|
|
|
|---|---|
|
Ska polera upp en 17 år gammal vit bil (helt vanlig vit). Den är inte så vit överallt längre så jag funderade på om man kan blanda i lite färg i polermedlet eller vaxet. Kan det fungera? Eller är det dömt att misslyckas? Någon som provat? Vad händer? Jag har fixat lite rost och fläckvis sprayat på ny färg som naturligtvis är mycket vitare än själva bilen. Hur kan man jämna ut skillnaden utan att lägga pengar och massvis med tid på det? Hur som helst ska den poleras och vaxas. Som sagt - gammal bil, värd ca 5000 spänn... | |
|
Blir inte bra att blanda då det kommer till att fastna bara fläckvis. Vax löser ju ofta upp smärre lack lagningar/bättringar. Intressant tanke men det låter som om det kommer till att gå käpprätt åt skogen om Du gör detta! Ska Du lacka tunna lager så bör Du slipa lätt innan och sedan polera och polera... Möjligtvis så kan Du rubba starkt för att se om Du kan få fram originalnyansen. Fin lacksprutning kan i en dammfri miljö göra underverk även som en "glad amatör!" Lycka till! |
|
|
Du kanske har rätt... Men jag vet inte om jag kan hålla mig från att prova i alla fall! =:) Tanklocket får nog bli försöksobjekt #1. Funderar på att köpa en billig huv på skroten som man kan exprimentera vidare på. Jag har trots allt aldrig målat någonting annat än några mopperamar, och det var drygt 15 år sedan... Men om man nu rubbar starkt, blir det någon klarlack kvar då??? Eller är den redan borta? Ja, du ser vad mycket jag kan inom området :) Bilen fick en omgång rubbing och vaxning för några år sedan och den är fortfarande rätt blank men nu har jag fått byta huv till en riktigt matt och eländig en pga kexchoklad. Därav behovet av uppfräschning. |
|
fyllecaj |
har du fått rätt färg eftersom de inte stämmer som du säger? det finns många vita det där med färg i vaxet går inte |
|
Tror inte ens att det är klarlack på den. Är sällan det på vita och framförallt äldre vagnar. En solid lack går nästan alltid att polera upp så man tror den är omlackad. ///Micke Min cabrio Länk |
|
|
fyllecaj: Nej, jag köpte färgen på Preem och de hade inte min färg så jag köpte en som såg hyfsat lika ut. Men bilen skiftar från kritvit till nästan grå så vad jag än hade köpt så hade det inte matchat överallt. Och huven som jag bytt har blivit betydligt sämre behandlad genom åren än resten av bilen. Och visst finns det många vita färger! Alla ser vita ut om man tittar på dem separat. Men bredvid varandra är det regnbågens alla färger i skiftningarna. Men då kanske jag börjar med en gammal hederlig polering då så får vi se hur det ser ut. |
|
|
Solidlacker utan klarlack går nästa alltid att polera upp. Har själv två nu blanka bilar med röda solidlacker som är över 40 år. De var mattta vid inköp men gick att polera upp. Rätt nyans är en självklarhet för ok resultat vid bättringsarbeten. För c:a 10 år sedan fanns det polermedel i en massa olika nyanser för att uppnå det du vill. Kommer inte ihåg namnet, men kanske var det magic colour eller nåt liknande. Efter en intensiv reklamkampanj utan försäljning kunde man se dessa flaskor för halva priset på mackarna och sedan har de aldrig återkommit. |
|
|
Huven blev faktiskt oväntat vit och blank efter lite gnuggande igår kväll. Den hade absolut noll glans när jag började så jag var lite skeptisk. Inte ens solen reflekterades i lacken! Men jag ska på den igen med maskin framöver, jag tror att det kan bli ytterligare lite bättre då. Så nu återstår att hitta ett sätt att jämna ut färgskiftningarna. Hur nu det ska gå till... Magic Colour låter ju faktiskt bra i teorin. Men avsaknaden av försäljning kanske visar hur bra den egentligen var... |
|
|
turtel wax colour eller någonting liknande , efter att åkt runt i en rosa 318is så fick jag berumm om att det var sånt ljup i den röda lacken Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.