AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
10.742

Nytt system för reg nummer!

Sida 1 av 4
Nu är kombinationerna snart slut för reg skyltar. Läste att ett nytt system skall införas med slump generator. Detta betyder att du kan få ett reg nummer från en skrotad bil på din nyinköpta. Vad tycker ni om detta? Lite tråkigt att köpa en fabriksny bil och få 's' som första bokstav, och därefter betraktas som en 'noll etta'? Tacka vet jag det nuvarande systemet där man har 'koll på läget'!

The Seven Series...Cause I ride with pride!
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
kvittar helt för min del..
Tycker det verkar vara så lite redan. har nån gång sett en "ny" bil med gammalt regnr typ Mxx osv...

Diesel-räsern
/Rickard
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Förstår inte vad detta nya system gör för nytta? Det är väl inte svårare än att man när Y och Z är slut att man betar av lediga nummer på A, B, C osv. Varför ska man börja hoppa runt och plocka nummer slumpmässigt? Det total antalet lediga kombinationer ökar ju knappast...

___
//Ulf
Instämmer, kul med dagens system där man har lite koll. Alltid lika kul och se gamla bilar X-reggade :)

/Manray/
Ge
639
George.K
330ci - 02
Dra till med en bokstav till???
Slopa regnuffror och inför en elektronisk ID kod RFID som polisen och gemene man kan avläsa via en vanlig mobiltelefon med bluetooth. Även GPS positionering vore möjlig om ägaren väljer detta. ;) Fast... ---> Länk <---
Jag hörde en radiointervju med någon på Vägverket. Han sa att de börjar närma sig slutet och att de redan börjat slumpa ut återanvända nummer i A- och B-serien.

Ett par reflektioner:

1: Varför börja med det innan Y och Z har körts slut? Enligt Vägverket själva tar en bokstavsserie c:a 1,5 år att "köra slut på". Det skulle ge tre år till innan serien tar slut i och med ZZZ999.

2: A-C återanvänds. Såg en sprillans ny Jeep Demobil i Helsingborg med C-skylt i fredags.

När systemet infördes 1973 kördes det de första åren med att en bokstav i taget släpptes. Någon gång i slutet av 70-talet torde vara den tidpunkt då man började återanvända nummer. Detta gjorde man samtidigt som man emellan varven släppte någon ny bokstav. Så höll man på till R släpptes, då man beslutade att inte återanvända nummer ett tag. Denna policy har man alltså kört på till nu. Att slumpa nummer som de börjar med nu är egentligen i princip samma system som man kört på innan R släpptes.
Det är ju bättre att fortsätta som det är nu med en bokstav i taget tills den tar slut. Så att man kan se från vilket år bilarna är som man ser.
Iof så föredrar jag nog ett slumpat regnummer framför Y som första bokstav som jag lär få på min nya BMW i höst...

Såg även en lista på kombinationer som var spärrade för att dom kunde väcka anstöt. SWE och WWW var spärrade, vilka tar anstöt av dessa kombinationer?

Keep Your Distance!
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
Y och Z innebär över en miljon möjliga regnummer så det borde räcka ett tag.

"BMW six appeal"
Farkost:Länk
Knappast några nyheter, jag har AAC på en -98. En av mina första bilar med DBE blev sedermera ett släp...)

FP
Att dagens splitternya bilar idag har slumpvis utvalda bokstavskombinationer stämmer inte riktigt. Alla bilar börjar antingen på A, B, eller C och slutar alltid på A har jag upptäckt, så det finns någon typ av system trots allt.

///
Senaste inlägget i BilBloggen: Länk
Alla splitternya börjar på A..? Jag såg iaf ett par som började på X nyligen.
Här finns mera om regnummer: Länk

FP
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

folke: tror det är så att vissa bilhandlare (eller generalagenter?) har fått ett gäng nummer tilldelade i förväg och fortfarande har X-nummer kvar.

___
//Ulf
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

Varje förstabokstav innebär 625 000 kombinationer.

Under 2004 nyregistrerades 264 246 st bilar och under 2005 blev det 274 301 st (källa Bilsweden).

//Stenback
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Jag har kollat upp bilar jag ägt för länge sen, och numrena sitter nu på andra bilar, så "återvinning" har nog funnits länge. T.ex. min första bil som var en Pontiac Lemans, det nummret sitter nu på en nissan micra.

BMW CS #5206
christer silvén:
Stämmer delvis som du säger, men återvinningen av bilnummer skedde från slutet av -99. Efter hösten -99 så finns inga reg.nr som börjar på annat än R, S, T, U, W samt X. Årsskiftet 200-2003 så fanns ett mindre antal av bilar som tilldelades oregelbundna nummer som började på exempelvis RT*, SA* samt P**. Inga bilnummer har alltså återvunnits under dessa 5,5 åren förutom dessa.

tarzan325:
"Tycker det verkar vara så lite redan. har nån gång sett en "ny" bil med gammalt regnr typ Mxx osv"

Nej, det har du knappast gjort!

folke:
Ingen har i denna tråden påstått att ALLA nya bilar får reg.nr som börjar på A.

///
Senaste inlägget i BilBloggen: Länk
Rolex: Jag kanske trögar alldeles oerhört men jag uppfattar det som att du skriver "Alla bilar börjar antingen på A, B eller C..." osv ovan.
Kanske jag missuppfattar hela resonemanget...) men återvinning av tidiga regnummer började väl långt innan -99, i familjen här finns en -97 med BLT och en -98 med ACC som varför skulle inte en ny bil idag kunna återvinna ett gammalt nummer undras?

FP
Visa användare
215
civ98ssu
E46 330 02 Turing
E39 525 02 Sedan
Hej Jag førstår inte riktigt hur ni kan se årsmodell på bilen med hjælp av bokstavskombinationerna i reg-skylten? Gissa nu rætt Jag har en bil med
1, MYP***
2, GZL***
har en bekant som har
PGT*** och
AWP***
Om ni gissar rætt så ær ni fantastiska!!
MYP*** gissar jag på 86 eller möjligtvis 87 på
Tippar på att AWP är 96-98 eller nåt...)

FP
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
MYP = 1986-87
GZL = 1973-74 eller 1999
PGT = 1993
AWP = 1972-73 eller 1994

...eller nåt sånt :)

"BMW six appeal"
Farkost:Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.