AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.225

Resistansvärde på LMM 750 e38 -95

Yn
164
YnottonY
745i -02 e65
Hej

Var ute och felsökte lite på min 750. Anledningen är symptomen i denna länk Länk
Luftmassemätarna har olika ohmvärde vid provmätning på min bil upptäckte jag.
Följande konstaterades på kall motor:
Vänster sida framifrån sett
stift 1-2 21,9 kohm
stift 1-3 954 ohm
stift 1-4 187 kohm
stift 2-3 22,9 kohm
stift 2-4 201 kohm
stift 3-4 188 kohm

Höger sida framifrån sett
stift 1-2 17,1 kohm
stift 1-3 962 ohm
stift 1-4 209 kohm
stift 2-3 18,1 kohm
stift 2-4 225 kohm
stift 3-4 210 kohm

Inte så värst stora skillnader, men är det godkänt eller inte?

Sedan provade jag att mäta spänning på alla stiften vid tomgång:
Stift 2-3 gav 0 Volt i början men efter en stund blev det ca:12,5.
Troligen någon form av kallstartsfunktion.
Hann bara mäta på ena sidan innan motorn blev varm.
Vänster sida framifrån sett
stift 1-2 1,16 Volt
stift 1-3 13,75 Volt
stift 1-4 0 Volt
stift 2-3 12,57 Volt
stift 2-4 1,09 Volt
stift 3-4 13,75 Volt

Höger sida framifrån sett
stift 1-2 1,32 Volt
stift 1-3 13,62 Volt
stift 1-4 0 Volt
stift 2-3 12,73 Volt
stift 2-4 1,22 Volt
stift 3-4 13,8 Volt

Här märks också skillnad. En LMM är bytt av tidigare ägaren. Tror det var den högra framifrån sett.
Allt mätt med samma instrument.

Sedan provade jag att mäta spänning på stift 1-2 samtidigt på båda sidor vid tomgång och olika varvtal.
Det blev ungefär så här:
Tomgång 1,16 --- 1,32
1500 varv 1,4 --- 1,6
2000 varv 1,7 --- 1,8
2500 varv 2,1 --- 2,1
3000 varv 2,4 --- 2,3

Vid låga varv är den vänstra lägst och vid höga varv är den högra lägst. Verkar inte riktigt bra.
Någon som har lust att kontrollmäta sina LMM?
Jag har en 750 e38 -95.
Paap Reeder
... min uppfattning:
- finns ingen som med säkerhet kan uttala sig om dessa mätvärden
- om motorn går på tomg kan man först lossa kontakten till den ena LMM - sätta tillbaka - och sedan lossa den andra sidans kontakt. I alla fallen skall motorn "rossla till litet" (ngn sek) för att sedan åter gå normalt.
Detta test "analyserar" LMM:arnas funktion fullt tillfredsställande anser jag.
I a f på en M70.

Man kan utöka testet visuellt genom att kontrollera att glödningen av LMM-trådarna fungerar OK. Varm motor - tomg och gasa till 2500 rpm - släpp - stäng av -> så skall trådarna glöda till efter några sek ... som rensningsfunktion.

Skall man "gå vidare" med LMM måste man jacka upp sig på en apparat som klarar fördjupad DIS.

MVH /// Paap R
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Ett enkelt test du kan göra:
Byt plats på LMM och gör om din sista mätning. Om mätvärdena följer med LMM så är det där skillnaden sitter, om mätvärdet "sitter kvar" på samma sida som innan, så är det så att motorn suger in olika mycket luft på de olika sidorna. Kan vara så att gasspjällen behöver synkas, eller så är det kanske någon ventil som inte tätar, eller nergången kam, eller läckage någonstans, eller spökande vevhusventilation eller något annat :)

Det skulle vara intressant att sätta vacummätare på båda insugen och kolla om vacumet är samma på båda sidorna, det säger ju lite om hurifall motorn drar lika på båda cylinderbankarna.

/Mats J
mi
372
mick 750
750i -91
316 -87
Eller gör som jag.
Se till att batterierna är friska i multimetern.. Jag hade väldit taskiga värden på mina LMM när jag mätte. Senare samma dag mätte brorsan 18 volt batterispänning i sin Opel. Stunden senare lyste "low batt" lampan i en sekund och sen slocknade hela mätarn..
Med friska batterier senare var allt OK.

Yn
164
YnottonY
745i -02 e65
Raap!
Ditt första test har jag redan provat och det funkar så som du säger.
Andra testet görs genom att ta bort slangen till luftfiltret antar jag, för att titta in i hålet.
Varför jag började mickla med detta är följande länk Länk
Detta gäller för e32 men borde gälla för e38 också kanske?
Hittar däremot inga justeringar på mina LMM.

Mats!
Synka spjällen har jag försökt göra enligt en metod som Raap beskrev i en anna tråd, men åter igen för e32. Kan man göra lika dant på e38? Märkte ingen skillnad i alla fall.
Vacummätare kan ju vara intressant, var är lämpligt att koppla in dom?

Mick!
Ska kolla batterierna men jag fick samma värde med två olika instrument. Nästa gång ska jag skifta plats på instrumenten också.

/ Tony
Yn
164
YnottonY
745i -02 e65
Nu har jag skiftat plats på LMM:na. Pillade lite på spjällen i insugen och dom verkade lika i alla fall. Ganska tröga och lite hackiga vid öppnande, förmodligen en stark fjäder som håller emot. Tillbakagången gick direkt och fast.
När jag mätte spänning på stift 1-2 igen så visade dom lika hela tiden oberoende av varvtal. I dag fick jag ca: 1 Volt på båda vid tomgång och följdes åt hela tiden vid gas. Provade att mäta en LMM med två instrument samtidigt för att kolla om dom visade lika, och det gjorde dom. Kan därmed utesluta instrumentfel.
Så vad bevisar detta???
Fattar inte riktigt vad jag gjort för att det ska visa lika.
Men efter provkörning kan jag konstatera att mitt "brummande" fel vid 70-80 km/t kvarstod.

Ang. justering av LMM så finns det en plastplugg på sidan vid kontakten som kanske kan borras ut som det pratas om i länken ovan. Fast nu verkar det inte behövas längre.....

Något som verkade mysko däremot var när motorn stått på tomgång ca: 5 min så hördes ett tickande ljud från en av de två "saker" som sitter på vänster sida i motorrummet rakt ovanför hjulet nästan. Det går en slang till dom som splittas i ett T och från dom går det en från varje till motorn någonstans i mitten. På den som tickar (ca: 5 ggr i sekunden) finns en klisterlapp med texten ZYL 1-6. Verkar vara någon form av insprutningspump för bensinen, eller kan bensinpumparna sitta här?
Vad det än är så tickar bara den ena och det verkar tokigt.

/ Tony
Paap Reeder
... lägger man ett scope på Mass air sns ground och Mass air sns - stift 14 resp 41 på motronic 1,7 - kan man få upp kurvorna på båda LMM om man kör ett dblstrålescope.

Dom bör således "uppträda" lika.

MVH /// Paap R
Yn
164
YnottonY
745i -02 e65
Hittade i ETK att tickandet kom från en tankavluftningsventil. Hittade sedan dessa länkar som berättar lite om det. Länk
Länk
Konstiga ljud från tanken är tydligen fenomenet som uppstår.
Undra om det kan bota mitt "brummande" som tycks komma bakifrån.
Ska nu handla en ny och se vad som händer.

Raap!
Ska damma av mitt gamla scope i källaren och mäta lite.
Vore kul att veta var motronic-lådan sitter bara. Är ganska ny på 750

/ Tony
Da
256
Davici
BMW 745 e65
Ynotton - Ska få min växellåda "avjordad" emorrn så som thomas dahlen gjorde . återkommer direkt med resultat...

Paap Reeder
... sitter 4 boxar vid HF torped.
Bakifrån:
1- hö cylbank
2- EML
3- vä cylbank
4- ABS

MVH /// Paap R
Paap Reeder
... det var till E32.
Ursäkta.

MVH /// Paap R
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.