AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.422

Bosch --> NGK Tändstift M5e34

Ba
18
Bassen
M5 3.8 -92
Hejsan!
Som rubriken antyder så ska jag byta Tändstift på min M5a och undrar vilka NKG stift som motsvarar Bosch stiften?

är en m5 3.8.

Mvh Bassen
Finns inga så vitt jag vet. Det är Bosch som gäller.
Ba
18
Bassen
M5 3.8 -92
aha =:/ får jag väl beställa såna på meknomen då :)
tack för svar iaf.

//Bassen
NGK har dessvärre dragit in sina rekomendationer till M5 E34. Man bör använda Bosch.

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
Ba
18
Bassen
M5 3.8 -92
aha... då vet jag =). tackar...
Jag kör med Denso stift, funkar hur bra som helst.
Ti
165
Tifosi
120i -05
325i Coupe -93 banbil

BMWCS #5899
BMWSC #600
Lånar tråden lite då jag funderar på att byta stift jag med.
Min fråga är vad som är en rimlig intervall på bytet av stift.
Skall man hålla sig till inspektionsintervallet 2000mil?
Kan man köra längre? Han som servade min bil senast tyckte det var helt onödigt att byta stift.

Tifosi: Jag tycker att du skall hålla dig till de av BMW rekommenderade intervallen, alltså stiften bytes vid varje inspektion. Måhända att det finns stift som man kan använda längre än så men de allra flesta använder sig av originalstiften (Bosch) eller något likvärdigt. Förmodligen är originalstiften "bytesmogna" efter ca 2000mil. Jag kommer iaf byta stift enligt BMW's rekommendationer.

ju
282
jugga
520d 2017
330xd touring m-sport -20
Mustang GT -18
Kontrollera elektrodavståndet och hur nerbrända enlektroderna är. Varför byta nåt i onödan?

Stiften kan gå bra mycket mer än 2000mil. Det blir ju stor skillnad på antalet gnistor om medelvarvtalet på motorn mellan serviceintervallen är t.e.x 2500rpm eller 4000rpm.
hu
76
huttyr
540iA -93,motorras
Borde inte stiften ha blivit battre sedan instruktionsboken trycktes, borde darmed kunna ha dem ivarjefall 2500 mil.

//
Alex
Stekaren
Har NGK ändrat utförande och funktion på sina stift eller ?
Körde min M5:a ca 1500 mil på samma stift sista gången jag bytte, då hade jag ett skapligt glapp vid elektroderna.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.