|
|
|
|---|---|
|
Hur fungerar egentligen centrallåset till E30? Mitt har dött ågonstans i förardörren. Har testat att tvångköra centrallåsenheten och då fungerar alla lås utom förardörren. Kör man med nyckeln så låses bara förardörren, alltså skickas ingen signal till centrallåsenheten. Men hur fungerar det i dörren egentligen, någon som är haj på elen till låset får gärna hjälpa till lite här. Har förresten ström i kontakten till låset i dörren och till centrallåsenheten också och motorn är bytt. Nada förbättring. ...hjälp ///BMW - Was sonst! | |
|
Ok, svår fråga alltså... Vi kör en till. Vad händer om det är avbrott i centrallåsmotorn? Kan det ge detta fenomen eller skulle de andra dörrarna låsas då men inte förardörren? ///BMW - Was sonst! |
|
E30 Beemah |
kolla så att allt får kontakt E30 Beemah |
|
Hehe, det där med centrallåset är en jävla histiora. Höll på försöka sätta mig in i hur det funkade när jag bytte en av motorerna i bakdörren. Det är motorn i förrardörren som styra hela centrallåset. Är den frånkopplad så funkar inte ett skit. Så när du låser på passagerarsidan så går det signal till förardörren som låser sig själv och skickar signal till övriga lås som också låses. Om du har allt ikopplat, och låser på passagerarsidan vad händer då? Och när du låser på förarsidan så låser den bara den dörren? Låter lite som att enheten i förardörren är paj. |
|
|
När jag låser på passagerarsidan så låses bara den dörren men när jag tvångkör centrallåsenheten (den vid vänster framhögtalare) så låses allt utom förardörren så nånting i förardörren är det ju som krånglar eftersom jag ju har ström in i kontakten i dörren, den lilla svarta med tre stift. Får testa att kolla med motorn igen få se, den kan ju ha pajjat efter jag kollade den. Hur är det med den andra svarta kontakten, den med två stift (brun och rödbrun tror jag det var på kablarna)? Ska den också ha ström eller blir det en sluten krets när man låser dörren med den? ///BMW - Was sonst! |
|
E30 Beemah |
Om det håller på sådår så är det bättre att riva bort skiten o göra om det från början så man vet var och vart kontakterna går någonstans. Jag har samma problem med min just nu. funkar bara på förardörren. MvH E30 Beemah |
| Verkar inte vara likadant lås som på min. Jag har bara en dosa i förardörren. Den hade 5 eller 6 stift men allt var på samma kontakt. Och hela centrallåset är beroende av den. Är den trasig eller frånkopplad funkar ingenting. | |
|
Segge: Jag har också bara en dosa men den sitter under vänstra högtalaren. Kanske du menar motorn? Den är röd och har fem stift. Det verkar som om felet sitter i enheten ändå, har mätt fram och tillbaka idag så det är vad jag tror. Får leta rätt på en annan box imorrn och prova den. E30 Beemah: Vid det här laget kan jag nästan kablaget utantill... ;) ///BMW - Was sonst! |
|
E30 Beemah |
det är med andra ord somvanligt när man håller på att rota=) E30 Beemah |
|
Okej då kanske det är likadana. Har aldriga rotat så långt. Har du inte kopplat i motorn eller om den är trasig så borde centrallåset bete sig som du beskriver. Motorn i sig kan fungera men den lilla elektronik som finns i den kan vara trasig och inte skicka signaler till centralenheten att låsa alla andra. Det är inte bara ta en motorn och testat fick jag veta när jag bytte. Backdörrarna och en, passagerardörren har en annan och förardörren har en 3:e. Tanklocket har säkert samma som backdörrarna och bagageluckan en likadan som passagerardörren. |
|
|
Ok, har testat med annan motor också (från en förardörr). Samma resultat. Tycker det vore konstigt om båda skulle vara trasiga. Men men underligare saker har hänt. Jaja, nu ska jag leta upp den andra boxen. Tack för alla tips. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Såja. Det visade sig att det satt i centralenheten i alla fall. Funkar nästan helt perfekt nu när jag bytte box. Kan inte låsa upp alla dörrar från passagerarsidan men låsa går bra. ///BMW - Was sonst! |
|
nxv |
någon som kommit på hur det löser sig? Min står hemma i garaget, låst och otankbar då jag inte kommer in i kofferten (ingen nyckel) Jag har bytt centralenheten, och ingen skillnad. skall jag byta centrallåsmotorn i dörren då? Och vart sitter den, det är ju tight som F#N i dörrsidan. mvh. Bilen på G: Länk //Ted Andersson |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.