|
|
|
|---|---|
|
Jag har gått i ett drygt halvår utan E30. Min förra/första var en 320i från 1985. Nu har jag tittat runt på annonser i en månad, och är väldigt sugen på att åka och titta på en bil jag hittat. Min fråga till er som är säkra på 325:an: Vad kan man förvänta sig för bil när den kostar 18000 svenska kronor? Det är alltså en 325:a från 1988 vi pratar om. Jag är inte riktigt insatt i priset på 325:or. Kan man förvänta sig en riktigt skaplig bil som är skapligt skonad från rost och rullar på fint, eller är det en bil som är "säckig" överallt och blåryker? Givetvis vet jag att det beror på hur bilen är skött. Men för det priset? Har sett att det finns dom som kostar 40000:- oxå. Hjälp mig! //Fredda | |
| Skulle säga att de som kostar 40 lök har löjligt överpris. För 18k får du nog en i bra skick bara du hittar rätt så. Min kostade 10 000 och var inte speciellt risig, bara mycket rost som är fixat nu + lite småsaker.. | |
|
Okej. Ja det kan jag hålla med dig om. 40 000 är en hel del för en så gammal bil. Jaså? 10 000 låter inte farligt. Som sagt, lite rost får man väl ta då. Är det den 325ik -87:an du köpte för 10 000? Den här jag kollat på verkar rätt reko på bilderna i alla fall. Det jag reagera mest på var någon "rostblomma" på både fram och bakspoiler. Och att han hade gjort något med dörrlisten vid förarplatsen. Så det är lite smågrejer som ska fixas verkar det som. Tänkte ringa han ikväll och fråga hur dörrar och sånt ser ut... På min förra bmw var ena hörnet borta på förardörren nämligen. Hehe. Så får inte en bil för 18 000:- se ut! Hur långt har din gått? //Fredda |
|
|
En för 18000 kan jag tänka mig se ut ungefär som min. Dvs välvårdad mekaniskt. Inga mekaniska fel, droppar lite olja just nu. Antagligen oljetryckskontakten. Nya stötdämpare/fjädrar runt om. Bra bromsar. Lite småfel finns och efter vintern och en hel del ytrost. Skall ordna till det snart. Men fixar jag småfelen sam rosten så känns den som en 18000kronors bil. :) |
|
|
Det verkar ju sjysst. Ja ytrost får man väl räkna med, mer eller mindre. Det är ju trots allt ganska gamla bilar. Hur långt har din bil gått Stavros? //Fredda |
|
|
Hon har gått 32000mil drygt... Visst låter det skräckinjagande. Men enligt servicebok så har den typ 45 oljebyten under sin livstid. Å jag har servat den väl under mina 11000mil också. Ja, den känns helt klart gedigen fortfarande. Klart, hon är ju inte i mint condition. Men i fint bruksskick! :) mvh |
|
|
Okej. Hehe. 45 oljebyten på 32000 mil är rätt bra. :) Det låter det. Vidare om min annonsbil, så lät den lite för dyr. Drog lite olja, drippla lite olja under, sönderrostade framskärmar nertill, lite prickar runt om och snart 25000 mil. Jag kände inte lika mycket sug att lägga 18000 kronor på den bilen. Visserligen går den säkert att få i bra skick igen, men det var lite för mycket för mig tror jag. Kanske är bättre att gå upp till 20-25000 kronors klassen? Mvh //Fredda |
|
| Ska du ha en bil som ha gått under 20000mil och är i så gått som rostfri får du nog betala runt 30-40 tusen. 325im brukar vara lite dyrare. | |
|
Hejsan, visst är det kul att åka runt och kolla på bilar. Däremot kan skicket variera... Kring 25000 kr borde du få en fin 325:a för. Tyvärr växer de ej på träd längre. Skicket eller ett bra helhetsintryck är viktigare än milen. Min har precis passerat 30000 milastrecket. Går toppen i motor och drivpaket, lite trötta fjädrar som ska bytas. Leta vidare. Gr8ride |
|
|
Okej. Det låter det. Då har jag ju lite mera koll på priser. Jag kan tänka mig att miltalet är mindre viktigt än skicket på bilen annars. Dom verkar vara riktiga slitvargar, åtminstone dom som servats ordentligt. Min 320 hade väl gått nära 27000 mil när jag sålde den... Förhoppningsvis får man jobb i sommar när man går ut skolan oxå, så man kan kosta på sig något riktigt trevligt åk. :] Opel Astra kombi börjar bli ganska trist nu. ;) Men det kanske är smart att spara en slit&släng bil till vinterhalvåret? Eller kör ni med era året runt? Mvh. //Fredda |
|
| min har gått 21 000 mil. Att skärmarna är sönderrostade får man nästan räkna med på en E30 för lite billigare peng. Är ju bara fixa eller låta det vara, bara skönhetsfel och det är ett av de vanligaste ställena att det rostar. Att E30 drar olja, det gör dom. De har en tendens att slurpa i sig lite när man busar lite hårdare. Så det är inget direkt fel skulle jag säga. :) | |
| Min har gått mest! ;) 34.400mil and still going strong! | |
| Och min har gått minst, hoppade nyss upp till 18.000mil, precis inkörd ;) | |
| Testa att sätta in en annons önskas köpa med dem krav du har, vill du ha en rostfri så annonsera i lokaltidningen på gotland, har den bara varit körd där så är den garanterat rostfri, för där har dom inte saltat dem senaste 22 åren, o jag vet att det rullar några riktigt fina e 30 323 325or där, kolla historiken bara för en del tar ner stockholms/fastlands bilar o påstår att det är en gotlandsbil när dom ska sälja. Men är det max 3 ägare och alla dessa är gotlänningar så får du nog tag i det du söker. Även en bil som rullat på ön senaste 10 åren är nog så sparad i karossen så att bilen ännu är fin, men ett tips är att köpa den av någon äldre, då ska du se att motor o låda är i fint skick oxå! Ett tips bara... | |
| ps: har en 323 e21 81a som står hemma vid farsan utan motor för tillfället, lite risig i lacken, men rostfri trots sina 30 000 mil och den har rullat där sen den var ny, slipper dom bara saltet så håller dom sig utmärkt. | |
|
Det låter ju lovande det här tycker jag. :) Att det lönar sig att leta på gotland kan jag mycket väl tänka mig. Problemet är väl att dom blir dyrare i samma takt som dom blir fräschare... Som student är man ju inte miljonär, även om man slitit och sparat ihop en del pengar över sommrarna. Man får väl söka lite och se vad som händer. Att lägga in en "köp" annons här på Autopower är väl dessutom fortfarande gratis eller? :) //Fredda |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.