|
|
|
|---|---|
| har gått hål på intercoolern på tds:n stenskott på baksidan orsakat av grusvägskörning. funderade på att montera en större och sätta den i fronten istället. pga större "pirat" är mycket billigare än bmw orginal. nackdelar med en större ic? mvh johan | |
|
finns inga nackdelar med en större om du kan och har råd så skaffa en i aluminium så du kan ladda mer i framtiden om du vill plus att dom kyler bättre än plastskiten från bmw |
|
|
helgonet, du verkar vara en riktig dieselfreak :) hur mycket kan man ställa på laddtrycket i min utan att det blir skadligt, och med en större IC? har chip från powerchip. hur mycket laddas det orginal i de här bilarna? mvh johan |
|
|
man kan bara ställa upp tycket så pass mycket som det räcker med diesel kan man säga grovt laddtrycket på din modell ligger runt 0.8bar chippet/box i din bil ställer bara upp pumpen och då får du ställa upp laddtrycket manuellt sen till ca 1.3bar sen börjar det begränsas av mottryck i grenröret och turbo vilket ger ökad värme och effektminskning |
|
|
helgonet: vi provade på min 525 att knacka locket på pumpen så att det blev väldigt hör tomgång.. då fick bilen en j-a massa bränsle. laddade enl mätaren 1,8...blev ju otrolig varmt men den höll ju trycket iaf.. har iof större spridare men hur kan det gå att få upp trycket på min bil?? har sagt detta till flera "lite" insatta å dom säger att det inte borde gå... med den turbo å pga mottryck.. laddar nu "orginal" lite ökad tomgån å större spridare 1.2bar.. //Fredrik Mmmm Diesel...... |
|
320-325 |
jag har oxå en tds som nu är chippad på powerchip han sa ifs att det till SKILLNAD från kcr box m.m som bara ställer upp dieselpumpen så gjorde hans chip även en liten höjning på laddtrycket. min går iaf mkt bättre nu. känner rejäl skillnad efter chippningen. men jag har inte kunnat kolla ändringen av laddtryck eftersom jag inte hann koppla in laddtrycksmätaren, men den ska kopplas in strax. och om ni säger att tds laddar ca 0.8kg så ser ja ju fort skillnaden. men vad händer om man kombinerar chip och en kcr box som höjer diesel pumpen?? sen höjer ladd tills mottrycket stoppar. sen får man ju ta bort kattar o 3tum från turbon samt större ic tryckrör m.m. och i värsta fall om man byter turbo o sånt då borde det bli fart i grejerna eller?? vad tror ni. ursäkta att ja låna tråden lite . menman hittar ingenting på sök fuktionen inte så många som kan detta med tds trimning verkar det som .. mvh johannes Byt fjädrar på E39.. höj din liv försäkring innan. |
320-325 |
sen så kan man tydligen oxå öka dieselpumpen ännu mer .. prata med e anställd på bmw som sa att man kunde höja dom på datorn eller vad han mena. Byt fjädrar på E39.. höj din liv försäkring innan. |
|
varken box eller chip kan justera upp laddtrycket eftersom det är en wastegate stång som ska ställas in manuellt men helst inte det är bättre att göra det med en ventil eftersom om man justerar med wastegaten för mycket så öppnar den ej helt och då stänger in avgaserna som utvecklar värme som vi inte vill ha grovjustering av pump: det är 4st torx skruv på pumpen. Kolla hur locket sitter-det är viktigt att det hamnar i samma läge efteråt. Man justerar bränslemängden genom att flytta det i längsled. Kan få problem med start samt gången på motorn om det blir annorlunda monterat. Börja med locket längst mot kylaren, då startar den inte alls. Fortsätt att knacka 0,5mm åt gången tills motorn hostar igång. Det går sen att med lösa skruvar knacka med motorn igång tills en hyffsat inställning erhålls. Dock ändrar den sig en aning när skruvarna dras åt. |
|
|
lindquist: koppla bara bort laddtrycksbegränsaren Länk tror det är slang nr 16 som ska pluggas men ta och montera en laddtrycksmätare först innan så du inte skenar iväg och justera sen på wastegaten lite grann jag har tyvärr aldrig skruvat på din modell men det borde vara den slangen eftersom den går från tryckröret, eller har nån annan ett förslag? som sagt din modell har ett värdelöst grenrör som bygger värme snabbare än en kärnreaktor så mer än 1.4bar är meningslöst |
|
|
Helgonet: nr 16 är ju EGR ventilen.. Har ladd mätare å nu laddar jag 1,2 med ok tomgång.. har provar med en T ventil på slangen till wastegaten å det gjorde ingen skillnad så jag förmodar att det helt enkelt inte finns tillräckligt med bränsle.. kan inte fatta att det överhuvudtaget gick att få den lilla turbon & det grenröret att ladda 1,8... visst det blev ju väldigt varmt men.. //fredrik Mmmm Diesel...... |
|
|
gör justerbart laddtryck inifrån kupen en t koppling mellan wastegate och turbon som går in till bilen till en kulventil och ut igen funkar perfekt och då kan du optimera laddtrycket efter bränslet hur hög är din tomgång? på 524:an så ligger den på 1000varv pga elektronikskiten vilket är för mycket tycker jag,men fördelen är som sagt att den får mer soppa (ska byta till mekanisk pump även på den till sommaren) bättre pengar på banken än i tanken: Bmw dieselpower |
|
320-325 |
satte på laddtrycksmätare på min och den visar 0.9kg så laddtrycket verkar vara oförändrat nästan. ändå går bilen märkbart bättre efter chippningen. men jag fattar inte vad han gjorde. eftersom om man ger mer bränsle så bored ju laddtrycket höjas eftersom det blir meravgaser. många som har kcr box brukar ju få 1.3 i ladd bara p.g.a boxen?? hur kan det komma sej,.?? varför har inte min det. sen så ska jag vara ärlig så undrar jag om det är 170hk och 330nm det kandes rejäl skillnad men nu när man vant sej så verkar den slö igen. tycker ända att 170hk borde kännas lite emer den bordr ju gå som en 525a beninsae iaf,, eller ?? sär det 260nm orginal eller 280nm ?? enligt mnualen så är det 260nm enligt många tabeller på it så är 280? detta med diesel är skumt. Byt fjädrar på E39.. höj din liv försäkring innan. |
|
laddtrycket kanske sviker på din någonstans. annars är det bara att testa att ställa upp den lite på wastegaten för att se om det händer något men gör det sen seriöst med en t-koppling den ska definitivt gå snabbare än en 525:a om den är just,men med bara 0.9bar så har du inte 170hk, om du nu inte har en 330d vill säga, hehe bättre pengar på banken än i tanken: Bmw dieselpower |
|
|
Helgonet: slangen till WG kan jag lika gärna ta bort för det blir ingen skillnad om jag sätter en "ventil" på den slangen... min tomgång ligger väl på typ 800 nu hade 1300 förut när det var fullt på locket.. men då bryter ju elektroniken hela tiden oxå.. är sugen på att montera en STOR rad pump eller något sånt... men måste fixa en större ic å turbo först.. //Fredrik Mmmm Diesel...... |
|
|
på 524:an (e34:an)så sitter elektroniken som bryter vid för högt laddtryck på vänster skärm dit det går en slang från insuget nånstans på din trycksida måste ju elekroniken få sin signal antingen via insuget eller tryckröret via tryckkontakt eller slang skumt tycker jag att du inte hittar den på 524:an har jag också flyttat locket och det blev en djäkla skillnad kopplade bort den förbannade förpumpen också som sitter där i tanken i onödan och satte en slang ner till botten av tanken från armaturen istället 324:an har samma elektroniska pump och inte fn behöver den nån förpump bara en onödig grej som många tydligen bytt frenetiskt bra för bmw som får klirr i kassan iallafall jag ska kika på en 525:a i helgen som vi ska skrämma upp så då vet jag mer om den modellen hade du förresten bilder på "pickisen" bättre pengar på banken än i tanken: Bmw dieselpower |
|
320-325 |
hm min toppar 160 nästan .. nåt är fel nu. Byt fjädrar på E39.. höj din liv försäkring innan. |
| Någon som vet vart man kan hitta en större IC till e36 Tds? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.