|
|
|
|---|---|
|
Tjenare ska bli farsa strax efter sommaren, så E30 är lite liten, 240 är tråkig och 480 är både liten o KRÅNGLAR är inte mycke för kombi bilar (förutom E30 Touring, men den är värdelös som kombi) vill ha en bil med god komfort, automat, läder samt klimat (ju mer utrustning desto bättre) har sneglat lite på 735:or, men den motorn känns lite väl gammal igentligen, så en 730 eller 740 med V8:an känns bättre. har lite planer på att impotera, (se separat tråd i importforumet). vad ja förstått så är V8 en av BMW:s bästa motorer, om man fixar oljepumpen, tyvär så verkar ju automatlådan till 740:n krångla med "plastkulorna", hur märks detta? lättare att byta låda än att reparera? hur viktigt är det med milen på dessa bilar? o den största frågan, funkar den som famlijebil? mvh Erik Jakobsson Enligt Haynes är man "Proffesionell mekaniker" =) | |
|
Klockren familjebil! Funkar så tillvida att en barnvagn går i utan att ta av hjulen, ihopfälld + iaf. 7 matkassar... hehe... Bilen har bra med utrymme att fästa barnstol både fram o bak. De har oftast klima, vilket är skönt för den lille... GLÖM att importera, för det finns nästan inga "vanliga" kvar, SOM ÄR BRA, för mindre än de kostar färdiga här i Sverige! Märket är TOTALT sönderimporterat, tyvärr... Köp min 740, så lär Du inte bli missnöjd.... ;-) eller en 730V8, men var noga med skick på just växellåda (740) o framförallt KAMDRIVNINGEN på 730 M603.0. Vid 18-20.000 är de OFTAST slut... :-( M604.0 är bättre, av ngn. anledning, som jag icke fattar... (är ju fasiken densamma). Milen är egentligen helt egala, om vagnen skötts på rätt sätt! Det finns just nu, som jag ser det, 2 alternativ för Dig i annonsdelen o de är följande: Länk eller Länk /Anders |
|
|
Jag har 750 som familjebil, men barnvagnen gick inte i utan att ta av några hjul, jag hade med barnvagnen och provade när jag köpte bilen så jag var medveten om det. Så det beror på vilken barnvagn du har. Men min fru kör Saab 9000CD så den körde vi mest med då vi hade barnvagn. Nu när vi har sulky istället så går den i. Men skuffen är mycket stor och bra. Skinnklädsel är ett absolut krav eftersom barn ofta har smutsiga skor och tappar glass banan mm. Solskyddsgardiner är väldigt uppskattat av barnen, den elektriska i bakrutan är praktisk då barnen sitter i bakvända bilstolar och solen lyser in genom bakrutan. Jag tycker du skall fundera på 750 också, 740 har oljepump och automat, 750 har väl kanske avgasvärden som kritisk punkt. Lång version skulle varit bra för då kan man luta barnstolarna mer i baksätet så barnen sover bättre. Mats J |
|
|
Oljepumpsbultarna skulle jag inte se som en anledning att till att undvika en 740, det är en skitsak att fixa när man ändå ska byta oljan. För meka misstänker jag redan att du kan eftersom du har en -88 nu. //Magnus |
|
|
Kan bara säga att min 730 -93 är den skönaste bil jag kört någon gång. Blev helt frälst av BMW och ville bara ha mer. Köpte en 750 -95 e38 för att få ännu mer lyx trodde jag, men den är inte lika skön att köra trots att den är piggare och nyare (men den är kul...). Har inte haft ett enda problem på min 730 de 2,5 år jag ägt den (förutom några småfix i början). Men jag behöver inte två 7:or..... / Tony Jag tar alltid den långa vägen hem....... |
|
|
hej igen, är lite sugen på en 750IAL men efter att läst om att den skall vara "inträdesbiljetten till världens dyraste tivoli" (bara 12 st kvalitets tendstift är DYRT) + att den dricker rätt mycke, o med dagens soppapriser känns det inte så kul, bilen kommer ju endå vara en bruksbil, även om den skall vårdas. det lutar väll åt en 740Ia välutrustad, (är inte rädd för att bli lite oljug om nävarna, men min fråga kvarstår fortfarande angående automaten, lättast att byta eller renovera? finns det nån bättre att montera? hur märker man om den är kass/ påväg att bli kass, nått miltal man skall vara uppmärksam på?) 730 ser ja väll igentligen som ett mer lågbudjetallternativ, om ja nu inte kommer över nån med verkligen allt jag söker och i bra skick, men troligtvis skulle jag nog bara leta vidare efter en 740. vet inte riktigt hur jag står till L vertionerna, dom är ju UNDERBARA att åka i där bak, men ja vet inte riktigt vad jag anser om karossen. hur är det med rosten på dessa bilar? dom är ju trots allt modärnare än E30:n =) ja ja, ös på med saker att tänka på när man är o kollar på bilar, ska åka runt lite snart o kolla upp några böra för att se vad marknaden har att erbjuda. har inte alla pengar än, men innan 6:e september så så börjar det krisa =) mvh Erik Jakobsson Enligt Haynes är man "Proffesionell mekaniker" =) |
|
|
sorry för dubbelpost. vad är det värt att betala för en E32:a 740 med (minst) Läder, elhissar, C-lås, FUNGERANDE klimator (några problem med dessa? många som inte funkar?), elspeglar (finns det automat bländande?), Farthållare, färd dator. vilka stolsmodeller finns det att välja på? efter en snabb koll på blocket så ser ja att E38:orna ligger inte så jättelångt bort i pris, några barnsjukdommar på dom tidiga? värt att lägga lite mer för att få en snäppet modärnare bil? (om nån har en full utrustningslista får ni gärna länka till den) mvh Erik Enligt Haynes är man "Proffesionell mekaniker" =) |
|
Juhas 530i |
Sen kan man även tänka så här: Köp en X5 till modern och barnet. Fortsätt själv att köra med e30:n! Har du inte råd med en X5 köp en 940-92:a kombi istället. Fortsätt själv att köra med e30:n! Att du är BMW intresserad betyder inte nödvändigtvis att din fru/sambo är tokintresserad av snabba bilar och din nyfödda vill nog åka så säkert som möjligt. Jag skall själv bli en pappa för första gången snart, och då gör jag som jänkare dvs låter morsan köra den säkraste bilen. Och eftersom min 530 varken är säker eller särskild barnvänlig (har svårt att tro att en e32 är mycket bättre) ska hun få en SUV istället. Varför tänker jag så här? Jo, för att min fru är väl bland dom värsta förarna på Norges vägar. Att hun kan göra fel som är helt ofattbara för mig är ett faktum och då vill jag åtminstone att dom åker i en såpass säker bil så att jag kan känna mig någorlunda lugn. Med bara en bil skulle vi inte klara oss och jag vet ju inte hur din livssituation ser ut men jag tror att det blir svårt att klara sig med en bil, så köp en till frugan och behåll e30 själv. Mvh Juha |
|
e30 kommer ja g att behålla. den kommer dock enbart köras under fredag och lördag kvällar på industriområden, samt möjligtvis några events landet runt om du förstår jad jag menar. X5 ligger långt utanför vad ja tänkt lägga på en bil. o med tanke på att det kommer bli en bruksbil så kommer jag troligtvis vara mäst bakom ratten. sen råkar min sambo både vara BMW intresserad och en hyffsat bra förare. sen har ja 2 andra bilar förutom e30:n. + jag har fördelen att ha gångavstånd till jobbet (och går varje dag). mvh Erik Jakobsson Enligt Haynes är man "Proffesionell mekaniker" =) |
|
Juhas 530i |
Ja men då låter en 740 e 32 som ett bra val. Eller en tidig e 38 kanske? Lycka till med köpet! Och glöm inte att skaffa ett barnsäte... Mvh Juha |
|
luter väldigt mycke åt en 740IAL börjar verkligen gilla karossen på den, tråkiga är att ja måste vänta te sommaren, måste skramla ihp lite $ först. ingen som har en länk till utrustningslitaan till E32, gärna emd koder samt vad som va standard på vilka modeller. mvh Erik Enligt Haynes är man "Proffesionell mekaniker" =) |
|
|
ush, nu skäms ja lite, säkte runt på forumet inna efter utrustningslistan men hittade inget direkt, kollade igenom modellguiden å där fanns den viss längst ner =) Länk fast undrar fortfarande vad som fanns som tillval till just E32 o vad som vart standard på E32 740IAL mvh Erik Enligt Haynes är man "Proffesionell mekaniker" =) |
|
|
KRAFTWERK, du skrev "GLÖM att importera, för det finns nästan inga "vanliga" kvar, SOM ÄR BRA, för mindre än de kostar färdiga här i Sverige! Märket är TOTALT sönderimporterat, tyvärr..." nu när ja funderat lite så har ja kommit fram till att jag vill ha en 740IAL med så mycke utrustning som möjligt. några krav. AC, el rollo där bak. Läder, Farthållare, färd dator. stora + men inga krav, elstolar fram o bak, diffbroms, nivåreglering. (fans xenon orginal på dessa? hittat några i tyskland som har det men undrar om det är eftermonterat?) gärna en ljus läder inredning samt mörk lack. parkerings hjälp. EDC (fanns det?) Dragkrok med avtagbart drag, reglerbar klima från baksätet, elstolar på alla platser, automatikt bländande speglar. vad bör man ge för en sån bil i sverige samt tyskland? nån som har utrustningslistan som va specifik för E32:orna? samt vad som va som standard på dessa. vore guld att hitta den (har snackat emd BMW sverige o dom kunde inte ta fram nått) häls så skulle ja ju vilja åka till en BMW handlare o hitta en bil o få kryssa i utrustningslystan själv, fast det är lite väl dyrt just nu. mvh Erik Enligt Haynes är man "Proffesionell mekaniker" =) |
|
|
Sattsa på en L modell.. det är klart värt de extra kronor det kostar i bensin att släpa med 10 cm.. märks direkt när du handlar eller har folk i baksätet.. AC är ett måste.. bilarna blir vansingt varma på sommaren.. stora fönster.. |
|
|
Kanske låter tråkigt, men tycker verkligen inte de låter nått vidare bra att ha en gammal E32 som familjebil. Dyr i drift, och alldeles för gammal, i mina ögon är dom rena entusiastvagnar numera. Vettigare att satsa på en E39 Touring istället, 523i/528i, kanske dyrare i inköp, men i slutändan blir de nog billigare och bättre på alla sätt. BMW CS #5139 |
|
| Hittar man en i bra skick. så är de inte dyrare än vilken annan bil som helst.. förutom besinförbrukningen.. men så är det med stora bilar.. | |
|
Ja bensinförbrukningen i staden är ju ett tråkigt kapitel. Inte så jävla roligt på landsväg heller. ;) Men det är den enda nackdelen med E32:an oxå! :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.