|
|
|
|---|---|
Juhas 530i |
Tänkte byta växellåds - och diffolja men enligt Castrols oljetabell kräver bilar med 25 % diffspärr en annan olja än de utan spärr. När jag drar på grus så ritar bägge bakhjulen och det får mig tro att jag kanske har en limited slipp men är det så enkelt? Får man reda på det med hjälp av VIN nummret? Har fått för mig att auktoriserade BMW verkstäder har förstörd en del slutväxlar med fel olja? Mvh Juha |
|
Det säkraste borde väl vara att hissa upp bilen och snurra på ena bakhjulet. Följer det andra med i samma riktning har du lamelldiff. Mvh Rasmus |
|
|
Det är väl vanligt att det sitter en liten avlång ID-bricka under en av skruvarna till bakre locket på slutväxeln. På denna bricka brukar utväxlingen stå t ex. 2,93:1 och står det även ett "S" så betyder det "Sperre" alltså differetialbroms. Dr Tinnitus |
|
|
ha lådan i friläge och ingen parkeringsbroms, hissa upp ena bakhjulet och prova att vrida det. Är det ett mycket stort motstånd så är det diffbroms såvida färdbromsen eller P-broms inte kärvar. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.