AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
768

Hur stor spacer behövs - M3 E46 bromsuppgradering

Hej!

Vi har monterat Brembo Gran Turismo- bromsar på en M3 E46, men stötte på patrull när framfälgarna - original M3 19" - skulle monteras. 8-kolvs-oken är för tjocka, så framfälgen går inte på. Temporärt så fick vi montera bakfälgarna fram, och vice versa, det såg helknäppt ut men fungerade åtminstone :P

Nu är frågan: Hur stor spacer måste man ha för att kunna använda fälgar med original ET. Har läst mig till att ET är 47 mm.

Enligt Brembos katalogmaterial så är sitter bromsoket 39 mm längre ut än navet. Till detta skall läggas 3 mm säkerhetsmarginal för att garantera att hjulet kan rotera fritt. = Måttet mellan nav och innersta ekern på fälgen måste vara minst 42 mm.

Är inte detta mått detsamma som ET? I så fall borde det i teorin fungera bra, men det gör det bevisligen inte.

Problemet börjar bli akut, så snabba svar uppskattas :) Kanske rentav någon annan monterat samma bromsar på en M3 E46?

Tack på förhand!

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
ET har inget med avstånd till ekrarna att göra utan bara skillnaden mellan nav och fälgbanecentrum.

ILiveToRide,

Aha, tänkte väl det. Tack för förklaringen!

Men frågan kvarstår... hur tjock skall spacern vara?

Mvh,
Kalle
___
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Kalle: Det finns en clearance guide på Brembos sida, jag vet dock inte om det hjälper dig på traven något.

// Mvh Andreas

Min 540i6
Länk
Andreas,

Den har jag redan konsulterat, dock i pappersformat... och den ger bara informationen att det mellan skivans nav och fälgens innersta del måste det vara 42 mm, och därmed upphov till frågeställningen ovan :)

Tack ändå!

Mvh,
Kalle
___
Ni skulle ju kunna prova er fram genom att använda t.ex. plywood och såga ut en "spacer". Bara att bygga på med lager tills det räcker.

Men som du efterlyste, det kanske finns någon här som har provat.
Visa användare
265
riskok
M3 E46 SMG
Bling-Bling Edition
Mitt tips är att skaffa långa bultar.
Montera sedan brickor bakom fälgen tills det passar.

MVH Patrik

Grubbe
Det finns "fuskspacers" som nu kan använda och måtta med. Dom finns i tre mm och är som en universalspacer. Köp fem sådana och testa er fram att bara lägga dom på varandra. Om ni måste använda fyra så vet ni att ni måste ha en 12mm spacer och låt då tillverka en sådan.

Jag tycks minnas att jag läst att ni ska köra med 10 eller 15mm spacers, jag är inte riktigt säker på vilken dock.

Stort tack för alla svar! Keep 'em comming, ifall någon vet mer :-)

Mvh,
Kalle
___
Länk

Det verkar som att det är 15mm spacers som gäller!

Mvh,
Kalle
___
Jag har ssr fälgar samt 8 kolvs ok som ska på snart.
15 mm spacer gäller endast för ssr fälgar inte original 19".

4 kolvs ok fram, går på utan spacers på 19" original.
8 kolvs ok lär behöva mellan 5-10 mm.

Mvh
blagge,

Ja, så går det när man läser för snabbt (och folk slarvar med rubrikerna :P)

Noterade inte att det var SSR GT3-fälgar som åsyftades, och så som han skriver i trågen är felaktigt. 19" OEM passar INTE ihop med Brembos 8-kolvsok... men det kanske det var dem han menade.

5-10 mm bör alltså räcka... bra att veta!

Mvh,
Kalle
___
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.