AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
739

monterade btr... går nu skitdåligt

Si
560
Sir Anton
E28 528i -85
E70 x5 3,0d -08
Jo, i helgen tog jag tag i saken att skruva dit en ställbar btr.
Efter lite knåpande å klagande med alla slangar som sitter under insuget så var den på plats!
Btr'en kom i en kartong utan någon bruksanvisning, så jag slog en signal till försäljaren för att fråga vilken anslutning som tillhörde in- resp. utgång. Dum som jag var monterade jag som ha sa vilket var helt fel. Nåja, tog en provtur, hade ställt trycket på ca 4bar. Bilen som förr har varit lite sur gick nu som ett skott.
Då bilen gick riktigt bra för första gången på länge hölls plattan i mattan ganska länge. Åkte glad tillbaka för att skruva dit spridarkåpan mm. Noterade då att det knackade rejält -ganska säker på att det var spridarna.
Och ända sedan dess har bilen bara bluddrat å ryckt. Går att köra på jämngas samt acca försiktigt.
Efter 4000rpm är det bara bludder bludder...
Tomgången är ok.
Har provat allt mellan 2 och 6 bars bränsletryck.
Spidarna låter inget längre.
Vad kan det vara för fel när den helt plötsligt börjar gå skit efter att ha gått så bra???
mvh
B1
541
B1
520iT -91 E34(brukis)
323i -79 E21(bygge)
325i RB25GTS -90 E30(lekbil)
Jag förstår inte varför du ändrar bränsletryck om du inte har trimmat... Så jag utgår från att du gjort det. Din nya regulator ska sitta på returen till pumpen. Antingen istället för den gamla, eller efter den gamla. Pumpen pumpar in bränsle igenom röret, och regulatorn reglerar flödet tillbaka till tanken, och bygger på så sätt upp tryck i spridarbryggan. (bara för att vara tydlig, ifall något är felkopplat.) Jag tycker att du ska börja med att tabort den ställbara, och köra original för att testa om den funkar bättre. Om den gör det, vet du att det e regulatorn som spökar. Om inte... Rengör systemet, kan vara skit i ledningar eller spridare. Ställ trycket som det ska vara enl. spec för ditt trimm. Med vad spridare flödar och dyl. sen är det bara att köra uteslutningsmetoden. Kolla tändning och kompression. Det kan ta tid, men du hittar säkert felet. Om det nu är så att du inte har en trimmad motor (står ju inget om det på din avatar) Så slit bort den där.. BMW har lixom ställt allt som det ska vara, jag tror nog att BMWs tekninker kan det där hyffsat bra, och dom har nog räknat åtskilliga gånger på sådant som bränsletryck och spridar impulser. Kolla också efter lekage på vacuumslangarna till dina btr/er (om du kör med båda) Tjuvluft kan ge väldigt knepiga fel på en annars fin motor.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.