|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
Min 518i från 1987 har reg nr MZR XXX medan mina föräldrars svensksålda E39 från 2000 har reg nr MYZ XXX så det stämmer inte helt till 100% att man kan gissa årtalet med hjälp av reg nr initiala bosktav ___ Bilbloggen: Länk |
|
|
Mugge: Dina föräldrars E39 är antagligen registrerad i slutet av 1999, eller hur? Således stämmer alltså resonemanget. Bilar med reg.nr som startar på R är som sagt reggade efter runt sept/okt 1999. Finns -00:or som är registrerade tidigt, exempelvis i augusti 1999 och dessa har har annan begynnelsebokstav. Av en ren händelse så är bokstaven M också vanlig på bilar reggade mellan 1986-1987, därför har även du M på din skylt. /// Senaste inlägget i BilBloggen: Länk |
|
|
folke: Efter XU* så började man använda A, B, eller C på _svensksålda_ bilar. En bil kan också vara splitterny trots att den kanske stått i hamnen en månad eller två och kan därför ha X fortfarande. Finns antagligen generalagenter med sparade reg.nr som börjar på X men dessa bör som sagt inte vara längre fram än XU*. Importbilar reggas fortfarande med X**, såg exempelvis en bil med XXT häromdagen men detta existerar alltså inte på svensksålda bilar. /// Senaste inlägget i BilBloggen: Länk |
|
| Det ær fantastiskt! bood tippade rætt førutom AWP men folke tippade rætt på den. | |
|
folke: Jag tar tillbaka mitt påstående angående att ALLA nya bilar (förutom import) får A, B eller C. Stod en V70XC utanför jobbet idag med reg.nr XWS***. (Där sprack min teori, nu får jag inte ihop det alls....) /// Senaste inlägget i BilBloggen: Länk |
|
|
Fattar inte vitsen med att slumpa numren, nu finns det sprillans nya BMW:ar med F som första reg. bokstav. Ska slänga iväg ett mail till VV och se om dom kan tala om varför dom gör på detta viset... |
|
|
Mycket lurigt system med reg.numren!! Fick själv RSK*** på min importerade bil som jag registrerade in förra veckan. Besiktningsmannen sa att de börjar återanvända gamla reg.nr från bland annat skrotade/avreggade bilar. Inte mig emot eftersom en o annan antagligen tror att min bil är svensksåld numera med detta reg.nr :-) - UTAN FRI FART STANNAR SVERIGE - |
|
|
Jisses vilket virrvarr på svaren...) Man har återanvänt gamla regnummer i alla tider, jag har två bilar, en -97 med BLT och en -98 med ACC. De borde varit från tidigt 70-tal om man skulle gå på bokstäverna... Samtidigt ser man idag splitt nya bilar med både X-- och med tidigare bokstavsserier. Värre bekymmer finns ju.. FP |
|
| Är väl inte så krångligt egentligen? Nya bilar har X** *** men ibland får de gamla nuffror? En gammal audi 80 jag kände (skrotad sen ett bra tag sen) Har lämnat sitt regnr till en V70. C** *** Har sett sprillans bilar med D, C, H mm. | |
|
Ja inte är det så lurigt igentligen. Det finns inget system eller mall för nya/gamla, direktimport eller ej, ibland syns "mönster" men sen slumpas det ut nummer igen osv. FP |
|
|
Som Rolex säger så är återanvändatet av gamla nummer aningen förvirrande när dom nu börjar ta kombinationer som inte är så förfärligt "gamla". Ett annat exempel Länk Borde väl inte vara så krångligt att börja återanvända alla lediga Axx xxx-kombinationer till en början och när dessa är slut så går man vidare med Bxx xxx. ___ //Ulf |
|
|
Man har redan gjort detta, se mitt tidigare inlägg. Sen får man vänta på att de blir lediga igen osv. FP |
|
|
En vän importerade precis en M5 -02. Han fick reggen RDY, alltså kan man tro att det är en svensksåld 00a med Stylabilen facelift ;D /Manray/ |
|
|
Varför det? Min -00 har SBD...) FP |
|
|
Systemet 1999 och tidigare utgick från siffrorna, första och andra bestämde, även om det gärna var i serie, ett exempel "ej korrekt, men visar på principen" 5st VW Golf registrerade nov-98 Kah 275 Jah 271 Lah 470 Jan 073 Lal 373 Låg först siffra och 7: a som andra användes även tidig höst 1995, med 6: a och 8: a månaderna innan/efter, lite hjälp för att kunna avgöra ålder på fordon från dom åren. Första och andra siffra visar till exempel på M, N och O bilar när dom är ifrån M med låg första siffra 0-4, sent hösten-85, första halvan 86. M med hög första siffra 5-9, aug-86 och senare, ungefär till mar-87, då återanvända nummer kom tillbaka. N med hög första siffra, hösten/vintern 87 N med låg första siffra, första halvan 88 O med låg första siffran, första halvan 89 O med hög första siffra, andra halvan 89 och en liten bit in i 1990. Det finns inga Svensk-sålda fordon registrerade under årsmodell 1993: s tid som inte har ett P som första bokstav, P användes på svenska bilar från feb/mar-92 till ungefär den tiden-94. Vad som händer med dagens har jag inte riktigt förståt, dock stämmer Rolex observation om A-C med A som sista bokstav, från den första tiden med återanvända regnummer, jag får gå i på dinbils nybilslager och se om det blir någon klarhet, det var där jag förstod A-C + A principen. En detalj jag märkt är att alla relativt sent avregisterade fordon är spärrade på bilregistret, dock inte alla märkte jag precis, min Golf II-89 skrotad 2000, får jag uppgifter på, trots RNB916 är ett tilldelat2000 nummer, bör vara avregistrerad ett ta efteråt, som tidigare på en importbil, jag gissar att din Estorilblåa Rolex också är ett sådant, enligt principen 001, 004, 007, 010, var tredje siffra alltså. Mvh Stephan |
|
|
folke, R och S fanns år 2000. S var ganska sent på 00erna och är därför vanligare på 01! Manray |
|
|
folke: din 528 bör vara importerad runt jan/feb 01? - UTAN FRI FART STANNAR SVERIGE - |
|
|
Kan inte svara på exakt när. Hade liknande diskussion med en kompis på hösten -01 när jag köpte bilen, då hette det att alla Sxx var import osv. Så tittade vi runt lite och inga problem att spräcka denna teorin, det stod en äktsvensk vit Volvo 850 med SBB på skylten. Varje gång jag har hört liknande diskussioner som i trådarna här så har det förr eller senare dykt upp bilar som spräcker teorin. FP |
|
|
Hej! När börjar Y-kombinationer att användas. Har beställt en bil och får den nog i slutet av september eller början oktober. Kan jag hoppas på att få ett regnummer som börjar på Y? Patrik |
|
|
folke: jag förstår inte riktigt vad du ville ha sagt med den vita Volvon? F.ö. så är det inga problem att kolla när din bil importerades, kolla bara på Länk så ser du vilket datum bilen registrerades. - UTAN FRI FART STANNAR SVERIGE - |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.