|
|
|
|---|---|
|
Hej alla glada! Hur vet jag om min bil har dubbel eller enkel vanos? Äger en Z3 2,8 roadster tillverkad sent -98. Tydligen så fick den dubbel vanos till -99 års modell..? Vet dock inte om min bil räknas som -98 eller -99. Finns det nåt sätt att kolla upp d på? Nån som e haj på dessa saker? | |
| gå in på Länk och knappa in ditt chassinummer så får du veta exakt vad du har. | |
|
Tack för snabbt svar! Gick in där och kollade nu men hittade inget på Vanos... Nån som vet vad man ska leta efter? |
|
|
På passagerarsidan... nere vid fötterna... har du ett nät där för att lägga tidningar och skit i? Det har jag för mig kom på 99'orna som standard.. Nåt annat som även kom på 99 var att istället för tunn vit plast i dörrsidorna om man plockar bort dörrsidan så sitter det tunn skumgummi isolering typ. Men du kanske inte har haft ner dörrarna. Sen har jag för mig att insuget ser annorlunda ut men när jag tänker efter är jag inte säker... isåfall är insuget på de äldre motorerna typ så att dom går ihop mot varandra... och på de nya motorerna går dom i exakt samma riktning... lite svårt o förklara =) Om du har de grejer ovan så bör din vara en 99 iaf. /Magnus |
|
|
Knappa in de 7 sista siffrorna i chassinumret här: Länk så får du reda på när den tillverkades. Lars... |
|
|
Hej, Nätet nere vid fötterna har jag på min coupé och det är en -98? Det kanske var extra utrustning? Är den tillverkad sent -98 så är det antagligen en -99 års modell. Tror brytningen går i oktober el nåt. Mvh Kristoffer Bilen =) Länk |
|
|
Eller så kan du knappa in de 7 sista siffrorna i chassinumret här Länk och bla få reda på vilken motorkod du har. Z3 med M52TU (dubbelvanos) tror jag började tillverkas 1998/09/01. /Mvh Martin |
|
|
Tackar så mycket! Nu såg jag att den hade motorn M52TU... Dessutom tillverkad 1998/10 så d bör väl vara -99 års modell då! |
|
|
Nu är frågan visserligen redan besvarad, men för Z3 2.8 roadster börjar chassinumret för bilar med enkel-VANOS med WBACJ31 och för bilar med dubbel-VANOS WBACH31. Motsvarande för Z3 coupé 2.8 är WBACK31 och WBACK51. Motorernas utseende skiljer sig dessutom något, plastkåpan på motorns framkant är kantig på de med enkel-VANOS och mer utjämnad på de med dubbel-VANOS. Ja, jag är hedersmedlem i klubben för värdelöst vetande :) /Masten Varför äta Omega-3 när man kan köra Zäta-3? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.