AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
623

Kan strömlöshet orsakas av fel i mototstyrenheten?

pe
3
petpt
528i-86 530D touring-00
Har haft min 530 D inne hos BMW som bytt batteriet, vilket endast var tre månader gammalt, men bilen blir ändå stömlös och jag måste stödladda. Har noterat fläktljud efter de 16 minuter bilen behöver för att "somna in". Häromdagen var kupéfläkt aktiv i 10 tim. Tog då ny kontakt med verkstaden som via diagnosen får fram något fel med ac fläkten och de bad mig! kolla om den vid något tillfälle går för fullt, vilket den inte gör endast korta pulsvisa ganska långsamma varv. Verkstan säger också att det är mer felmeddelande på nån ytterligare fläkt och hänvisar till motorstyrenheten. Men på min fråga om lösningen är att byta styrenhet så vet dom inte? byte av ac fläkt eller annan fläktfelsökning, samma svar dom vet inte. Möjligen kunde jag försöka koppla bort ac fläkten för att se om batteriet behåller strömmen. Men hur förklarar det kupe´fläkt i 10 timmar. Någon som har goda råd? Eller varit utför nåt liknande?

Knepigt. Verkar som två fel, AC-fläkten framme vid kondensorn styrs mycket riktigt av bl.a motorstyrningen medan kupéfläkten styrs fråm klimapanelen. Båda fläktarna har dock ström fram till sitt relä resp effektsteg även när bilen är avstängd och i sovläge. Man kan plocka säkringarna som en utväg och konstatera att batteriet håller sin spänning men du har redan pekat på två felkällor. Jag skulle kolla på reläet till AC-fläkten, bör sitta under handskfacket om jag minns rätt. Effektsteget till kupéfläkten sitter i luftkanalen och nås via sidan av mittkonsollen, också framme vid handskfacket. Det har förekommit att fel i effektsteget (ofta felaktigt kallat fläktmotstånd) släpper på ström till fläkten vid avstängd bil. Sök även på tidigare inlägg och mektips ang. kupéfläkt.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.