AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.449

Studsande hastighetsmätare?

E30 Beemah
jag har in´handlat en bmw 318i e30 -88 men en massa fel på men jag undrar varför min hastighetsmätare studsar i mellanåt? kommer den snart att paja? är det svårt att byta?

är txsam för svar

E30 Beemah
si
15
sirap
320i Coupé -92
Farsan hade en merca en gång i tiden som hastighetsmätaren studsade på för att vajern inte var tillräckligt spänd. Främst vid låga hastigheter.
e30 har inte vajer,det sköts elektroniskt
E30 Beemah
ja den studsar vid låga hastigheter typ under (80) km/h.. ska jag byte huset då lr?? hjälper det? lr hur ska jag gå tillväga

Tack för svaren =)

E30 Beemah
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Kan vara givaren som sitter på bakaxelklumpen, den är litet utsatt för smuts, fukt odyl. Prova funktionen Sök inlägg med "hastighetsmätare AND givare" så får du en del förslag.

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
har för mig att man kan få det felet om batterierna som sitter i instrumenthuset är dåliga.
hade samma fel på min förra 535.
om man körde sakta å frikopplade och bromsade in så kunde hast mätaren hoppa upp till 80-90.
men det finns trådar om dom här batterierna och hur man byter dom
E30 Beemah
ja ok jag kollar det humm annars byter jag huset det är faan smidigare tror jag.. sen igår när jag kollade på bes pappret så såg jag att jag måste byta lhjul lager vänsterbak.. är dom pressade?? jag har varit och köpt ett nytt lager idag.. men vet ej om det är svårt att plocka bort det... hoppas all är bra me dig annars??

Mvh

E30 Beemah
Är nästan säker på att du har ärg eller kallödningar någonstans i ditt instrumentkluster. Nackdelen med ett byta hela huset är att du blir av med din gamla mätarställning. Skruva isär instrumenthuset och be någon elektronikkunnig kika på komponenterna!

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
E30 Beemah
det slutade helt och fungera så jag rev isär skiten och kolla,,och battrierna höll 3,16 volt. såg inget ärg lr avlagringar och allt satt fast men det funkar ändå inte.. ska jag byta hus lr?? kan fixa fram mätarställningen själv så ingenfara.

E30 Beemah
Skruvade du av och isär alla mätarna också? I mitt fall så var det kallödningar bak på själva hastighetsmätaren, på någon kontaktyta.

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
Visa användare
30
kulmungi
318i -89
Mitt tips är ställ bilen bra till kryp under bakom höger bakhjul och kolla ingången till givaren på baksidan av drivaxeln. Kan nästa garantera att du har den full med jord och troligen någon kabel som är lita glappande.

Skarva om det är något glapp, töm kontakten på skit fyll den med regöring för eldetaljer och lägg tillbaka allt. Dränk både ingången i själva axeln och kontakten där kablarna sitter fast i(så att säga platshölje med två honor som kablarna sitter i ).

Jag hade liknande fel och med tiden så slutatde den helt fungera och då var det lite glapp och skit i ljust denna kontakt. Det enda skillnaden är att min bil är en 89, vilket inte ska göra någon skillnad.
E30 Beemah
jupp jag kollade upp allt,,,till och med bakaxel kontakten,, men glömde att kolla noga men men jag har nog hittat felet kablaget var AV,, så har skarvat ihop det så funkar nog nu,,, hoppas jag.
Kan inte kolla det än för jag byter just nu hjul lager vänsterbak samt renoverar bromsarna...så finns bara en drivaxel=) diff=)

tack för alla svar höres om det inte funkar

E30 Beemah
Var hade sladden gått av?
Jag har samma problem med min.

///Micke
Min cabrio Länk
E30 Beemah
det var kabelbrott på den ena kabeln exakt 7 cm från kontaktdonet på bakaxelklumpen..har ej kollat om det funkar än men meddelar det imöra..vill höra hur det gick för dig ///Micke!

MVH

E30 Beemah
Visa användare
30
kulmungi
318i -89
Kan säga att jag också hade nästa helt kabelbrott lika långt från kontaktdonet. Jag hade någon skarv i kabeln där, sedan någon tidigare ägare, som hade nästa helt släppt.
Och efter ha skarvat om där så funkade det klockrent igen.
E30 Beemah
vart det gröna skarvar? gjorda i plast? på båda kablarna?

jag hade gröna plast hylsor på båda kablarna på min bil med...

E30 Beemah
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.