AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
10.740

Nytt system för reg nummer!

Sida 3 av 4
Ra
34
Radial
550iA -06
Förstår inte varför man har en sån här diskussion. Det är ju bara reg-nummer. För mig spelar kombinationen av bokstäver och siffror ingen roll.
Jag tror knappast att alla trafikanter forskar om bilarnas regdatum.
Rolex: Jag var kanske otydlig: Vid en diskussion påstod en person att bilar med Sxx vid denna tidpunkt var privatimporterade. En vit svensksåld Volvo 850 med SBB spräckte teorin, that´s it.
Jag påstod inte att det var svårt att kolla datum osv hos VV, det står säkert i min lunta med papper som hör till bilen också, man jag har inte kollat där heller på några år.

FP
folke; SBB på en Svensk-såld Volvo 850? 850 ersattes av S70/V70 i början av 1997, vilket innebär att bilen var minst 4år gammal vid registreringen! Jag skulle gissa på en fd militärbil och då kan den fått regnummer från importserien = kompisen hade rätt trots allt=)

Radial; Svar till det spelar ingen roll med regnummer, det gör det för väldigt många, i UK kan folk betala miljonbelopp för rätt skylt, typ Jaguar X300-96 £7000, regnr A24 €70000, turligt nog är alla inte likadana, då hade skyltarna varit ännu dyrare, det är inte britterna ensam om försök få en Kines att acceptera en 4: a i skylten, glöm det, det betyder otur, däremot är en 8: a motsatsen, Alfa 164 hette 168 i Hong Kong/Macau på grund av detta.

Det registreringdatum VV uppger är många gånger felaktigt, kika på äldre bilar typ 50-60talare dom är många gånger registerade 1/1, vilket mig veterligen är en ledig dag sedan urminnestider = VV orkar inte hålla rätt på datum och gör det enkelt för sig och då blir det 1/1, detta kan man även se på bilar som är gamla när dom registreras typ Skoda Superb som rätt ofta är gamla vid registreringen, då skriver VV byggmånad som registreringsmånad trots att regnummers första bokstav inte användes det datumet = lita inte på registreringsdatum

Mvh Stephan
Radial:
Inte så bara, regnummret följer ju med hela bilens livslängd.
Och för oss som köper fabriksny bil så har det varit kul att veta vilken första bokstaven blev. Samt att det är kul att kunna se på första bokstaven hur ny en bil är.
Stephan: Nu gör du mig lite osäker, det kan ha varit en S70 kanske, det är några år sen...) Grejen var att min SBD -00 råkar vara import medan denna SBB iaf var svensksåld. Jag hade tidigare en -94, den hade PPM. Känd medlem här på forumet hade tidigare en -97 som hade AAN. En -97 och en -98 här i familjen har BLT resp ACC.. Ett annat inlägg ovan vittnar om en -97 och en -00, båda har Mxx på skylten.
Clubsport: Således inte helt lätt att se på bokstäverna vilken årgång det är, eller att veta vad man kan tänkas få på sin nya bil.

FP
to
310
toksmurfen
Z3 2.8 -97
XC70 D3 AWD Polestar -12
Vi har en sproilans ny bil inne i hallen nu och den heter POT...

//Daniel
Grannen har en Caddy -03 med TPT, om det kan bidraga till nån logik?

FP
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

TPx var normalt under hösten 2002, hade själv en Volvo utagen 09/2002 med TPBxxx

___
//Ulf
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
folke: Hela VW-koncernen byter av någon anledning modellår i juli (eller är det rentav juni?) så grannens Caddy är fullt normal.
Såg för övrigt en helt ny Renault Kangoo tillhörande Postverket idag med Lxx.

/Masten

Varför äta Omega-3 när man kan köra Zäta-3?
Clubsport: Det sitter reg.skyltar på SAMTLIGA svenskreggade bilar, inte bara de bilar som köps av "er som köper fabriksnya bilar", och även för oss som köper begagnade bilar så följer således reg.numret bilen....!
F.ö. så får importerade bilar samma sorts reg.nr som nya bilar.
Förresten, spelar detta någon roll - vilket reg.nr man får alltså?? Inget o hänga upp sig på eller hur menar du egentligen??

- UTAN FRI FART STANNAR SVERIGE -
Rolex:
Du är verkligen på G idag. Menar fortfarande att det är kul att kunna se från vilket modellår en bil är genom att kolla på reg.numret. Och det är kul att se exakt hur ny en bil är när man träffar på nån på en parkering och börjar snacka bil.
Nu är det rätt omöjligt att se hur ny en bil är när dom ger ut reg.nummer hursomhelst.

Keep Your Distance!
folke; S70 försvann våren/sommaren 2000, så SBB är ovanligt på dom med=)

På transportbilar finns årsmodellerna kvar, så en 03: as Caddy kan vara registrerad från maj-02, VW koncernen har sedan ca 10år bytt årsmodell i maj, generellt, jag kommer i håg den Passat-99 jag hade som hyrbil, den var registrerad maj-98.

I UK har dom sedan urminnes tider haft regskyltar som visar ålder, detsamma gäller Irland och Portugal, i Portugal kan man till och med se månaden=)

Mvh Stephan
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Min nya kommer att börja med F!

/M

Min bil:
Länk
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
En 520-92 jag hade fr ngra r sen var importerad -99, men fick den passande begynnelsebokstaven P. Sg svenskslt ut!
Noterade en E46 i grannskapet idag med AYA.

FP
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Har sett ett antal bilar med reg.nr. CYA på senaste tiden :)
N såg jag på en fabriksny BMW igår.

Keep Your Distance!
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Såg en helt ny 1-serie med PNRXXX
och pappa fick KJW på sin nya VW cabbe förra veckan..
Ingen ordning alls längre! =(

BMW CS #5139
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Ja de tycker jag med! De va mycket roligare för när de släpptes en bokstav för varje år! alternativet hade varit att använda bara A, eller B eller nån annan "gammal" bokstav. Då har man lite bättre koll!

BMW CS #5139
har en nissan -06 med ksm xxx
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.