|
|
|
|---|---|
|
På BMW:s tyska sajt (Länk finns en kort men rätt intressant flash-video som visar en 1-serie som får punktering, dels med RFT-däck, dels med vanliga. Runflat im Praxistest heter skapelsen. Tror inte den hiskeligt långa länken fungerar här, men gör ett försök ändå: Länk Annars kan man klicka sig vidare från förstasidan. RFT kanske inte är en så dum idé trots allt, eller vad säger ni? | |
|
Däcken är säkert säkra på alla sätt men de gör bilen stötig och förstör komforten. Än så länge känns inte däcken riktigt färdigutvecklade. Dessutom, har själv aldrig någonsin fått en total punktering, känner ingen heller som har fått det. Det har alltid handlat om pyspunkor och med detta i huvudet skulle jag aldrig skaffa RFT däck och behöva åka runt med en en stötig bil hela tiden. //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
Ja, det finns ju två sidor av alla mynt. Tycker dock att komforten känts OK i de 3-serie bilar jag provkört, men visst skiljer det. Enligt de flesta professionella bedömare har man dock lyckats reducera komfortskillnaden i just 3-seriebilen till ett minimum, åtminstone jfrt med 5- och 1-serien. Att du inte fått en explosiv punktering eller känner någon som fått det tycker jag är ett konstigt argument för att välja bort säkerhetsutrustning. Själv har jag aldrig dött i en bilolycka och känner ingen som gjort det heller, men det hindrar mig inte från att vilja ha en bil med säkerhetsbälten eller airbags. Osv. |
|
|
Jag har kört en bil (ca 120 km/h) när ett bakdäck smällde. Det var bara trasor kvar av det när jag stannade fordonet, så visst kan det hända. Det var dock odramatsikt, men hade kanske utvecklats annorlunda om det hänt på framaxeln. Mvh Mikael |
|
|
Där ser man. Skönt att det gick bra. Ja, fram eller bak borde göra ganska stor skillnad i beteende. BMW-filmen visar ju punktering på just framhjulet. Inte så kul, speciellt inte med mötande trafik. |
|
| Det är väl ändå bakdäcket som smäller i filmen? | |
| Jomenkolla, det är faktiskt bakdäcket. Det var som tusan. | |
|
Nu tog jag mit tid och tittade på filmen och det såg ju väldigt dramatiskt ut. Undrar om föraren i det ena fordonet spädde på dramatiken genom onödiga utslag med ratten eller om jag hade massiv tur när jag råkade ut för ett söndertrasat däck? Jag råkade inte ens ut för några kast, endast ett konstigt uppträdande av bilens bakvagn och körde därför genast ut på vägkanten för kontroll och tur var det för däcket hade trasats sönder. Obs försöker inte misstänkliggöra BMW, men jag vore intresserad av att få veta mer om detta. Har kanske fler råkat ut för däck som gått sönder under körning och vill dela med sig av sina erfarenheter? Mvh Mikael |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.