) Borde ändå inte ta så länge.. och man ska nog kunna kräva att det blir nära nog perfekt.

Tror man får ta det som projekt i sommar att riva takinredningen och få tyst på eländet, f-n så skönt det skulle vara!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.