|
|
|
|---|---|
|
Hejhej! Jag är ny på forumet som synes.. Upptäckte för nån månad sen rost i förardörren på min e39 97:a, det bubblar friskt bakom kittskarven längs med och undertill hela dörren. Ganska standard e39-rost som jag fattat det.. speciellt efter nio år i saltet.. men frågan är ju såklart vad man gör åt det. Nån som har en uppfattning om vad det skulle kosta att lämna in och få det fixat? Eller ska man kanske ta och blästra ner det själv och lacka, lär ju inte bli lika snyggt iofs, är inget proffs direkt. Vet inte vad man skulle ersätta kittskarven med? Vore ju trist om dörren börjar rosta ihop när resten av bilen är hur fin som helst.. Tacksam för tips. | |
|
Hej! Jag rekommenderar att ringa runt först+sedan åka runt till några lackfirmor och visa skadan på plats s.a.s.. Alltid vanskligt att ge prisuppgift på lack/rostjobb via nätet.. Och vill man ha det bra gjort så tycker jag inte att man ska börja "greja själv" med sådant om man inte har erfarenhet.. Men iom att jag skrivit nu här så kan jag väl ge ett ungefärligt pris>>Mellan 2-3' skulle jag kunna tänka mig,dvs men både plåtjobb+lack... Men troligen så håller det trots seriös firma ändå inte mer än ett "par tre" år innan det blossar upp igen ty detta ställe har ju "dubbelplåt" som av naturliga skäl inte är så lätt att fixa så att det håller längre...misstänker jag. Mvh Janne. |
|
|
bara slipa bort kittskarven sedan sandblästra så gott det går för du måste få bort rosten från porerna som bildas annars kommer det ofelbart tillbaks..sedan rost stopp på samt grundfärg å täckfärg sedan rostskyddsbehandla dörren med nått lättflytande som förhoppningsvis kan tränga in i skrymslena å förhindra uppkomst av mer rost på det vise kan du förlänga livslängden på din dörr med flera år i alla fall.är man noga med målningsarbetet så blir det riktigt bra resultat till en låg kostnad max en 400 kr för all material förutsagt att man har bläster... lycka till... schnellfahrer baumvelt |
|
| Tack för svaren! Får ta och ringa runt lite.. kostar det bara typ 3000 så är det ju knappt värt att hålla på och blästra och fixa.. | |
|
Tog tag i min rost innanför tanklocket i sista sekund för man skall slippa lacka om utanför locket. Bilder finns: Länk |
|
|
jag lämnade in min 523:a med samma rostskada, de gick på 1500 spänn superfint jobb så nu ska jag fixa bakluckan också för 1000 spänn jonk |
|
|
Själv har jag förra hösten för första gången testat roststoppspreparat (hmmm nytt ord uppfunnet). Dvs du slipar hyfsat plåtrent, dock ser du fortfarande rostspår i fördjupningarna. På med roststopp 2-3 ggr, därefter typ zinkspray alternativt roststoppande spackelspray för att jämna till ojämnheter efter slipningen. Därefter vanlig lack. Har inte sett tillstymmelse till återkomst än. Någon som testat detta och hur effektiva är egentligen roststopparna (dvs de som konverterar rost till en blåsvart stenhård "legering"). Min erfarenhet är att de funkar bättre ju mindre rost du har kvar medan de själva tvärtom säger att du inte ska utsätta plåtren metall för medlet. Men ju noggrannare du är desto mer plåtrent blir det ju som blir utsatt... |
|
|
Någon som har tips på bra lackställen för just sådana här jobb i JKPG? -=Ingen BMW,ingen körglädje!=- |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.