AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
624

Var finna en beggad A/C-kompressor till 540?

St
1.089
Stente
För tillfället ute ur BMW-träsket.
Jaha, då var det dags för även min A/C att packa ihop.
Kompressorn har tydligen totalhavererat vilket medför byte av densamma, torkfilter, rengöring efter haveri, påfyllning av kylmedia. Allt till en kostnad av det facila priset på 14.000:-. Av detta går kompressorn på 7.500:- så min naturliga fråga är begagnade alternativ till denna.
Jag har sökt igenom bildelsbasen utan att finna artikelnumret som är kompressorn till 540. Min fråga är då om det kan tänkas finnas andra varianter som passar?
Enligt uppgift är tillverkaren Denso och deras artikelnummer till en 540 '99 ska vara 64526914370.
Det finns säkert någon logisk förklaring, men jag förstår inte varför kompressorn till A/C skulle behöva skilja mellan en 520 och en 540...
Någon kunnig som kan komma med input?
Här kan du söka på reservdelsnummer och jämföra mellan olika modeller osv:Länk

FP
He
381
Hero02
Audi A4 2018 S-Line
Är du säker på att kompressorn gått sönder?
Har du fått det bekräftat från mer än ett ställe?
Det finns flera ställen som gör kostnadsfri felsökning (ivarjefall i Göteborg)
På våran Volvo så sa dom på första stället att kompressorn var sönder och för att fixa detta skulle dom ha runt 9000:-
Efter några dar åkte jag till ett annat ställe och gjorde felsökning , och han kom fram till att den behövde shimsas om och det beror på att det blir ett magnetfält pga att kompressorn ligger för nära en balk.
Kostnad lite över 2000:- inklusive fyllning.
Detta har funkat problemfritt i över ett år nu.

Jag var även där och gjorde en felsök på min 528-98 i måndags men det var inget fel på min utan det var bara en fyllning som behövdes så nu funkar min AC perfekt igen.
rsarits
Det är samma kompressor på alla åttor, åtminstone M60/1 och /2, dvs 530/540, 730/740
St
1.089
Stente
Tack för svaren.
Har bara varit på ett ställe, Bil & Marin i Malmö, och dessa lär ju vara väldigt seriösa. Har själv bara positiva erfarenheter från dem sedan tidigare.

Själva beskrev de det som ett komplett kompressorhaveri, typ att den mer eller mindre hade flisats sönder (är själv inte ett dugg insatt i kompressorer eller kylteknik men det är deras mer eller mindre ordagranna förklaring).

Blir ju dock nu lite osäker om det kan tänkas vara som Hero02 säger, dvs mer eller mindre ett bekvämlighetsutbyte utan att analysera vidare!?

Folke, tack för länken! Kollade vidare under den (Länk samt därefter under "Aftermarket: Compressor Web Search" men hittade inget om BMW??
St
1.089
Stente
Ingen som har någon input om eventuellt annat fel eller var man kan få tag på beggade kompressorer?
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
Har en ligger från en 98 540. PM'a om det är intressant.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.