AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
608

Bromseffekt E36?

fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Jag funderar på om det är dags att se över bromsarna på min gamla bil. I lägre (lagliga) hastigheter så fungerar bromsarna utmärkt och jag har bra känsla i pedalen.

Häromdagen gjorde jag ett litet bromsprov från lite drygt 200 mätarfart. Ställde mig på pedalen så att säga. Allt kändes bra tills bilen var nere i runt 80-90, då kunde jag tydligt känna att bromseffekten avtog.

Bromsoljan bytte jag för mindre än ett år sedan så den bör vara fräsch och utan vatten. Även skivor fram och belägg bytte jag samtidigt. Jag har Brembo runt om.

Tyder detta på ett fel eller är det rent av så illa att bromsarna på en E36 inte klarar en inbromsning från lite under toppfart till stillastående utan att bli för varma? Någon som har idéer?
TobbeBMW
Bromsarna måste klara inromsning från toppfart utan att "fada" annars är det nått som inte stämmer, Har inga problem med mina bromsar även från höga hastigheter, tycker faktiskt att bromsarna tar riktigt bra.
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Ja, det håller jag med om. Jag får väl ta och hälla i lite ny bromsvätska i alla fall. Jag antar att det troligaste är att oljan eller möjligen vatten i den kokar.

Jag tycker dock att det bör hålla längre än 10 månader efter en luftning...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.