|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Var inne på verkstad för att komptesta och se så motorn är OK, Fick bra tryck på alla kolvar (12kg har jag för mig), Då säger dom där inne att mina tändspolar står för att motorn vandrar lite och går ojämt, Byter alla tändspolar men har fortfarande samma fel. Någon som har en aning om vad som kan orsaka detta? den svarar lite segt med och behöver ganska mycket gas innan den går vettigt, men landsväg när man kommit upp några växlar går den hur bra som helst. Men ställer man sig vandrar tomgången mellan 500-800 och vill nästan dö nere vid 500. Har även något cp skumt "knack" som jag trodde kom från en lyftare som hängt sig, men hissade sdan upp bilen och gick under, och fick höra att det låter starkast mellan motor och växelåda (?) Oj vad långt det vart, hoppas någon kunnig kan ge mig lite tips iallafall. Funderar på att göra M test för att få se om det finns några felkoder, men hur utvecklat är det egentligen på denna gamla modell? Fått för mig att man inte kan se så mycket ändå. | |
| kostade de att byta t-spolarna då? | |
| Köpte inga nya, Vi plocka ur en polares och satte i min. och det vart somsagt ingen skillnad. | |
|
Funderar kring vevaxelgivare, lambasond, LMM, eller knas med styrbox. Kan jag se alla dessa via datorn? (om jag M testar) Suger bra i vakuum slangarna så antar att det inte är vakuum som är felet då? |
|
| tändkablar kanske? | |
| eller jordningen till stiften? | |
|
menar du kablarna till tändspolarna? Lite svårt att avgöra om det är något fel på dom, vet inte hur man ska kunna mäta volten där heller. och jordningen är ju bara 2 små jordflätor, hur en sån skulle ta skada är för mig lite gåt fullt hehe. |
|
| är jordflätorna ärgade? kabelskorna i ändarna på flätorna kanske inte leder ström om dom är ärgade kan väl inte vara så många olika sätt att mäta volten på kablarna? | |
|
Har du kollat elementära saker som bränslefilter och även insugsbälg? Min gick märkbart bättre efter byta av filter och tomgången blev jämn efter att jag vulkat min insugsbelg som var rejält sprucken. Värt att kolla i vilket fall. Kanske ska tillägga att jag har e34 525, men det är ju samma motor bortsett från vanos |
|
|
flätan längst in är lite ärgad faktiskt efter nogrann koll, kan det förstöra ledningen så mycket att den inte blir jordad? Det jag tänkte på angående mätning av strömmen var att det finns ju 3 kontakter, vilken av dom går strömmen i? Kan ju vara värt att testa faktiskt. (iofs lär jag väll hitta den ganska fort om jag testar mig fram, hehe ren feghet) hm insugsbelg, du har inte en bild du kan visa vad det är för något? är inte direkt jätte hajj på motorerna. vad menar du med vulkat? Men misstänker fortfarande den där lilla vevaxelgivaren(om den nu heter så) en polares bil (samma motor) uppförde sig likadant hela förra sommaren, och i slutet av sommaren sura den ner sig totalt och inte gick att starta ens, luktar ganska mycket bensin om min bil nu med. |
|
| Det är "slangen" som sitter mellan luftmassemätaren och spjällhuset. Med vulkat menar jag typ lagt på ny gummihud. Budgetgrej istället för att köpa en ny. | |
|
Glömde även angående bensin filtret har jag inte kollat det, ingen som har en bild fotad på det så man ser vart det sitter? Men känns ganska otroligt att det bara är så simpelt eftersom bilen luktar benisn, och går relativt bra när den är kall. Glömde även säga att jag har så höga värden som 1,03 på lamba senaste besiktning. Någon som är lite mer insatt på lamban och kan säga hur en bil med kass lamba går? testade att koppla från LMM på bilen, och bilen går i stort sätt likadant utan den inkopplad. |
|
| min biö gick mkt bättre med trasig lambda, tycker jag iaf 0,95 låg min på, sen köpte ja ny | |
|
Neus, hade den bortplockad idag, var rejält skitit där i. gjorde rent och satte dit igen. men gummit hade inte släppt vag kunde se, kanske ska kolla det lte noggranare då. Kan det verkligen göra så mycket? Tror detta fenomen uppkom i slutet på förra säsongen när jag åkte och motorn tvättades av det 4 meter djupa vattnet på vägarna. |
|
|
Cruser, hade du 0,95 med trasig lamba? |
|
|
Bumpar här och undrar, behöver jag nolla nånstans när jag byter kamaxellägesgivare eller vevaxelägesgivare? Eller är det bara skruva loss och skruva dit så ställer den in sig själv? Något annat jag bör tänka på? mvh |
|
|
Hm, alltså gummit hade inte släppt på min. Det var helt enkelt sprickor, torrsprickor ska man väl säga, i den och där sög det in luft efter luftmassemätaren. Alltså gick motorn för snålt då den sög i sig luft som luftmassemätaren inte mätt upp. Dessutom var ju denna luft orenad. Symptomet var inte så kraftigt som ditt, men den var orolig på tomgång och gick dåligt. Efter åtgärd av detta samt byte bränslefilter och även stift går den mkt bättre. Du kanske har ngt annat fel, du kan inte åka in till bmw och läsa av felkoderna? En kamaxelgivare borde väl ge upphov till en felkod? |
|
|
Fick svaret av bmw att min dator inte är så pass utvecklad att det var lönt att bara M testa, utan att göra en fullständig felsökning isånnafalll. Och gummit däremellan var inte sprucket, utan det låg bara "sot" eller hur man ska säga, antagligen kommit från att den baktänder eller inte förbränner all bensin. Bilen luktar himla mycket bensin emellanåt. |
|
|
har haft samma problem..byt ut din lambdasond..en frisk lambda ligger på 1,0 INGET ANNAT....1.03 e fel värde... kan nästan sätta min hand på att det e lambda fel.. |
|
|
e36lexus jo, men har jag fel på vevaxelgivaren borde jag ju även unna sabba värdena eller? |
|
|
njae byt ny lambdasond som en duktig pojk så skall du se att det blir bra.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.