|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Bytte till sommardäck i helgen och hoppades att vibrationerna i ratten då jag bromsar skulle försvinna. Gjorde de det? Svar nej. Det jag tycker är konstigt är att om det är bromsarna så borde det även vibrera i bromspedalen samt att det borde vibrera över hela hastighetsregistret. Nu vibrerar det bara vid inbromsning från ca 80 km/h och en bit nedåt och det känns inget vad jag kna känna i bromspedalen. Är det glapp i framvagnen, obalans i däcken eller rent av bromsarna? Marin: Jag letade tydligen inte tillräckligt änge iallafall... =) mvh Berg Rädda djurens mat - Bli Antivegan! | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det kan vara så ETT bromsbelägg fastnat eller kärvar pga rost och skit, det brukar kunna ge ett sådant fenomen eller så är det kanske dags för skivbyte?? (Poleposition) MVH Hasso |
|
Men om det är en sned bromsskiva så borde det väl vibrera hela tiden.......tycker jag iallafall.... men jag brukar ju sällan ha rätt =) Jag ska kolla upp bromsbeläggen så får vi se. mvh Berg Rädda djurens mat - Bli Antivegan! |
|
rsarits |
Vinda bromsskivor har jag på min bil, det vibrerar (slår)i ratten vid viss bromskraft, bromsar jag löst märks inget, jättehårt märks inget heller. Micke |
|
rsarits: Gäller detta i alla hastigheter? Vibrerar brompedalen också? mvh Berg Rädda djurens mat - Bli Antivegan! |
|
clr |
berg35: Du har med största sannorlighet åkt på skeva bromsskivor, jag hade samma bekymmer tidigare då vibrerade det från ca.80km/h ned till ca.40km/h och det är inte säkert att det vibrerar "hela tiden" Jag bytte skivor och belägg sen blev det ok. |
netsix |
Jag fick samma symptom på min efter byte till sommarhjul. Jag bytte belägg runtom för ca 4 v sen så det kan det inte vara. Skulle skivorna vara skeva skulle det väl kännas i pedalen oxå? eller har jag fel? /netsix |
|
Jag hade symptomen även med vinterdäck mvh Berg Rädda djurens mat - Bli Antivegan! |
|
clr |
netsix: när mina skivor var skeva kände jag inte något i pedalen, däremot så testade jag att skifta fram och bakdäcken för att elimenera obalanserade fälgar. Om man körde lite hårt så vart problemet värre och ibland kändes det nästan inte alls. Men berg35 problem är jag nästan säker på hans skivor. Bara att dra ner brallorna och byta skivor och belägg. |
netsix |
Jag har 10" bak så jag kan inte skifta. Jag har inte en endaste ryckning i ratten ens vid 200km/h så jag tror inte att det skulle vara obalans i hjulen. Men kan man byta skivor nu utan att byta belägg, dom har ju inte suttit på mer än ca 100 mil (beläggen alltså). /netsix |
| Casterstagen?! Mina vibbar försvann nästan helt när jag bytte mina.. | |
|
Vibrationernas uppdagande beror väl på den sneda skivans placering. Fram - ratten, bak - pedalen. Och den skakar som någon sade från ca 80 --> 40 km/h. Mvh /NP |
|
|
Vibrationernas uppdagande beror väl på den sneda skivans placering. Fram - ratten, bak - pedalen. Och den skakar som någon sade från ca 80 --> 40 km/h. Mvh /NP |
|
netsix |
Ja, jag har just skakningar vid inbromsning mellan ungefär 80-40 km/h, har tänkt att byta till ventilerade skivor så det är väl läge att byta. Casterstag hhhmmmm....är det dyra saker, lätt att byta? /netsix |
|
Någon som vet om det är samma skivor på iX'en som på valiga 525'or? mvh Berg Rädda djurens mat - Bli Antivegan! |
|
| Casterstag kostar ca 800 per sida på mekonomen och går ganska snabbt att byta, men kolla dom först. hissa upp framhjulen och dra hjulet framåt och bakåt i bilens längdriktning, då känner du snabbt om de är dåliga. Alternativt rulla långsamt framåt och bromsa, titta om hjulen rör sig mycket bakåt. | |
|
Intressant diskussion, men jag tror inte att skivor kan vara skeva (hur skulle dettta kunna uppstå?) utan att skakningarna vid inbromsning beror på att skivtjockleken varierar över varvet. Det behövs bara någon 10-dels millimeter för att skakningar/vibrationer skall uppstå. Rätta mig om jag har fel Pjäxan-i-pannrummet, eller riktiga karlar backar inte för 250+...;-) |
|
|
Jag har samma problem, bytte bromsskivor i sommras för att dom var slitna men samma fenomen är kvar än, sen har jag skrammel i framvagnen på båda sidor när jag kör på gropig väg. Kan det vara stabiliseringsstagen? Dom såg inget på besiktningen. Jo, hela bilen skakar då jag bromsar, känns som jag ska hoppa av vägen! -ridern- 525i 1990 24V |
|
|
Det låter som om skivorna kanske har slagit sig. De kan göra det om de blir för varma. Enligt uppgifter jag har fått är det vanligt om skivorna har blivit för tunna pga slitage eller om du har använt dig av lågkvalitets piratbromsbelägg som blir för varma vid bromsning. Jag har fått byta mina originalskivor och belägg tre gånger (på garanti) pga undermålig kvalitet hos underleverantör. Ett vanligt fel på tidiga e-46:or. |
|
| Yttre styrleden var dålig på min med liknande symptom. Dock endast vid normal (lätt) inbromsning. Vid hård inbromsning försvann vibbarna. Nu är den bytt och vibbarna är borta. | |
|
Byt casterstagen.... PH |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.