|
|
|
|---|---|
| Har köpt på mig en begagnad Audiocontrol EQX( Länk ) som jag tänkte prova med i bmw:n.Är det någon här som har någon erfarenhet av deras produkter ihop med bmw original HU:s? Dom tar ju balanserad signal in och bmw:s hu har väl balanserat ut? | |
Robsarve |
Inte i 530 e39. Där är det vanlig lågnivå om du har professional eller högnivå om du har buisness. |
|
Robsarve: Har du ngt kopplings schema på detta? Det finns professional både med och utan original steg nämligen(jag har professional utan orig steg) om buisnees finns med orig steg vet jag ej men jag tror det.Du har HiFi-pkt som är med fler högt+steg samt TopHiFi som även har DSP samt sub. Jag tror att det är dessa du tänker på och då undrar jag om du tar lågnivån vid orig steget eller vid radio-modulen(vilket iofs är samma kablar)?Jag vet att detta har ältats ett antal gånger men det är ingen som lyckats producera fram ett kopplings schema eller ens bevis på att signalen man plockar vid original stegen är "riktig" lågnivå då alla olika system använder likadana radio-moduler(antingen prof el buisness) oavsett om där finns orig steg eller inte.Som jag ser det finns 3 alternativ: 1=Radion anpassar sin utgångs nivå efter impedansen på utgångarna. 2=Radion anpassar utgångarna via signal på E-bus om att slutsteg finns i systemet. 3=Orig stegen är booster-kopplade. Vad är skillnaden på hög nivå och lågnivå förutom spännings nivån? |
|
| Ovanstående gäller bilar med Monitor/Navi och radio modul i bagaget t.ex BM24 el BM54. | |
| Någon som vet vad skillnaden på ONBOARD MONITOR - BUSINESS RADIO och ONBOARD MONITOR - PROFESSIONAL RADIO är egentligen? Se= Länk | |
|
Hej! Det är inga problem att använda obalanserad linjenivå in i utrustning som tar emot balanserad. det enda som händer är att du inte får med säkerheten som det innebär att ha balanserat. I balanserade kontakter använder du 1 Screen 2 Hot (+) 3 Cold (-) i obalancerat har du bara hot and cold. vill du ha övergång gör du bara så att du byglar cold med screen så du får in den på två ställen i lijeingången i den balanserade burken. // Linus |
|
|
Nja.. säkerheten? Du menar möjligheten att undertrycka common-mode störningar som ju är en av den balanserade överföringens stora fördelar? Man kan alltid testa med "enkel" omvandling (pseudo-balanserad) enligt ovan men vara medveten om att problem kan uppstå. Framför allt, kolla upp så att det inte ligger nån DC-nivå på signalkabeln gentimot chassi. För den som vill för fördjupa sig i balanserad kontra obalanserad överföring rekommenderas t.ex Länk En högre utgångsimpedans kommer att lastas ner av en lägre last, man kan säga att spänningen anpassas men frekvensgång och stabilitet kan påverkas negativt. Omvänt kan en lägre impedans alltid driva en högre men risk för låg utstyrning och sämre signal/brusförhållande än vid korrekt anpassning. I princip är det ingen skillnad på "hög" högnivå kontra vanlig högtalarnivå, ung samma spänningssving men betydligt lägre utimpedans på högtalarutgången. Att tänka på är att det på så gott som alla huvudenheter ligger likspänning c:a 6V ifh till chassie (bryggad utgång), varning för att koppla denna direkt till en obalanserad ingång där ena polen (skärmen) är chassie. FP |
|
|
Såg att du inte behöver bry dig om detta den har ju RCA in. Du kan inte i en RCA ha balancerad ingång.... det går bara med 3-poliga ingångar. Linus |
|
| Sajlor: Det går väl visst då screenen kan kopplas till enhetens chassie? EQX:en har ju balancerade ingångar enl specifikationen.Jag har nämligen läst i ett annat forum att det är därför audiocontrols produkter funkar så bra i bmw. | |
Robsarve |
e46 har balanserad överföring, inte e39. Hewi, normalt är det utgångsimpedansen. Jag lutar hårt åt att det hela är boosterkopplat. |
|
det är väl så att de på något sätt har trafo eller andra saker i enheten som motverkar de brus och störningar som en obalanserad kabel kan ta upp. Men en balanserad ingång är med 3 separat poler. de det kan mena är att alla cold i ingångarna är skillda från varann och skilda från chassiet (jord) på enheten men i tv-branchen och allt proffsljud är balanserade enheter alltid 3poliga kontakter tex xlr telepluggar osv. Dock tror jag att den fungerar super i bmw, det jag menade är att i positiv bemärkelse, behöver du nog inte bry dig. Utan bara plug ´n play Linus |
|
|
En balanserad överföring kan mycket väl vara tvåpolig utan skärm eller annat, se t.ex på miljoner mil av tele och dataledningar i världen, i störda miljer osv, man pratar alldeles utmärkt över dessa som bekant. Visst inte HIFI osv, men man förstår hur CMRR funkar med tanke på att många teleledningar bor granne med elkablar osv. Standard nivå är -10 till 0 db, runt 600-800 mV så det är ingen "hög lågnivå" precis, det handlar naturligtvis även om riktig anpassning osv i ändpunkterna också. I bilar förekommer också partvinnade oskärmade balanserade kablar i en del sammanhang. Använd gärna balanserad överföring med riktiga 3-poliga kontakter som Sajlor skriver, det är synd att sabotera överföringen genom att koppla ena branchen till chassie. Vid balanserad och skärmad överföring, bryt upp skärmen i ena änden så elimineras även risken för oönskade jordströmmar i skärmen, jordpotentialen kan som bekant variera i en bil, med tillhörande generatorstörningar osv. FP |
|
| Tänkte bara ge lite feedback efter inkopplingen idag: EQX:n accepterade mina rca kontakter som jag lött på direkt på utgångarna från radio modulen med bravur (kopplade in dom på balanced input), testade också att koppla in dessa direkt till steget(DLS A4) men det gick inte , så fort volymen höjdes började det bara att spraka , kopplade jag inn en Isolator imellan så funkade det också utan problem(så som jag hade det innan).Nu kan jag äntligen börja justera inn ljudet som jag vill ha det men det är mkt att pilla på så jag funderar på att åka till en firma som har en RTA(frekvens mätare) så man kan justera inn efter den. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.