|
Sida 4 av 4
|
|
|---|---|
|
Inget extraordinärt, men en fabriksny Citroën C1 på jobbet som ska levereras imorgon har XEM på plåtarna... :D /Masten Varför äta Omega-3 när man kan köra Zäta-3? |
|
|
Fick efter en dryg vecka svar på mitt mail till Vägverket. Dom har inte bytt datasystem men däremot så har dom rensat bland reg.nummer till avregistrerade fordon som nu används och när dom har gjort slut på dom så går dom tillbaka till att använda en begynnelsebokstav i taget igen! Precis som dom gjorde en period tom år 1999 alltså. Nån kanske redan har tagit upp detta, jag orkade inte kolla igenom fyra sidor! Keep Your Distance! |
|
|
Clubsport: Tackar för infot Fick SYX på min bil på regbesiktningen igår. Fick R... på kompisens audi häromdagen och U.... på en volvo i förra veckan |
|
| Nu har dom gått tillbaka till XU..... Fick det nu på BMW:n | |
|
Tallviking: Det vore ju bra om dom redan nu har gjort slut på dom avregistrerade skyltarna! Keep Your Distance! |
|
|
Det verkar som att det börjar bli ordning hos vägverket igen. Samtliga nya bilar jag sett sista tiden har bokstaven H. Vågar man hoppas att det är slut på dom skrotade skyltarna och att dom börjar gå i bokstavsordning igen... |
|
|
Det går nog i vågor vilka 'skrotade' nummerserier som återanvänds - på min nya E92 som levereras om ett par veckor får jag PAAxxx - det är f.ö. en bokstavskombination som under 1988-92 var reserverad för direktimporterade bilar. För övrigt - ska man återgå till att dela ut en begynnelsebokstav i taget lär det inte räcka länge. Eftersom man redan är inne på X, finns bara Y och Z kvar. Dock torde de tillgängliga numren räcka länge om man återanvänder; 23 av alfabetets bokstäver används (I, Q, V, Å, Ä och Ö förekommer ej), och ca140 'olämpliga' bokstavskombinationer är bortplockade, vilket ger drygt 12.000 möjliga bokstavskombinationer. Det innebär att det finns drygt 12 miljoner användbara registreringsnummer i det nuvarande systemet, ungefär dubbelt så många som antalet fordon (avställda inkluderat) som finns i vägtrafikregistret. Numren borde alltså räcka ett tag till, förutsatt att man återanvänder. |
|
| farsan fick CZX*** på sin husbil förra veckan, finns alltså fortfarande inget pålitligt system, men vem bryr sig? :S | |
|
Helt i sin ordning. Man återanvänder äldre regnummer hela tiden, vilket man alltid gjort med längre och kortare uppehåll. 12 månader efter skrotning släpps regnumret ut igen. Vet inte riktigt hur Gunnar räknade ovan, men för drygt ett år sedan redovisade vägverket att man just då hade drygt 1 miljon tillgängliga regnummer. Lite beroende på tillgång av äldre nummer så räknade man med att det inte kommer att ta slut "på mycket länge". Så läget är lugnt...) FP |
|
|
Rolex: Jag bryr mig! |
|
|
Folke, det finns drygt 6 miljoner fordon i vägtrafikregistret, om man räknar de som är avställda men inte pappersmässigt skrotade. 200.000-250.000 fordon skrotas varje år, något färre än nyregistreringarna alltså, så antalet i registret ökar. Att VV 'bara' har 1 miljon ltillgängliga nummer förefaller därför lite märkligt, men jag skulle gissa att det hänger ihop med att det finns en hel massa nummer man inte brytt sig om att frisläppa, fast fordonen är skrotade sedan betydligt mer än 12 månader. Enligt 'tillförlitliga källor' är det nämligen så, att frisläppandet av gamla nummer är et manuellt förfarande hos Vägverket, och inget som sker med automatik i systemet..... |
|
|
Well, jag bara citerar från VV:s direkta svar på frågan 070403: Citat: Så här ser det ut: A-G 1972, H 194, J 1976, K 1978, L 1982, M 1985, N 1988, O 1989, P 1989, R 1999, S 2000, T 2001, U 2003, W 2004, X 2005. Vi har tidigare återanvänt registreringsnummer men jag känner inte till när vi började med det. Däremot vet jag att vi slutade att göra det i och med att vår programkod skrevs om till LINC vilket var klart 1 april 1999. Nu har vi åter börjat att återanvända "gamla" registreringsnummer sedan mars 2006. Ett fordon ska ha varit avregistrerat i minst 12 månader innan registreringsnumret får återanvändas. Nuvarande system kommer inta att ta slut än på mycket länge, vi har ca 1000 000 lediga registreringsnummer för tillfället. Vi fördelar inte registreringsnumren på olika fordonsslag. Däremot har vi gjort så att när en ny begynnelsebokstav ska tas ibruk har registreringsnumren fördelats i följande kategorier: F = förregistrering via fil (största gruppen) R = registrering (VV eller ASB) S = saluvagn M = militär När nu registreringsnumret återanvänds hamnar det i samma kategori som det hade från början. Med vänlig hälsning Niklas Vikström Slut citat. Jag fick ett snarlikt svar från en annan tjänsteman (kvinna) nåt halvår tidigare. Vilka är dina ´tillförlitliga källor´ måntro? FP |
|
|
Ber att få korrigera mig lite. Siffran dryga 6 miljoner (närmare bestämt 6,7 miljoner) gäller för antalet motorfordon, dvs bilar, motorcyklar, lastbilar, bussar och terrängskotrar. Till detta kommer ca 1,5 miljoner mopeder, motorredskap, traktorer och släpvagnar. Totalt finns det ca 8,2 miljoner fordon i registret, varav drygt 1,5 miljoner är avställda. Lägger man till de ca 200.000 som skrotats de senaste 12 månaderna, och vars regnummer alltså är i 'karantän', borde det finnas ungefär 3,6 miljoner 'lediga' registreringsnummer. Vägverket har för övrigt redan en plan för att utöka antalet nummer när den dagen kommer - man har utrymme i systemet att utöka till 7 tecken, eftersom det redan används för personliga skyltar. Man kan ju fråga sig varför Vägverket inte helt enkelt bara skiftar plats på siffror och bokstäver, typ '123ABC' - då skulle man i ett svep dubblera antalet registreringsnummer, utan att behöva utöka antalet tecken! |
|
|
Folke, mina 'tillförlitliga källor' är folk jag känner som jobbat med Vägverkets datasystem. För övrigt kan du själv kolla statistiken över antal registrerade fordon på SIKA Länk som publicerar officiell statistik för transportsektorn. |
|
|
Räknade efter lite.... de kvarvarande, hittills ej använda, begynnelsebokstäverna Y och Z ger bara de ca 1 miljon tillgängliga regsitreringsnummer. (2*23*23*999=1056942 st för att vara exakt, minus de eventuella 'olämpliga' bokstavskombinationer som börjar på Y eller Z som måste tas bort.) Vägverkets uppgift att de har 1 miljon tillgängliga nummer kanske helt enkelt härstammar från den siffran? |
|
|
Kim: hör med vägverket, det är dom som fördelar.. Det är givetvis inga exakta gränser, T går ju enligt listan fram till -03, jag har S på en -00 osv, men jag har även A och B på en -98 resp -97... Skall vi enas om att man nog inte skall bedömma årsmodeller eller annat pga begynnelsebokstav? FP |
|
|
Också en märklig tråd, nu uppe i fyra sidor. Om bilars regnummer....... Mats BMW CS #5847 |
|
|
Verkar som att VV återanvänder reg.nr. efter väldigt kort tid numera. Kollade på tre reg nr. på bilar som jag skrotat 2006. De båda är redan nu återanvända och sitter på nyreggade fordon! Min bil Länk |
|
|
För mycket semi-bilar på vägarna och för lite BMW kanhända äro andemeningen med denna tråden?:) Mvh Asken |
|
|
Fick min 325 E30 stulen 1991 och dom plåtarna ägs fortfarande av Folksam, dom kanske fortfarande hoppas på ett genombrott i sökandet... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.