AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.094

Säkringsplacering E39 (540-02)

Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Hej alla entusiaster:)

Jag skulle hjälpa min yngre syster att kolla en säkring i hennes hyrbil, en Bmw 116i. Jag har aldrig varit med om maken om dummare placering av säkringar. Nästan omöjligt att komma åt, halva armen försvinner in i handskfacket för att ens kunna vidröra dem, usch.

Men nu var det också så att jag tänkte kolla upp säkringarna i min egen bil (bra att veta). På e39 sitter de mycket mer lättåtkommligt i handskfacket men när jag drog ut lappen för beskrivning så står det ju förstås på Tyska. Letade upp en säkringsplacerings översättning skriven av Hasso (verkligen schyst Hasso:)

Jag har ju varit lite osäker på om jag har servotronic på min bil eller ej, så jag tittade efter den säkringen. På den tyska lappen som satt i bilen så stod det "Servotronic nr 11, 7,5 Amp" och i säkringsdosan fanns denna säkring. Jag provade att ta ut den och köra utan men jag märkte ingen direkt skillnad på styrningen, när skall servotronic verkan börja kännas? Jag kanske körde för långsamt. Det jag däremot upptäckte var att rattminnet inte fungerade längre utan säkringen isatt, dock fungerade stolen och minnet för speglarna. När jag tittade på säkringarna så verkade det vara säkring nr 13, 30 Amp som skulle styra denna funktion, konstigt eller?

Nåväl, på Hassos beskrivning så står det 8 Amp säkringar, men jag har 7,5 Amp säkringar istället, varför? Har jag servotronic eftersom säkringen för det finns? Varför märker jah ingen skillnad utan säkringen i eller ur?

Tacksam för synpunkter/förklaringar:)

Vh/ Kermit.
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Om du har servotronic så borde väl det stå i utrustningslistan som du kan få av bmw om du inte har den , ofta sköter en säkring flera olika saker.
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Hewi: Enligt specen på bilen har den ej koden för servotronic, fast å andra sidan så hade den inte koden för farthållare heller (vilket den har). Om jag nu på den lappen som sitter i min bil som beskriver säkringarnas funktion, har servotronic uppskrivet, varför skulle det då vara ngn annan funktion som styrs av denna säkring? Verkar ologiskt tycker jag, inte lätt att veta vilken man skall byta om det inte stämmer vad som står skrivet.......

Vh/ Kermit.
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Hewi: Tack för tipset ialla fall:) Har du servotronic på din 530? Hur känns den i lägre resp. högre farter? Har du denna säkring i ditt handskfack (nr 11, 75, Amp)?

Vh/Kermit.
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Är inte servotronic standard på 540?

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
J.Dredd: Jag vet faktiskt inte. De trådar jag kollat har bara berört att om man har denna option (216) på listan från Bmw, så har man Servotronic. Men det kanske är som du skriver, att 540:n har det som standard.....

Ngn annan som kan bekräfta?

Vh/ Kermit.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.