|
|
|
|---|---|
|
Hej jag kollade just på videoklippet nedan. Jag blev fundersam till varför de kopplar gasar och bromsar samtidigt, tittar ni noga så ser ni att de bromsar med tårna och gasar med hälen. det gör oftast det i nedväxlingar men varför? och hur lär man sig det? vad ska man tänka på? Länk | |
|
kallas heel-toe, man gör det för att varvmatcha så man inte får ryck i drivlinan och minskar samtidigt risken för att sabba balansen i bilen när man bromsar in inför en kurva t.ex... bara att ut och träna, du ser ju hur det ska gå till :) MVH Johan K |
|
|
specifikt häl tå funkar dock inget vidare i BMW. Det är mer framfot på bromsen och utsidan foten på gasen. En lite vridning och en vickning av foten i sidledd när man duttar på gasen. Bara att öva i stadstrafik och varsomhelst du bromsar egentligen. Om du använder motorbroms samtidigt som du bromsar inför en kurva är det användbart. Om du skulle slänga i en lägre växel i en hastighet som ger högt varvtal på den lägre växeln utan att varvmaxa och bara släpper upp kopplingen så är det inte alls svårt att få rotation på hela ekipaget:) |
|
|
Väldigt intressant. ska ut och tesa senare idag vi får väl se hur det går. Jag pratade med en vän om detta och han sa att det var väldigt viktig och svårt att få till det rätt. Mer gas vid lägre växlar och mindre vid hörge ja ni förstår. Han visste dock inte riktigt exakt hur man gjorde, men det måste ju finnas några regler om det bästa sättet, hur mkt och hur lite man ska gasa till, ska man gasa mer än vad motorn kommer varava när man släpper upp kopplingen eller precis under? lär mig allt ni kan =) MVH |
|
|
Tanken är ju att ha samma varv på motorn när du släpper kopplingen som den skulle haft på den lägre växeln i den hastighet du färdas just då. Så du lär nog trycka till så du får lite högre varv när du blippar till på gasen. Så du möter med kopplingen vid rätt varv när motorn är på väg ner igen. Viktigt att göra helt perfekt vet jag inte. Tillräckligt bra för att ha kvar balansen i bilen räcker ju. Det är ju inte frågan om exakt vavmatchning som om du skulle växla utan att använda kopplingen, vilket iofs också går. |
|
|
Okej tack, det var jättebra förklarat, förstår precis. Vi får se om jag klarar av det oxå =p MVH |
|
| Eller så kan man ha en SMGII som gör jobbet åt en med allt vad heel&toe gäller vid nedväxlingar. Lite tråkigare, men mycket enklare. | |
|
Man ska ju gasa lika mycket som vid vilken nerväxling som helst för att undvika ryck, eller tom sladd. Skillnaden är snarast att man bromsar samtidigt för att minska farten. Så det är inte gasningen som är konsten utan bromsningen, och att göra detta samtidigt med samma fot. __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
Sådär kom just hem från en provtur. Jag lånade min mors bil det är en 206cc. Det var svårt att köra en vanlig hell-toe, dels för att pedalerna var konstiga och de skor jag använde var inte heller någe vidare. Jag kom åt ratten med knät också, well well. Jag fick lägga foten som vanligt på bromsen, men ganska långt till höger sen fick jag tippa ner den över gasen. Nåväl, det svår var att hålla reda på allt i början men efter ett tag så fick jag in snittsen, det var svårt att känna om man gjorde rätt dels för att bilen är tyst och för att den är så klen, det blir inte mkt till ryck även om man inte gör någon hell-toe. Det svåraste var att håll kvar konsentrationen på att ha rätt bromstryck. Roligt att lära sig något nytt iaf. MVH |
|
|
Hej igen! Efter mycket övande, så sitter nu Heel and Toe Downshift tekniken perfekt! Jag hittade en jättebra sida som bekräftade att jag hade lärt mig tekniken rätt! Spana in denna sida själv, där beskriver dem och visar med bilder hur man gör! Länk Ursäkta att jag stavade fel på Heel, jag har tidigare skrivit HELL! För mycket Doom 3 spelande antar jag! Lycka till! MVH |
|
|
Men detta är väl inte så användbart om man ska köra så snabbt som möjligt? Går det verkligen att få till en maximal inbromsning med enbart tårna? Det är ju liksom inte så bekväm ställning för högerfoten. //Stenback |
|
|
Det är inte tårna du trycker med utan trampdynan (eller vad man skall säga) bakom tårna. Vilket är precis vad du trycker med vid normal bromsning. Du vrider kanske ut hälen 15 grader för att trycka till gaspedalen. |
|
|
BMWs pedalställ är ingen kioskvältare att heal&toea med tycker jag, som har ganska små fötter, tycker det e svårt att blippa 1500 varv med BMWs gaspedal.... Annat var det med en rostig Nissan Sunny jag hade förra sommaren, den var så lätt att heal&toea med att jag gjorde det nästan hela tiden. Dessutom var kopplingen totalslut i den bilen så det var nästan ett krav att "matcha" motorvarvet vid nerväxling för att inte grilla kopplingen. Naturligtvis är det lättare med korrekta skor, dvs "raceskor" - vanliga sånna Puma man kan köpa i sportaffären, riktigt sköna att köra bil med! Ny hemsa, i betastadie: Länk |
|
|
Stenback Här har du ytterligare en länk som beskriver hur tekniken fungerar och oxå varför man använder den. och som 328-Johan säger går det igenom val av skor, samt pedaljustering. Jag tycker personligen den första sidan var lättare att förstår, men denna är oxå bra och beskriver mer i detalj.Läs igenom detta, det är bra att kunna. Min körning har blivit mycket bättre och samtidigt snällare mot bilen! Länk MVH |
|
| Kan man använda tå/häl på alla moderna bilar? Jag tänker på att det finns en massa anti-låsning/spinn/sladd osv. Kan det skada något system? | |
|
Det går på alla manuellt växlade bilar. Det är som sagt inget hi-tech. Utan som någon skriver ovan handlar det om att ge lite gas i samband med nedväxling för att undvika ryck. Det svåra ligger i att den ena foten redan används till att koppla och den andra till att bromsa... Inget av dessa system du nämner arbetar ju när bilen är i balans och hela poängen med häl-tå är att behålla bilen i balans. __________ Mvh Grelle |
|
![]() 13.427 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Om ni inte sett gamle Walter i sin Audi så behövdes det en del trampande bland pedalerna även i rally :-) Länk Att vänsterbromsa behöver också lite träning - man har inte alls samma känsla som i högerfoten. Prova gärna en gång, men för allas bästa - gör det där det inte finns någon trafik. Du kommer att märka att det blir "allt eller inget" när man försöker bromsa med vänsterfoten första gången. Och det är lätt att snubbla på fötterna där nere om du råkar hamna i en farlig situation. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.