|
|
|
|---|---|
|
Hej på Er Förra året var det ypperliga avgasvärden, men iår!!!! CO 0.2 (0.5) helt OK CO 2500 0.5 (0.3) INTE OK HC 188 (100) INTE OK LAMBDA 1.01 (0.97-1.03) Helt OK Kan det vara katalysatorn? Kan säga att den var chippad förra ggn också. vill inte slänga i en massa sprit i bilen utan vill laga felet. Petrob ------ M3 Cab | |
| ser precist ut som mina, lämnade in bilen på verkstad idag, dom kanske hittar felet. | |
|
Antar att ni redan vet detta men... man måste varmköra bilen ordentligt, tukta lite sen besiktiga mao =) Verkstäderna släcker ofta 2:or genom att enbart köra bilarna ordentligt varma (plåga dom lite) sen tar dom betalt för någor påhittat och dyrt. Men givetvis är ju chansen större att något är trasigt. |
|
|
Där kan felet vara faktiskt, att den inte var tillräkligt varm. Frugan körde 1 mil till bilprovningen, kan ju knappast ha kommit upp i ens 80 grader i oljetemp. Petrob ------ M3 Cab |
|
| well jag körte min 8 mil till besiktningen så den borde vara varm då | |
| Petrob: Då är nog så... konstigt att inte besiktningsteknikern körde bilen varm, dom brukar veta om detta. | |
|
Han körde väl den vanliga rundan runt på 400 meter, det är vad de kör här i jkp. Petrob ------ M3 Cab |
|
|
400m räcker inte, katalysatorn måste komma upp i tempratur annars så blir värdena dåliga. Kör som en biltjuv i 20-30 minuter innan så går den nog igenom. Be om gratis ombesiktning. peka på att besiktningsteknikern gjort fel, Kan funka. Pinsamt om det fortfarande är dåliga värden dock =) Lycka till |
|
|
Jag hade dåligt HC värde och servade den lite och vips så försvann alla problem... Det jag bytte var olja, oljefilter, luftfuilter, bränslefilter och tändstift. //Daniel |
|
|
Körde in min efter att ha kört 3 km och väntat med bilen avstängd i 20 min. Perfekta värden, oljetempmätaren låg i botten. Att få besiktningskillen att köra långrundor är nog inte enkelt, däremot kan man själv tukta ordentligt på vägen dit. =) /// Viktor Kärran Länk Mer mos till folket! |
|
|
Jag gjorde också så att jag piskade min lite innan jag körde in på bes. allså verkligen drog ut han lite på växlarna... hade inga problem... då hade han stått ett tag innan dess me ///Henrik |
|
|
Mekanikern ringde precist och sa att det var min ventilkåpspackning som var paj och läckte lite olja på ett av stiften så den inte tände som den skulle vilket gav dom dårliga avgasvärderna. hoppas han har rätt. |
|
|
Min skall in till Jacobsson's (BMW) här i stan imorgon för släckning av dessa tvåor. Skulle servas ändå imorgon så de får göra detta med. Petrob ------ M3 Cab |
|
|
har nu fått tillbaka bilen från BMW. Oljebyte , nollning av datorn samt en tur ute på stan och de dåliga värdena var som bortblåsta. Fick kommentaren av mekanikern" Ja, bilprovningen i jkp vet fortfarande inget om BMW, särskilt M3. Detta är inget ovanligt" Allt löste sig till en betydligt mindre summa pengar än vad jag räknat med. Petrob ------ M3 Cab |
|
| ja min är också besiktigad nu med fin fina avgasvärden :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.