AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
926

Hög HC på bes.

fick för hög HC på tomgång på bes. 250 och får vara 100
och bilen missar lite när den står på tomgång..
samt jjuckar när man kör på svag gas på 1:ans växel.

Nytt: olja,oljefilter,stift,tändkablar,rotor+lock

*i LMM sitter det väl några små trådar, om en sån är av? Har ej hunnit kolla det än.
*drar tjuvluft nånstanns?
*lambdasonden?

Bilen är en -89 M5 med renoverad motor

Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Insugspackningarna?

//Schnitzer

M5 -95: Länk
är det en vild gissning eller tror du det?

ska jaga läckor med startgas idag.

gummi bälgen + packningar insug bytt för 2500mil sedan.
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Ja, man kan ju inte veta säkert, men det är något som är ganska billigt att börja kolla. Kostade inte mycket på BMW, om jag inte minns fel. Kolla med startgasen om den går upp något i varv.

Hmm, 2500 mil sen, då borde det inte vara det, om inte en klant har monterat dem.

//Schnitzer

M5 -95: Länk
Hmm...Har du verkligen en 3.8??? Tänker på att du bytt "olja,oljefilter,stift,tändkablar,rotor+lock", du har nämligen ingen rotor eller fördelarlock på en 3.8...
Lambdasonden kan man byta med gott samvete även om den inte skulle vara boven, sonderna brukar reagera långsammare ju äldre/mer slitna de blir... Hade själv "helknasiga" värden på min bil på förbesiktningen hos BMW, inget värde som var rätt. Lambda pekade på mager blandning med CO var högt (fet blandning). I mitt fall var det lambdasonden som knasat, alla värden bra efter bytet. Bilen gick dock som den skulle med den gamla sonden så det kan vara som så att det var som servicekillen sade att deras avgasmätstation strulade (den hade tydligen gjort så tidigare o skulle "kollas igenom"). Jag bytte sonden i vilket fall som helst eftersom jag räknar lambdan till förbrukningsartiklar:-)

jo jag har en 3,8 med rotor och fördelarlock, hur det går ihop får du räkna ut själv.

kopplade på datorn idag och inga fel fanns, gjorde sen en avgasmätning och då var allt grett så jag for o besiktigade om.
Så det räckte med byte av olja+filter. Men har fortfarande kvar att den missar lite på tomgång.

klart slut!
Mutte: Ok då, man kan väl borra upp en 3.6:a till 3.8-liter i volym men det är ju ändå en 3.6-liters spis då det skiljer mer än cylindervolymen mellan S38B36 och S38B38, men visst har du en 3.8-liters motor isf:-)

jo jag vet att det skiljer mer än volym..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.