AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

BMW-träffar och sammankomster
7.537

Bilder från Mantorp 6 Maj 2006

Sida 3 av 4
ji
5
jika
M3 E30 -87
Allt är väl redan skrivit om att lägga ut bilder på skrotade bilar... Men jag vill bara nämna att det är riktigt dåligt och tråkigt att det finns en så stor skadeglädje i Sverige som om det inte räkte med avundsjuka. Det var flera som var uppriktigt glada över att se en bil gå i räcket. Flera hade detaljerad information om vad som hänt med bilen men ingen jag pratade med visste vad som hänt med föraren. Jag var riktigt sur på dessa personer och jag hoppades ett tag att de skulle råka ut för liknande saker. Det är inte så kul att skrota en bil, dra på sig reparationer för många pengar, hamna på sjukan och som lök på laxen bli utskrattad av ett gäng posörer.

Som Stefan skrev ut på banan med er, så kanske det blir folk av er med.

Vad hände med honom egentligen?

M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Tror knappast att det var av skadeglädje andeb la ut bilden!
Tror mer att han ville dela med sig av vad han tyckte var en unik bild under denna träff!
Rätt eller fel beror kanske på i vilket syfte man lägger ut bilden!
Inser själv så här i efterhand hur onödigt detta misstag var, tror själv att han borde insett det vid det här laget med tanke på allas reaktion ,och tagit ner bilden!

MVH Patrik
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Skulle ha skrivit att jag "tycker" att han borde insett det, istället för tror.
Såg nämligen att bilden fortfarande ligger uppe!! :-/

MVH Patrik
ji
5
jika
M3 E30 -87
Det gick efter vad jag hört i tredje hand bra med killen men det såg inte så kul ut när dom rullade fram ambulansen. Det gjorde det hela ganska olustigt när man dessutom i maskindepån gick omkring och pratade om en kvaddad bil med stor entusiasm. Måste dock tillstå att även jag var nyfiken på vad som hänt. Men någon skade glädje? Absolut, inte snarare bedrövad!

Vad gäller den uppladdade bilen så är det givetvis så att personen som laddat upp den inte gjort det för att skada någon och har säkert inte tänkt på konsekvenserna. Positivt att så många reagerar mot att någon hängs upp på ett negativt vis.

Jag stod ca 20 meter ifrån olyckan och föraren av m3:an lämnade bilen oskadd.
Ca 20 sekunder efter olyckan hänger ett 30-tal personer över skyddsräcket för att ta kort på eländet (varav flertalet kom springande med älgakliv genom depån!).
Till er alla skadeglada idioter önskar jag all olycka i världen.
Låt bilden vara kvar..
Va fan,, vet man med sig att det finns risker så får man köpa läget.
Jag har smällt ett par hojar på bana och aldrig använt mig av en försäkring för att laga detta.
Dock vet jag att det är väldigt vanligt att man säger att man kört omkull på allmän väg för att sedan få ut en ny hoj på andras bekostnad.
Jag har då inte lust att pröjsa flera tusen mer i försäkring för att vissa ska fuska ihop lagning av hoj/bil !!
Sedan är det heller inte helt säkert att försäkring inte gäller för denna kille.
De kan var fullt gällande iaf, beroende på andra omständigheter.

Mvh..
Micke Skiöld
Visa användare
16
andeb
850iA -91
Hej på er alla

Till att börja med måste jag säga att jag inte på något sätt hade kunnat tro att jag skulle kunna få sådana här reaktioner.

Jag vill börja med att försvara mig en aning genom att kommentera vissa inlägg som har blivit.
Jag är absolut inte skadeglad och syftet var inte att skadeglada personer skulle sitta och flukta över bilden. Jag tror heller inte att sådana personer befinner sig här utan här sitter människor som tycker om bilar och som gärna skulle ha sett den BMW.n hel.

Direkt efter olyckan så gick jag och min kompis därifrån, vi backade bak pga brandrisken och lämnade sedan plattsen. Jag håller med om att det var många som kom springande men jag kan förstå dem. Personligen så var det för egen del "kul" att få se en krock då jag aldrig hade gjort det. Samtidigt som jag och min kompis kunde konstatera att det var en erfarenhet som man får ta med sig i livet och som kanske gör att man kör lite lugnare då man själv inte vill att sin bil ska se ut så. Jag kan även intyga att föraren tog sig för nacken men ambulanspersonalen sa att han var OK. Jag menar dock att risken kan vara stor att han får men för det om 5-10år.

Sedan kan jag hålla med om att det är utmärkt att köra på bana men vad jag menade var väll att det kanske inte var så konstigt att olyckan skedde sent på dagen, dels för att förarna kanske började tappa lite skärpa men framförallt så märkte man att fler och fler fick sladd i kurvan. Det kan bara vara ett resultat av att alla försökte köra snabbare och snabbare.

Förövrigt så hade just denna BMW m3 inte utmärkt sig tidigare med att få sladd utan det var vad jag vet hans första sladd i den kurvan.

Sedan vad gäller försäkringsbiten så sa jag det till min kompis. Citat -Undrar hur man gör i en sådan här situation. Mutar man bärgningskillen med 20 lax och säger att man vill att han kör till en bergvägg eller liknande och ställer bilen där. Oavsett om människor gör det eller ej så tänker inte det hindra mig för att publicera en bild.

Så samanfattningsvis, jag hade fortfarande ont i magen ett par dagar efter olyckan då jag tycker extremt synd om honom. Det må vara så att han läser dethär och jag kan inte göra annat än att beklaga. Jag tyckte dock att eftersom ingen annan hade publicerat bilder på bilen och det ändå var en sak som avslutade dagen så hör det till dethär forumet eftersom rubriken är "Bilder från Mantorp 6 Maj 2006" och det är sannerligen en bild.

Det publiceras bilder på händelser runt om i världen där människor är skadade etc, anledningen till varför nyhetsbyråerna gör det är för att förmdela nyheter inte för att dom tror att människor är skadeglada.
Man sorterar bort material såsom döda människor eller allvarligt skadade i vissa fall.

Bilden kommer därför att få ligga kvar då detta är en bild från mantorp och sannerligen en nyhet därifrån.

Med Vänliga Hälsningar
Andreas Brännström
Lo
111
Lone Star
750iaL -91
Håller helt och hållet med andeb. Varför skulle han ta ner bilden? försäkringsbedrägeri...vilket med andra ord betyder att jag får betala hans bankrock. Självfallet är det synd om killen och hans bil men som man brukar säga "Är man med i leken får man leken tåla".
Vilken funktion fyller publicering av bilden?.
Visa användare
16
andeb
850iA -91
Den frågan tyckte jag att jag besvarade tidigare.

Taget ur texten:
"Bilden kommer därför att få ligga kvar då detta är en bild från mantorp och sannerligen en nyhet därifrån."
"
Sedan vad gäller försäkringsbiten så sa jag det till min kompis. Citat -Undrar hur man gör i en sådan här situation. Mutar man bärgningskillen med 20 lax och säger att man vill att han kör till en bergvägg eller liknande och ställer bilen där. Oavsett om människor gör det eller ej så tänker inte det hindra mig för att publicera en bild."

Vad gör man?.
Ja, inte springer man fram och tar kort på eländet.
Det första föraren mötte när han steg ur bilen var ca 30 personer som står och tar kort på honom, till viken nytta?.
Ingen,INGEN av dessa 30 pers försökte hjälpa föraren, utan det var att försöka ta en så bra bild som möjligt som gällde.
Killen som körde fick skador för minst 100K, VISA LITE RESPEKT!!!.
Resultatet blir stängda banmöten, där endast dom som ska på banan blir insläppta.
Som jag ser det så är detta ett solklart fall av smygreklam då bilden innehåler en annan bild där reklam för ett visst företag förekommer. Dessutom så ligger bilden på företagets server/domän och länkas därifrån. Något annat syfte för denna typ av publicering ser jag inte. Min åsikt i alla fall...
Att profitera på andras olycka är så j-vla lågt,fy f-n jag mår illa.
Visa användare
16
andeb
850iA -91
Nu får ni väll för i h-vete ta och ge er.

För det första så finns det ingen anledning av dem som stod i pitstoppen att hoppa över för att hjälpa honom. Dels för att det är livsfarligt då bilar åker på banan, dels för att inte några har den kompetensen och dels och att ambulans och bergningsbil var där på 1 minut.

För det andra så är det väll inte så konstigt att människor tar kort. Det är en nyhet. Det fotas runt om i hela världen när roliga och trokiga saker inträffar och det är sådant som du får se på nyheterna varje dag. Men det kanske är så att ni inte tittar på nyheterna för fotograferna och journalisterna som har fotat och filmat är skadeglada idioter...

För det tredje, jag har inte på ngt sätt varit anonym i denhär delen och bilder som jag publicerar om det så är på katter, hus eller bilar copyright skyddar jag. Ändå så finns min bild redan att finna på andra håll redan men då i mindre version. Det är dock inget som jag bryr mig i då jag inte har för avsikt att tjäna pengar på den även om jag gärna ser att man frågar innan man tar och kopierar bilden.

Kort och gott så sumerar jag era agretioner som följande.
1. Ni tycker det är fel att publicera bilden för det är svårare att begå försäkringsbedräger. Ett tipps begå inte det bedrägeriet för risken att försäkringsbolaget får reda på det är kanske aningens för stor för att riskera åtal och fällas för det.

2. Ni tycker synd om föraren. Självfallet gör även jag det och jag tycker synd om människor som drabbas runt om i världen i allt ifrån jordbävningar, flygplan som flyger in i byggnader.

3. Ni snackar om skadeglädje. Det här är inte snack om ngn skadeglädje utan en nyhetsbild. Rubriken lyder "Bilder från Mantorp 6 Maj 2006" det är inte bara snygga bilar som får och ska ligga här, det kan vara bilder på mantorps bana, personal.

På kvällen åkte jag runt uppe i Stockholm och tittade på Street Race. Då snackades det en hel del om krocken. Jag tror inte att det var av skadeglädje utan av nyfikenhet, antingen för att man hade varit där tidigare eller bara hört om den. Här fick dom en möjlighet att titta på bilen.

Sluta snacka om skadeglädje, det är bara urbota dumt eftersom det är så uttjatat. Svt, Tv4, Tv4, CNN eller ngn annan kanal har ingen skadeglädje när dom publicerar en bild dom gör det eftersom det finns ett intresse att titta på det och det intresset har tydligen funnits eftersom bilden har dykt upp både här och där...

Med Hälsningar
Andreas Brännström
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Jag stödjer dig till fullo Andreas.

Tråkigt för föraren dock att behöva kvadda bilen, hoppas han har resurser att reparera den ordentligt igen och snart återkommer på nya banmöten, dock kanske lite försiktigare (utan att avspegla på att han körde vårdslöst, jag var inte där och såg vad som hände).

Z3MPOWER
"Super nua non nosent"
Ek
496
Ekan
323i Coupe -00
Du har mitt stöd med Andreas.

Tycker det är speciellt intressant att det pratas om hur viktigt det är att bilden ska bort då man annars inte kan få ut färsäkringspengar. Speciellt då forumet är fyllt av trådar där det klankas ned på folk som ställer bilar på föräldrar eller andra i släkten.
andeb: Du glömde reklamfrågan... *host* För vad gjorde den lilla bilden i den stora annars??? Men du kanske slant på musen eller något... Och nu har du ändrat på bilden och satt dit ditt namn och firma istället ser jag. Och kallar det för copyright???

Nu råkar jag veta att man utryckligen bad folk att INTE fotografera på platsen! Att inte vilja bli fotograferad innebär inte automatiskt att folk vill begå bedrägeri. Och även om det är lagligt att fotografera så kanske man kan behålla det för sig själv. Är det inte så att AutoPower debiterar för reklam, eller har jag missat något?

Nåväl... Slutdiskuterat för min del.
852
Sörpan
325xi -02
Jag pratar inte om försäkringspengar, det är en sak mellan ägaren och försäkringsbolaget som jag inte lägger mig i.

Tänk er in i hans situation istället, uthängd på internet som en vårdslös och oansvarig förare. Ni vet inte vad olyckan berodde på och ni vet inte vad han känner. Hade detta inträffat i BMW-cup hade det varit en annan sak, där är det tävling och helt andra förutsättningar.

Jag var själv ute på banan och körde när olyckan inträffade och när jag kom till olycksplatsen blev jag väldigt illa till mods. När jag senare kom in till depån ville jag försäkra mig om hur föraren mådde. Jag pratade med honom en stund senare, hur många gjorde det av er här? Hur bilen såg ut kom i andra hand.

Sedan får Andreas skriva hur långa och välformulerade inlägg som helst om varför bilden har lagts ut, det är ändå fel.

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Andreas Brännström (andeb),

Det är jag som körde bilen som du har lagt ut bilden på.
Om du hade frågat mig innan du la ut bilden om det var ok hade jag bett dig att inte lägga ut den.

Kan tala om att jag mår bra, inget är brutet bara värk i vänster arm och axel samt öm i nacken.
Och bilen, det kommer att kosta en del ….

Leif Thorslund
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.