AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.504

E46 330xd ej miljöklass 2005?

Ja
122
Jante82
1M Coupé -11
Dieselmotorerna i E46 3-serien klarar Miljöklass 2005 (gäller ej 330xd och modeller med automatlåda). Varför är det så att 330xd ej klarar Miljöklass 2005 el Euro 2004 då E46 330d gör det? Nån som vet?
Jag försöker få lite klarhet i detta då detta med miljöklass 2005 kan innebära skattelättnad, åtminstone till 2008 på en 2005 års modell när den nya koldioxidbaserade skatten går igenom

Har den partikelfiltret?

Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Partikelfilter krävs inte för miljöklass 2005 enl. lagstiftning.

Det är snarare så att utsläppsnivåerna som specas inte enkelt klaras med dagens teknologi UTAN partikelfilter. Men det är nog något som BMW bland andra jobbar hårt med. Patikelfilter = dyrt.. finns det en lösning UTAN partikelfilter = mer vinst för tillverkaren

Jag skulle gissa att det är 330XD´ns fyrhjulsdrft som ökar förbrukning såpass att den PRECIS hamnar utanför.

För min 320Da så är det frågan om ~6PPM i utsläppet (vill jag minnas) för att den skulle komma under och hamna i klass 2005.. Jag kanske svamlar här, men det sitter något i bakhuvudet om detta på mig.

Ligger inte 320D i klass 2005, men EJ 320Da?? Jag vill minnas att det var PRECIS på det berömda f*tthåret att den skulle komma med.

//amullo
---
Jag antar det är den tillfälliga "skatterabatten" på 6000 kr som avses, men gäller den för äldre bilar? Regeringens webbsida är lite oklar på den punkten: Länk

Denna del är jag säker på: Alla bilar fr o m modellår 2006 samt äldre som uppfyller miljöklass 2005 kommer att få koldioxidbaserad skatt efter 1/10 2006.

Skatterabatten för dieselbilar med låga partikelutsläpp är lite svårare att få grepp om, det står:

"En förutsättninga är att skatteplikten för bilen har inträtt för första gången före utgången av 2007"

och

"Skattelättnaden för dieselbiler med låga partikelutsläpp föreslås träda i kraft den 1 juli 2006 och tillämpas vid första ordinarie debitering av fordonsskatt"

Man skulle kunna tolka det som om det endast gäller nya bilar som inregistreras mellan 1/7 2006 och 31/12 2007.

Det kan också tolkas som att det gäller för alla bilar som uppfyller kraven (< 5mg/km) som tagits i bruk före 21/12 2007, men kommer inte att slå igenom förrän vid första ordinarie skattedebitering som infaller efter 1/7 2006.

Någon som vet med säkerhet vad som gäller?
Hittade lite mer info här (se PDF): Länk

Detta stycke går inte att misstolka: "Vägverket föreslår att skattelättnaden skall gälla enbart för nyregistrerade fordon som uppfyller den nya miljöklassen från det att förändringarna i lagen om motorfordons avgasrening och motorbränslen vunnit laga kraft. Vägverket påpekar att det finns viss osäkerhet i
nuvarande miljöklassning och det därför inte är lämpligt att bilar som tagits i bruk för första gången före den 1 januari 2006 omfattas."

Om det stämmer så gäller skattelättnaden alltså inte alls för bilar som är äldre än 2006.
Ja
122
Jante82
1M Coupé -11
Tack för infon! Klart alltså att ingen skattelättnad gäller i det fallet.

Men om 330xd såsom 330d varit klassad i Miljöklass 2005 så skulle väl det innebära att skatten räknas efter koldioxid och inte efter vikt som idag, vilket skulle innebära en viss sänkning ändå när ändringen sker? Eller kommer inte detta heller påverka bilar registrerade före 1 jan 2006? Nu verkar det ju inte som att E46 330xd klassad in i Miljöklass 2005 el Euro 4 ändå av sista årsmodellen med 204 hk.. Är det bara för att förbrukningen är högre än 330d?

Om bilen uppfyller miljöklass 2005 så kommer skatten att vara koldioxidbaserad efter 1/10 2006, oavsett vilken årsmodell den är eller om den går på bensin eller diesel.

Från länken i mitt första inlägg: "personbilar av modellår 2005 eller äldre omfattas om de uppfyller den senaste miljöklassen (miljöklass 2005)".

Generellt sett blir skatten lägre för dieselbilar än om den hade varit viktbaserad. Det är lätt att räkna ut skatten, se länken.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.