|
|
|
|---|---|
|
Ja som rubriken lyder så hade jag tänkt mig att montera en vxl. spak från en Z4 3.0 vilket i sin tur kommer korta ner lägena betydligt. Självklart kommer jag byta bussningarna i länkaget samtidigt. Nu är bara frågan vilken spak jag ska beställa, det finns två olika till just Z4 3.0. En före 03/2005 och en efter. Är det någon här på forumet som vet vilken av dessa jag ska välja? Tack på förhand. --- Vita faran... Länk | |
| borde inte bmw kunna svara på de? för z bilarna har väll 5 växlad då inte 6 fick plats? vad kostar de kitet mot vad eftermarknads prylar kostar? | |
|
ST0FFE: Varken Z4 eller min bil är ju 6-växlad så på den punkten så är det nog inte så mycket att bry sig om. Men jag har läst på flertalet amerikanska bmw forum att just Z4 3.0 spaken är ett mycket rekommenderat alternativ till shortshift på både e30 och e36. Den spaken från BMW som ger absolut kortast lägen är den från Z3 M-Roadster/Coupé men det blir, enligt många, knappt körbart. BMW själva kan inte svara på skillnaden mellan spakarna på Z4 då dom sällan finns i lager utan måste beställas. Priset är det som lockar allra mest, ett riktigt shortshift-kitt kostar ju runt 2000:- och jämför man det med priset på 490:- från BMW så känns det riktigt härligt. =) Sen tillkommer självklart kostnaderna för alla bussningar och lager som man köper helt nya på BMW för att stumma upp känslan till nyskick. --- Vita faran... Länk |
|
| Okej tack för tipset. när du har handlat din så säg gärna till vad du köpte.. tror jag ska härma dig ;) | |
|
Nån som vet artikelnr på z4-spaken? Finns några olika på realoem.com. Ni som har bytat, är det "bolt-on"? |
|
|
*Jimpaställ* Tänkte även jag be dig skriva ngt här om du kommer på ngt bra... Ska forska lite på egen hand också... Mvh. B "What we're dealing with here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) |
|
|
Länk Här finns lite info för den som kan tyska... www.babelfish.se ka növersätta för den som inte gör det... Mvh. B "What we're dealing with here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) |
|
|
Fel... Här kommer rätt länk till översättningen Länk Mvh. B "What we're dealing with here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) |
|
|
En bild säger mer än tusen ord =) Check this out, detta borde reda ut en del frågetecken! Länk Mvh. B "What we're dealing with here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) |
|
|
Bra länk! Hur hänger det ihop? Desto längre stag från kulan och neråt, desto kortare lägen? elr? |
|
|
Ja så borde det bli, eftersom Z3M hade längst spak. så en från 1,9:an borde bli tight och fint? / Mvh Jimmy |
|
|
mmm men jag har hört att 328/M3 motvarar Z3 1,9 i lägena? (inte säker) Nån som vet säkert? |
|
|
Desto längre stag från kulan, desto kortare slag men glöm inte längden på spaken över kulan också... Jag har själv bara testat en Z3, en 2,2 och den var fin att växla med. Ngt kortare och lite mer distinkt än typ en standard E36. Kanske borde Z3 2,8/3,0 spaken vara ett bra alternativ då många tycker att Z3M inte är ok att använda som shortshift pga för korta lägen!? Mvh. B "What we're dealing with here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) |
|
| 1,9an och 2,2an har samma spak så en Z3 2,8/3,0 är nog som du säger alldeles lagom. | |
|
Så då var en 2,8/3,0 spak beställd =) Var inte farligt dyr, billigare än motornords shortshift till e36:an / Mvh Jimmy |
|
|
Gött Jimmy! Glöm inte att rapportera om monteringen och resultatet här sen bara! :P 450:- fick jag prisupg. av BMW (495:- Motornord + frakt) |
|
|
Helträtt Oscar! tyckte det var ett bra pris. Ja man kanske hinner slänga i den innan man ska besiktiga nästa vecka =) är sugen att gasa med bilen nu innan hösten verkligen slår till och det är dags att ställa undan bilen för året. Du ska inte slå till på en du också? lär ju inte bli sämre iaf =) / Mvh Jimmy |
|
|
Blir nog att jag tar en också, ska byta koppling i vinter så jag tar det när jag ändå har lådan nere. :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.