AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
682

lättare att låta brorsan ta hem bilen? (boende i München)

Ja
1.557
JaJsEn
320IK -88
750IAL Highline -90
318I Touring -91
325IX -87
320I -92
R80/7 -78
Hej

Har lite planer på att ta hem en bil efter sommaren.

nu e de så att min brorsa bor i tyskland (har studerat där under snart ett år men skall hem efter oktoberfest) då undrar ja om detta skulle underlätta vid en import, alltså,

jag åker ner och kollar ut en bil som jag vill köpa, brorsan köper den o skriver sig som ägare o sköter hele affären nere i tyskland, han brukar bilen tills de att han skall flytta hem till sverige igen, blir det lättare på detta sättet? kan den då gå som flyttgods eller nått liknande?

nått annat att tänka på?

det är en, i importsynpunkt, gammla bil det gäller, det lutar åt en E32, anledningen till att jag vill importera är att bilarna i tyskland har oftast mer utrustning än dom flästa svensksålda + att jag tror iaf. att jag kommer kunna hitta en frächare (mindre rostig). stämmer detta eller är det bara mina glada förhoppningar?

ge gärna tips o glada tillrop.

mvh Erik Jakobsson

Enligt Haynes är man "Proffesionell mekaniker" =)
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Från Tyskland så är det ingen ekonomisk skillnad att ta hem som vanlig import eller som flyttgods. Där flyttgods kan vara av nytta är om du är intresserad av en bil som på något sätt skiljer sig från en typgodkänd, t ex en Hartge- eller Schnitzertrimmad bil. En sådan bil kan du inte registrera efter en vanlig import men det går som flyttgods.

Från länder utanför EU så har man mer nytta av flyttgods då du slipper moms och förtullning.

Sen finnd det ju regler när det gäller flyttgods och vad jag vet så ska man ha ägt bilen i ursprungslandet en viss tid och frågan är om det är tillräcklig tid fram tills oktober.

Tror nog att den största vinstern med att ha en person på plats i Tyskland är att han kan kolla upp de bilar du hittar på nätet så när du åker ner så är det inte på vinst och förlust.

___
//Ulf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.