|
|
|
|---|---|
|
tjena har för högt hv värde för att få igenom den på bilprovningen. e de nånb som kan tipsa om vads de kan vara som ställer till de. DC | |
|
Vad är "för högt"? När fick bilen en ordentlig service senast (tändstift av rätt sort, bra olja, oljefilter och luftfilter)? Hur långt har bilen gått? Har bilen några trimdetaljer monterade? Kända defekter? (t ex läckande avgassystem) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| tändstiften är ja ganske säker på | |
|
Tja! Har samma problem med min bil (325 cab -93), fick för högt värde på besiktningen. var förbi verkstaden idag för att försöka lösa problemet. Enligt mekanikern så e katalysatorn slut. Har testat med T-röd för att få ner värdena men det gick inte (har 286 i HC, får max ha 100). När mekanikern satt i bilen o varva konstant på 1000rpm så gick värdena ner men han hade ingen enkel lösning att dra upp tomgången (går att göra men kräver lite jobb enligt honom). Han frågade mig om jag hade AC i bilen och det har jag inte. Han säger att man ska kunna manipulera bilen att tro att det finns AC inkopplat och det leder till att bilen automatiskt höjer tomgången. Denna manipulation kan man göra genom att sluta 2 stift i den dosan som man läser av felkoderna (vet inte vad den heter), så om nån vet vilka stift som går till AC så tar jag gärna med infon till mekanikern imorgon för att testa. Alla tips e välkomna!!! // Ace |
|
| byt lambda å stift så funkar de nog | |
|
Men enligt mekanikern så säger han att enligt hans 30 åriga erfarenhet så är det katalysatorn som e slut. Har du något tips på hur man kan manipulera avagsvärdena för att klara en besiktning? |
|
|
Har ni kopplat upp bilen mot en dator? Läsa av felkoder? Jag skulle först och främst göra en service om det var länge sen. Därefter skulle jag kolla läsa av bilens felkoder på dator. Sen eventuellt byta lambdasonden som oftast är slut då Hc är för högt. Att höja tomgången med 100-150 rpm lär inte dra ner dina värden och om du tänker efter så åker du omkring med en bil som inte fungerar korrekt, massa bensin (Hc = kolväten= innehåll i bensin) kommer ut, du får inte en 100% förbränning. Så i långa loppet är det inte bilprovningen du lurar utan dig själv. |
|
|
Jag har varit inne och kollat om jag hade fått ordning på min med Med hög HC på tomgång (1:a mätningen på besiktningen var runt 170 har jag för mig. Iom de ahde mkt att göra sa han till mig att köra en repa och komma tillbaks då körde jag en kortsväng och fick ner det till 130 men ej godkännt.) Nu idag när jag åkte ned till provningen för att kolla om jag hade fått iordnig det så körde jag på ordentligt för att den skulle vara riktigt varm när jag kom fram och då hamnade HC på under 10 på tomgång. Det jag har gjort är att jag byte ventilkåpspackningen pga den läckte ned olja i tändstifts hålen och orsakade troligvis lite dålig gång. Jag har dock inte bytt olja eller stift. Nu hade du dock mkt högre värden än mig och en mekaniker som skruvar bilen men har du provat att köra ur den ordentligt innan mätning? /Ian |
|
|
Jag har testat att köra ur bilen ordentligt men det hjälpte inte. Körde ca 50 minuter med bilen i högt tempo hehehe. När mekanikern satt i bilen så testade han att varva upp bilen så den låg konstant på 1000varv samtidigt som bilen va uppkopplad mot mätinstrumentet och det visa sig att värdena kom ner till laglig nivå. Jag servade bilen förra året (bytte olja,filter och stift), under sommaren sen så ställde jag av bilen (kör en Cab). Sen va det en annan sak som gjordes innan avställning, mekanikern bytte topplock (3 sprickor i den) efter servicen. Vet inte om detta kan ha någon betydelse med avseende på om det läckt in vatten i oljan eller nåt liknande? // Ace |
|
|
Förresten.... Är det ingen som bor nära södertälje som har ett avgasrör med fungerande katalysator som kan tänka sig hyra ut det mot en liten ersättning? Behöver det i ca 2 timmar (byta avgasrör till min bil, besiktiga, sen byta tillbaka)??? // Ace |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.