|
|
|
|---|---|
|
har för ovanlighetens skull ett kylproblem med min 535:a. den håller tempen fint och stabilt i typ 20 minuter men sen börjar den sakta men säkert vandra åt fel håll. termostat, vattenpump å viskokoppling nytt. den är även ordentligt luftad! den står nu uppallad i ett garage utan motorhuv och med motorn flyttad nån centimeter bakåt. kan nåt av detta påverka att den inte riktigt klarar av att hålla tempen, speciellt det att det kanske är för långt avstånd mellan flåkten å kylarn nu? hur stort mellanrum ska det va mellan fläkt å kylare på 535? | |
|
Det är nog så enkelt som du säger; sämre luftdrag genom kylaren + att motorn värmer upp luften i garaget, särskilt om motorn/fronten är placerad inåt mot vägg. Annars satsar jag på dålig topp-packning. Mvh |
|
|
Menar du att bilen står på tomgång och efter 20 minuter börjar bli för varm? Det är i så fall helt naturligt för en M30. Snarare borde den koka efter fem minuter. För övrigt skall det vara ett kort avstånd till kylaren. Viskofläkten passar nästan precis i original plastkåpa på motorsidan av kylaren för att suga igenom luft så effektivt som möjligt. Men viskofläkten är tungdriven, i vägen och kort och gott värdelös, så satsa istället på en tryckande elfläkt på framsidan av kylaren. Mycket bättre. Mer plats. Lätt att byta fördelarlock. Snyggt. Trevligt. Inte heller speciellt dyrt. ___ Gör det med stil eller gör ingenting. |
|
|
precis den blir varm efter 20 minuter på tomgång, verkar nästan tom som att den kyler lite bättre när man gasar... som det är nu så går fläktbladen precis utanför plastkåpan så det är ju inte heller så bra. hade inte ens tänkt på elfäkt men det är ju inte alls så tokigt! betydligt lättare än att flytta motor eller kylare iaf!:) finns det kanske nån vettig bilmodell som man kan använda ifrån om man ska iväg till skroten å leta? |
|
Paap Reeder |
... vill bara påminna om mitt eländes elände för några år sedan med kylningen på min M30. Allt var i princip nytt och kylaren var en max 3 år gammal pirat. Det borde fungera men gjorde det ej ... tills jag upptäckte att den 3 åriga piratkylaren bara kylde med 1/3 eftersom de nedre cellpaketen var fulla med al-gegg från kylarens "övre plan". Har jag min M30 gåendes i 30 min kommer viskofläkten att intermittent gå i och ur. Tempmätaren går upp max ca 20% över normalt ... och går sedan ner igen när viskon "gjort sitt" ett tag. Har viskon förvarats fel - d v s EJ stående - kommer oljorna i den att läcka ut och den är i princip värdelös. Vid +20% på tempmätaren skall viskon vara inkopplad och om du gasar till så kommer du att höra det typiska volvo 240-soundet när fläkten drar. MVH /// Paap R |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.