AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.090

ICE - In Case of Emergency; kan rädda DITT liv

Sida 1 av 2
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
ICE - In Cace of Emergency - till din mobila telefonbok

Ett snabbt sätt för räddnings/sjukvårdspersonal att i händelse av
olyckshändelse/akut sjukdom komma i kontakt med anhöriga är att söka i den nödställdes telefonbok. I takt med att telefonböckerna ökar i omfång, blir det allt svårare för räddningspersonalen att snabbt finna rätt nummer.
För att underlätta sökningen föreslog en frustrerad ambulanssjukvårdare i Storbritannien följande enkla lösning: lägg in nummer till närmast anhörig i mobiltelefonen under rubriken ICE (In Case of Emergency). Förslaget håller
nu på att bli standard genom att det snabbt sprider sig över världen.

Anders Klarström, presstalesman på SOS Alarm:
Om du hittas akut sjuk eller skadad kan ett telefonnummer med
bokstavskombination ICE i din mobils telefonbok få avgörande betydelse. ICE står för In case of emergency. Idén kommer från en ambulanssjukvårdare vid East Anglian Ambulance, som tröttnat på att leta efter anhörigas telefonnummer. I telefonboken i sin mobiltelefon lägger man in kontaktpersonen "ICE" och numret till någon nära anhörig som behöver nås när man själv råkat ut för något och inte är kontaktbar. Använd utlandsprefix så att det även fungerar när du är utomlands. Det är också viktigt att man informerar den eller de personer som lagts in som kontaktpersoner.
- På så vis kan räddningspersonalen snabbt nå närmast anhörig och få viktiga besked om medicinering eller om man lider av någon sjukdom, säger Anders Klarström, central presstalesman vid SOS Alarm.
- Numren har sedan dess fått spridning både i Storbritannien och USA, och Klarström tror på ett ökat användande i Sverige. Det är smart och enkelt och kostar ingenting. Se det som att du har en försäkring som du i bästa fall aldrig behöver utnyttja men händer något allvarligt har du förberett dig för att öka din trygghet, säger han.
- Skicka gärna informationen vidare till andra så att den sprids i hela Sverige, hälsar Anders Klarström, som gör vad han kan för att få ut budskapet via media.

Att informationen är korrekt och internationellt gångbar kan du själv bekräfta med ett besök på bifogade länkar (eller med en sökning på "In case of emergency" på Google):

Länk

Länk

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Lade in två I C E (I C E och I C E 2) i telefonboken. Den ene är kärestan och den andra lillebror. Man får dock passa sig när man skickar snaskiga SMS så de inte hamnar fel ;-)
Gjorde detta för en vecka sedan, efter att ha fått ett mail-upprop...några dagar senare var det med i nyheterna och på text-tv...mycket bra idé...

/ Mvh Joakim

Fd 330ci:
Länk
Skrev in I C E (SWE +46), sen numret. Tyckte det var bäst att skriva med landskoden och vilket land det är ifall man är utomlands...
Vad tycker ni?

Autopower.se - Som en enda stor familj :-)
Japp, så har jag gjort...och blev även inspirerad av pruttgas och la till en "ICE2"...

/ Mvh Joakim

Fd 330ci:
Länk
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Anders R: inte behöver du skriva SWE +46 i namnet. Skriv bara in
+46(numret utan första nollan) så kommer de alltid rätt oavsett var i världen du är.. även i Sverige ju..

// M.v.h. Daniel
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Kul att det ska står ICE i telefonen när en anhörig ringer? Men tanken är god.
Funkar säkert bra med ICE i norden, dock heter ju alla rappare i USA nåt med ICE, så de kan ju få problem:)
He he om de inte fattar att de kan ringa, mamma eller pappa i telefonlistan kan det vara.

/Fredrik
Detta är ett av de maffigaste massmailen som spridita sig på länge...) Kommer från alla håll och intentionerna är givetvis goda men betänk även (vilket nu tagits upp av en del myndigheter i media osv) att räddningspersonalen inte alltid kan veta om mobilen tillhör den skadade personen i t.ex den röra som brukar råda på en olycksplats.
Ponera att man gör ett ICE-anrop till nån anhörig och får vissa besked ang. medicinering eller annat och så rör det sig om en annan person? En felbehandling kan bli rätt fatal... Lika viktigt som ICE i mobilen är nån slags ID eller dokument som bärs av personen ifråga vid t.ex behov av viss medicin osc. Systemet finns f.ö sen gammalt, inkl nummer osv till anhöriga.

FP
Spajjjs: Anledningen till att jag skrev SWE var att räddningspersonalen skulle se direkt till vilket land numret går.

Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
folke; om mobilen tillhör annan person är Fredriks mamma/pappa-lösning lika riskfylld. Håller med om att det är lämpligt att ha något dokument/ID, säskilt om man har speciell medicin, allergi eller åkomma.
och Fredrik; vi är många som inte har mamma/pappa som lämplig person att kontakta. Min mamma, 86år och svagt hjärta, ser nog helst att hon slipper ta emot samtalet. Vitsen är ju att alla har ICE, sen må den närmaste kallas mamma, pappa, frugan, gubben, Curt, Berit, skatan eller vad som helst, för det slipper räddningspersonalen fundera på.

__
Visa användare
268
simon e30
320i e46 -99
jag la ju in ICE och min kärestas nr.
Vilket resulterade i att när hon ringde så fattade inte telefonen om det va "ICE" Eller "Jeanette" som ringde eftersom de har samma nr. Så på skärmen visades bara hennes nr och inget namn. Jag tog bort ICE..
Paap Reeder
... är ytterst tveksam till detta.
Såg detta för ngn månad sedan ... och funderar fortfarande.

MVH /// Paap R
Anders R:
Hela tanken med att man ska kunna hitta ICE i telefonboken faller pladask då du la till SWE framför ICE eftersom poängen är just att man ska söka i telefonboken efter just ICE. Om du har SWE före, så hittar antagligen inte personen som ska rädda dig numret då numrena i telefonboken är i bokstavsordning....

///
Senaste inlägget i BilBloggen: Länk
Men jag la ju ICE först, sen SWE :-)

Brukar inte de som har någon allvarlig medicinsk åkomma ha en bricka om halsen med information om detta, eller var det kanske ett förslag som aldrig blev något av.

/Fredrik
Ibland har de det. Se mitt inlägg ovan.

FP
Paap Reeder
Nu är min åsikt klar.

A) De som har exvis epilepsi, astma, nötallergi och vissa svåra hjärtbesvär eller andra livshotande åkommor som fordrar patientkännedom bör nog lägga in ICE.
(Dom kan å andra sidan ha id-bricka så får ambulanspersonalen upp journalen i bilen).

B) Övriga bör nog fundera ytterligare. Vad är det som säger att den förste som kommer fram vid en olycka är en god människa?

C) Sedan kan du ju tappa mobilen. Har du då exvis flyttat pengar på kontot utan att radera ... ja då vete fanken om banken ersätter ett tömt konto då alla nuffrorna finns i mobilen - koder och allt.

Jag kör med nummer i telefonboken. Exvis!!
10 - hem
11 - hustruns mobil
20 min moder
21 min syster ... o s v

Det är klart att har man ett stort umgänge ... får man hitta andra lösningar men för mig räcker ca 30 nummer och vilka det är vet jag.

De som fått mitt hemmanummer har jag konsekvent bett att inte skriva ut namn utan annat prefix.

Tappar dom sin mobil - som hittas av ett kringströvande bus - som hittar mitt namn och tfnnr - som ringer hem och finner att jag är inte är hemma - och kommer och snor mina ECM- boxar ... inte bra!

Världen är inte som förr ... !

MVH /// Paap R
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
alla får ju ha sin åsikt... men vad har "flyttat pengar på kontot" med ICE att göra? Och det är ju inte för kända åkommor man ska lägga in ICE, utan för de åkommor man kan komma att få tex vid en olycka, infarkt edyl, då det kan vara värdefullt att snabbt få tag i en anhörig.

Min åsikt är att "teoretiska", mindre risker inte ska stoppa de positiva möjligheterna. Om det inte vore så skulle ingen köra bil, för det är ju inte riskfritt det heller.

__
Paap Reeder
... vad skulle min gamla mor kunna ge ambulanspersonalen för tips när man ligger där och stönar på vägräcket?

... idag måste alla elektroniska spår alltid värderas ur flera aspekter och i förekommande fall raderas eftersom det ständigt driver omkring "hundbyk" som bara är ute och nosar?

MVH /// Paap R

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.