AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
878

Vad är kvar? (går fortf varm vid enstaka tillfällen)

at
140
ataim
523i -98
Har läst många inlägg samt Hassos mektips för att göra rätt.
Expansionskärlets infästning sprack o kylaren med den. hann dock aldrig koka som tur var.

Bytte då kylare och termostat.
Har luftat och donat och allt verkar som det skall - inget läckage,
har full värme i kupén (svettigt att checka dessa högsommardagar!) , tempmätaren pekar på normal (Länk
då jag prövat bilen genom att krypköra (tom i köer), har kört fort,
har kört 50-90 km/h och allt är normalt.

Allt frid o fröjd - men!!
Vid två enstaka tillfällen har tempen stigit till strax innan rödmarkeringen på tempmätare (under lång krypkörning båda ggrna). Ena gången rullade jag långsamt och länge med avstängd motor men med tändning på för att se hur det gick med temperaturen. Tempen håller sig hög men så plötsligt sjunker temperaturen ned mot normal, jag startar bilen - fortf under rull och tempen stabiliserar sig snabbt till normalläget.

Andra gången kunde jag inte låta den rulla (uppför i stan :-). Körde då åt sidan och stängde av motorn. Står ett bra tag, tempen ger sig inte av nedåt. Jag provar då att starta och köra undan än bättre - helt plötsligt släpper ngt till och tempen sjunker snabbt.

Upplever som att något släpper till men vet inte vad som triggar.

Gissningar
1) att det ändå finns luft som sedan rör sig bort (då det släpper)
2) termostaten öppnar ordentligt (har låst sig i för stängt läge - trots ny termostat)
3) Att fläkten får fart (den viskosstyrda - ser ingen annan).

Blir inte klok på detta, och tyvärr inte helt lugn. Vi hade tänkt åka på sommarsemester genom Europa - och ett totaltopp kunde vara förödande på semesterhumöret!

Någon idé vad det kan vara? Då det mesta är normalt 99% av tiden är jag för tillfället ställd.

Hej,
Såg inte ditt inlägg förrän nu och kanske har du redan löst det...
Men jag har tvingats hålla på med kylsystemet på min 535 E34 -91 då jag haft MYCKET problem så ett och annat har jag snappat.
Jag tycker du kan kolla termostaten genom att koka densamma och se med hjälp av en termometer att den öppnar som den skall vid 88-90 grader. Det står på termostaten inpräntat vill jag minnas. Ett annat förslag är att du kollar din kylarfläkt. Om jag inte misstar mig så har du i och för sig en elektrisk sådan istället för de modell jag har med viskoskoppling som är känd för att djäklas. Men kolla att den faktisk jobbar som den skall!
När det gälller lyftningen så har jag kommit på att om man fyller på som man skall med avluftningen öppen och när det börjar rinna ur lyfthålet stänger detta och sedan hastigt kramar och håller ihop ihop en lämplig slang så att det bubblar och rinner över ur expansionskärlet och sedan medans man häller på vatten släpper slangen långsamt så får man i bra mycket mer vatten. Jag tror också att man genom att krama ihop slangen hastigt "skjuter" ut luften från krökar och prång i systemet så att det kan bubbla ut.
Detta har funkat för mig medan jag var tvingad att köra med en krökt topp ett tag innan jag fick fatt i en ny... Jodå jag gjorde nog av med 20 liter vatten om dagen... :-)

MVH

/JBM
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
H2O pumpen är min uppfattning.

Byt den och du skall se att det ordnar sig.

Mvh, Thomas E

"I used to jog but the iscubes kept falling out of my glas."

at
140
ataim
523i -98
hej! jbm verkar ha svaret. JAg har checkat upp vattenpumpen. Dock verkade vsikofläkten var uttjänt. Bytte till ny och hittills inte sett några problem - tog dock en annan bil på semestern varför jag inter testat fullt ut.
Den som lånade min bil har emellertid inte rapporterat något oklart.

Termostat är iofs bytt.

Visa användare
282
Fatii
528ia sedan 96:a
bara en tanke men endå.... lufta nyss mitt kylsystem o fann at det va lite mer jobb med det på bmw en på andra bilar, om du har luft kvar i kylsystem just vid termostaten så är det inte säkert "fettet" i termostaten blir tillräckligt mjukt av värmen och då öppnar, bara en tanke men vem vet.. du kanske har satt den åt fel håll ;)...

at
140
ataim
523i -98
HEj! Det du Fatii beskriver är relevant. En annan person tipsade om samma sak.
Tror dock att j fått ur luften, men vem vet.

Ett riktigt test behövs för att se om den nya fläkten var grejen som löste sista knuten,
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.