AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
774

Rätt olja i min BMW 320Í?

Visa användare
285
Neos
Bmw 530 Touring -01
Hejsan! Tänkte höra innan jag börjar byta olja om Mobil 1, 5/50 är en bra olja? Det står API SL på baksidan. någon mer som kör med denna olja i sin Bmw 320I?

Bmw 320I 93

//Tomas
Visa användare
285
Neos
Bmw 530 Touring -01
kanske ska nämna att det är helsyntetisk olja.
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Köp någon av biltemas helsyntetoljor 5W-40 eller 5W-50. Mycket prisvärd olja som fungerar alldeles utmärkt till din bil. Betydligt billigare än Mobil 1 dessutom.
Visa användare
285
Neos
Bmw 530 Touring -01
Jo prisvärt ja, men om man vill satsa på kvalité så funkar väll mobil1 olja 5/50 helsyntet bra? Det som gör mig fundersam är att det står API SL på baksidan av oljan men det står inte rekomenderat i min instruktions bok?

Tack för att ni svarar

/Tomas
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
API SL är en kvalitétsklassning. Biltemas oljor har klassningen ACEA A3/B3, API SL/CF. Den håller alltså minst lika hög kvalité som den Mobil1 olja du syftar på. Biltemas oljor är underskattade!
Bmw verkstäder använder Castrol SLX 0W30 Helsyntet, det är det bästa men mobil1 funkar bra
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Slå i vilken olja som helst, men satsa på täta byten på en så gammal bil. Troligen har motorn sådana diffar att en mineralolja skulle vara bra. Åk till Biltema och handla.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
API är som sagt ett kvalitetsklassningsystem från USA. Detta system är uppbyggt av två bokstäver, där den första bokstaven anger vilken motortyp (S="service", vilket betyder bensinmotor, C="commersial", vilket betyder dieselmotor) och den andra bokstaven anger "kvalitetsnivån". En senare bokstav (i alfabetet) är bättre/högre klassning. Systemet är bakåtkompatibelt vilket innebär att en "högre" bokstav automatiskt klarar kraven för en "lägre" bokstav.

Den senaste gällande bensinmotorklassningen i API-systemet är API SM, vilken även klarar kraven för API SA, SB, SC, SD, SE, SF, SG, SH, SJ, SL (SK och SI används inte för att undvika ihopblandning med andra standardiserade mätsystem, som använder dessa bokstavskombinationer ofta).

Anledningen till att en bil från -93 inte har t ex SL angivet som "godkänd olja" i instruktionsboken, är att den klassningen inte fanns då! SL infördes Juli 2001.

Att säga att alla oljor med samma klassning har exakt samma egenskaper/kvalitet, är att förenkla lite väl mycket. Men man kan säga att oljor med samma klassning minst klarar kraven för den klassningen!

Vilken olja som är bäst är alltid svårt/omöjligt att svara på, eftersom olika oljor är olika bra på olika områden. Men man kan säga att om man köper en "märkesolja" med bra/hög kvalitetsklassning och en olja med rätt viskositet i förhållande till användningsområdet, får man alltid en bra olja!

Mobil 1 är bra oljor, men 5W50 är rätt tjock olja. Kan vara rätt val om man kör hårt och/eller har en lite sliten motor. Annars skulle jag föredra en 5W40-olja av helsyntetisk typ (PAO, eller Esterbaserad), den viskositeten räcker till för de allra flesta applikationerna.

En mineralolja är i mina ögon alltid ett sämre val rent smörjtekniskt, i förhållande till en syntetisk dito. Enda fördelen med en mineralolja är literpriset...

Biltemas syntetolja är en mycket prisvärd och förhållandevis bra olja, som jag skulle föredra före mineraloljor av "finare" märken!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Johan B. Är du helt 100 på att en mineralolja alltid är sämre? Som jag uppfattat det kan det i äldre bilar t.o.m vara att föredra framför en mer "lättrunnen" syntetdito. En del bilar t.o.m rekommenderas att köra på mineralolja.

Jag tror täta byten med en billigare olja är att föredra framför en svindyr olja som får gå längre med föroreningarna i sig. Så Biltemas oljor hissar även jag som ett bra alternativ till de dyra oljorna i det här fallet.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Robert, ja jag är säker!

Ditt resonemang om att syntetolja är "tunnare" stämmer tyvärr inte. Faktum är att de tjockaste oljorna är syntetiska. Det som i detta sammanhang är relevant, är oljans tjocklek när den är varm och inte viskositeten när den är rumstempererad i flaskan.

Jämför du t ex en mineralisk 15W40-olja med en syntetisk 5W50-olja, är mineralolja TUNNARE när den har arbetstemperatur, men samtidigt har den konsistens "koskit" när den är kall. Att oljan är lättflytande när den är kall är bara en fördel eftersom oljecirkulationen då kommer igång snabbare.

Det är inte självskrivet att täta byten med en billig olja som koksar och bryts ner snabbt är bättre än längre bytesintervall med en dyrare och mer stabil olja.

Mvh

Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Johan B. Jag tror dig eftersom att jag vet att du är påläst på olja. Men tänk vad många som tror att en mineralolja är "tjockare" och bättre för bilar med diffar i motorn, gamla packningar etc...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jo Robert, det är många som tror precis det du tar upp. Men det beror nog främst på att de flesta "lekmän" utgår från vad de ser när de håller oljeflaskorna i handen.

Sedan finns det faktiskt många gamla reparatörer som inte har någon koll på olja alls, som sprider skrönorna vidare till kunderna (som av förståeliga skäl tror på att det budskap som levereras från gamla erfarna mekaniker är riktigt...).

Däremot finns det viss riktighet i påståendet om man beaktar att det stämmer för de allra senaste och modernaste syntetoljorna som slås i nya bilar (t ex 0W20, 0W30 och 5W30). Dessa oljor är förhållandevis tunna när de är varma, men det är inga problem i en tight och fin motor eftersom oljefilmens styrka är tillräcklig ändå och de mekaniska toleranserna är små nog att inte skapa mekaniskt spel. Däremot kan en så tunn olja bli problem i en gammal sliten motor!

Mvh

Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Johan B. Gammal skröna och jag trodde benhårt på den :-) Kontentan är alltså; gammal sliten motor = "tjockare" olja och vice versa. Och en mineralolja behöver inte vara "tjockare" :-)

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Robert, jo så skulle man lite förenklat kunna säga!

Oljetypen har inget direkt samband med viskositeten, även om en syntetisk olja normalt sett har ett betydligt bredare naturligt viskositetsområde (kan vara tunnflytande som kall och samtidigt inte bli för tunn som varm) än mineralisk dito.

Det som är intressantast i denna synvinkel är två faktorer: oljans kvalitet och oljans viskositet.

Kvaliteten avgörs av basoljan och additivens sammansättning.
Köper man en helsyntetisk olja med de senaste API- och ACEA-klassningarna får man en högkvalitetsolja.

När det gäller viskositeten gäller det generellt att en olja aldrig kan bli för tunn när den är kall (kallviskositeten), men den kan vara för tunn när den är varm. En 5W40-olja kan därmed ersätta en rekommendation på 15W40 i instruktionsboken, men en 5W30-olja är mindre lämplig i samma sammanhang.

Man bör även undvika att använda en onödigt tjock olja om det inte är lämpligt, eftersom det finns en del negativa bieffekter med en tjock olja, t ex: oljetemperaturen ökar, kylningen minskar och friktionen ökar (lägre effekt och högre förbrukning).

Lagom är som sagt bäst!

En oljeviskositet som täcker både moderna och lite äldre bilars behov är 5W40 och det finns många bra oljor med den viskositeten på marknaden.

Mvh

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.