AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
2.306

Ska clownnäsan blinka på M-Coupé?

Sida 1 av 2
852
Sörpan
325xi -02
Har just köpt en M-Coupé -99 och clownnäsan blinkar inte när jag har låst bilen med fjärrkontrollen. Ska det vara så? Bilen är utrustad med larm.

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Är du säker på att den har larm, och inte bara fjärr till c-åset?

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Vet inte vilken clownnäsa du pratar om.

Sålde precis min M coupe också en -99:a, med larm, men jag har ingen lampa som ska blinka mer än i stereon.

Z3MPOWER
I min coupe blinkar det längst bak på mittkonsollen, nere mellan stolarna.

Ganska svårt att se om man inte vet om det..

/ Fredrik
852
Sörpan
325xi -02
Clownnäsan är den röda grejen som sitter på innerbackspegeln. På brorsans E46 med larm blinkar den när bilen är låst.

Enligt utrustningslistan har den larm med fjärrkontroll och det blinkar i originalstereon när tändningsnyckeln är urdragen oavsett om bilen är låst eller inte.

Testade att sitta i bilen och låsa in mig med fjärren, det gick att låsa upp bilen inifrån och även att starta den.

En annan fråga, vad är det som sitter i taket bakom innerbelysningen? En plastbit med ett litet galler på.

852
Sörpan
325xi -02
Zredrik: Var någonstans på mittkonsollen blinkar det? Kan inte hitta nåt sånt.

Min bil har original larm och på den sitter indukatorn för larmet bredvid knappen till elcaben
852
Sörpan
325xi -02
Zredrik: Jag hittade den blinkande lampan du menade framför växelspaken.

Co
972
CompactK
BMW 118iM (F20 LCI) -17
BMW IX1M -2025
Hmmm, inte framför växelspaken utan bakom. Längst bak mellan stolarna. Jag har BMW original larm på min Coupé och dioden för larmet sitter längst bak på mittkonsolen mellan stolarna.
Dioden som blinkar PÅ mittkonsolen är för stereon...

Mvh
Kristoffer

Bilen =)
Länk
@Sörpan:
Jag menar ca 10 centimeter bakom slutet på handbromsdamasken. Där sitter en rad knappar, en av dem (den i mitteln) är mörkröd (MYCKET mörkt röd, ser svart ut vid både första och andra titten) och har en ca tre millimeter hög "bula", det är den som blinkar. Fast jag tror att det står i instruktionsboken att den även kan sitta framför växelspaken. Beror kanske på vilka tillval som var installerade i bilen som original, eller på årsmodellen.

För att testa om larmet funkar: lås bilen med fjärrkontrollen, vänta fem minuter, lås upp med nyckel och öppna bilen. Nu borde det tjuta.

/ Fredrik
852
Sörpan
325xi -02
Zredrik: Jag har inga knappar bakom handbromsspaken, de enda dioder som blinkar är i själva stereon och mellan knapparna för elbakruta och elvärme i stolarna framför växelspaken. Lampan i stereon blinkar så fort den är avstängd medan lampan framför växelspaken blinkar när bilen är låst.

Bakom handbromsspaken har jag inga knappar, bara två förvaringsfack, ett litet alldeles bakom spaken och ett större lite högre upp. Kan det ha att göra med att bilen har cd-växlare och HK-system?

Jag provade att låsa upp bilen med nyckel, men inget hände. Däremot låste jag upp motorhuven, låste bilen och försökte lyfta upp huven, då tjöt larmet.

Enligt utrustningslistan ska den vara utrustad med kod 0302 "alarmanlage mit fernbedienung". Finns det olika varianter av larm?

Bu
241
Bucket
535iA - 87
Min larmar av när man låser upp med nyckeln!

/Henrik
852
Sörpan
325xi -02
Den lilla plastbiten med galler i taket är tydligen förberedelse för handsfree till telefon.

852
Sörpan
325xi -02
Bucket: Det måste vara samma sak för mig då.

Jag skulle ha gissat på förberedelse för tempgivare till ACC, verkar lite korkat att sätta micen där bak för handsfree.
Vart en liten miss, eftersom du har en coupe så kan du ju inte veta vart elcabens knapp sitter, sitter på samma rad med knappar som stolsvärme och AC

/Andreas
@Bucket:
Larmar den verkligen av när du låser upp med nyckel? Låter inte så listigt "dyrka upp låset, så stänger du av larmet". Min tjuter åtminstonde om man gör så. Jaja, den som trodde att elektronik var stokastisk..

/ Fredrik
Bu
241
Bucket
535iA - 87
Sant det låter ju lite konstigt, men hur skulle man annars kunna använda de två nycklarna utan larmknapp?

Vad vet man...

/Henrik
@Bucket:
Jag har föreställt mig att nycklarna utan larmknapp bara kan användas om man låser bilen med nyckel, utan larmet. Det är som sagt så det funkar på min bil. Fast jag kan mycket väl tänka mig att det fungerar olika på olika årsmodeller, kanske det går att ställa in beteendet på larmenheterna osv.

/ Fredrik
852
Sörpan
325xi -02
När vi ändå är i gång med frågor, ska det sitta nåt kardborreband runt domkraften och mutterdragaren som det gör runt resten av verktygen i bagaget? I så fall, har någon artikelnumret på det?

852
Sörpan
325xi -02
Är det verkligen ingen som kan säga hur mycket kardborreband de har runt domkraften?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.