|
|
|
|---|---|
|
Se länk: Länk Källa:DerSpiegel How Not to Die on German Roads German roads are unique. It seems like an opportunity for serious injury or death a run-in with the law presents itself around every corner. A German reader sets you straight. DDP It might look easy, but driving in Germany is anything but. Germany is quite different from the rest of the world when driving a car (or even walking). It's a bit of a mix between southern Italy (impatient crazy folks, everything goes) coupled with driving in America (impatient bad drivers). But the major difference is that virtually every move made by drivers on German streets is regulated by the law. If there's not a sign allowing it, assume that it is verboten. Also, make no mistake about it, not everyone is equal on the German road. To help visitors traveling to Germany this summer, I have put together a list of rules that should be heeded at all times: Don't ever drive on the left lane of the Autobahn unless you really know what you are doing or unless you have a death-wish. People really do drive 200 kph or faster and don't like it when slower moving cars block their test tracks. Don't ever pass a car on the right on the Autobahn. You'll either get a ticket or you'll die. Don't give anyone "the finger." Germans are 100 times more likely to call the police or they will go completely crazy and hunt you down until you start crying. Don't ever mess with BMW or Mercedes drivers. They always have the right of way. You might not get a ticket but you'll incur the wrath of those beautiful people in chic tweed jackets and well-coifed gray hair. Never drive through an almost-red traffic light. You'll likely get a ticket or you'll die. As a pedestrian, never walk when the signals red. You'll get a ticket or you'll die. Don't forget to use your turn signal, otherwise you'll get a ticket. It's not optional as it is in Italy or America. Don't leave your car running when waiting for someone. You'll either get a ticket or passers-by will kick your car because you're polluting Germany. Don't go too slow (less than 120 kmh) on the Autobahn. You might get a ticket or you'll die. Don't compete with a German native for a parking space. You'll surely lose the battle and your rental car will be scratched for sure! Don't park too close to another car or you might get cursed at. Don't complain when a parking attendant charges you for another hour even if you're only 25 seconds late. Smile and pay!! German punctuality. Don't even think of parking without paying, even if you have to walk 100 yards to the machine that dispenses the tickets). If you don't, you will get fined. Guaranteed. Don't ever argue with a meter maid. You'll lose the battle and you might lose your appetite as well. Don't drink and drive! I hear that German jails have even more rules. My recommendation is to take public transport or taxis anywhere you go. You do want to remember your visit to Germany as a positive experience, right? Germany is a wonderful and friendly country. Just not while driving a car! Submitted by Werner Wingen, originally of Munich, Germany but now living in Atlanta, Georgia. Källa: | |
|
:-) |
|
|
Jag känner mig aldrig säkrare på någon väg än på Autobahn befolkat av ivrigt blinkade tyskar som vet att hålla höger i körbanan för att undvika köbildning, samt vet att "benütsen" backspegeln i samma utsträckning som framrutan (dock var moralen bättre innan återföreningen). Fast under semestern så förvandlas paradiset till ett inferno fullspäckat med nordbor utan backspegel, med igenmurade tonade bakrutor som med total avsaknad av blinkers kör skiten ur den chippade Svenneturbon. Likt den värsta sandalförsedda orgeltramparen med familjen hukandes i baksätets DVD helvete baxar man runt bryggeri containern utan blinkers i vänsterfilen för att sedermera glida tillbaks till mitten efter att ha fått halva tyskland uppkörd i häcken. För att inte tala om Italienare, fransmän, med flera som spraymålar vägbanan ständigt på jakt efter nästa vinfestival... ;) Misce stultitiam consiliis brevem: dulce est desipere in loco |
|
|
Powermaz> Håller med dig. Klart bättre före återföreningen. *BAWORAK* |
|
|
"Don't give anyone "the finger." Germans are 100 times more likely to call the police or they will go completely crazy and hunt you down until you start crying." Hahahaha! |
|
|
Håller helt klar med PowerMac, har aldrig upplevt Autobahn som något jobbigt även om det under semestertider kan vara lite bökigare. Har haft betydligt häftigare trakikupplevelse i t ex Riga, Paris samt diverse större städer (NYC, Boston, SF, LA, mfl) i USA. Ta en tur på ett freeway-system utanför vilken större amerikansk stad som helst och du kommer att känna att du lever;) Där är det garanterat högt tempo och snabba filbyten över 4 filer när medel-Smith ska kryssa mellan de olika freeway-systemen för att kunna ta sig till jobbet på under 2 timmar... ___ //Ulf |
|
|
Är av samma åsikt, inte alls jobbigt att åka på A-bahn när det inte är semestertrafik. Värsta trafiken jag upplevt är nog i Afghanistan.. The rules are, there are no rules :-) Fast det är lite kul när de använde varningsblinkers för att visa att de skulle rakt fram i en korsning.. |
|
|
T: kan även tänka mig att det finns en hel del icke motordrivna fordon i trafiken där också som inte direkt underlätta trafikrytmen;) ___ //Ulf |
|
|
Jag tycker om mitt Tüschkland men nog förekommer det brister i deras framfärd på Autobahn. Alla är inte så förbenat sugna på att slita på sina körriktningsvisare (nästan på Västeråsnivå) och de har en faibless för att ligga nära framförvarande bil i höga hastigheter (obs inte för att köra om eller för att det är trångt, bara för att det tycks vara mysligt). Men i övrigt kör de nog bättre än mången svensk på motorväg. Jag väljer dock att sticka ut hakan lite, mina favoritbilister finns i Stockholm, de använder blinkers och samarbetar oerhört bra (ok många ligger lite väl nära aktern på framförvarande bil). Till de värsta förarna måste nepalesere höra, ngt som fordonsvraken som kan beskådas i stupen som utgör vägens avgränsning bär riklig vittnesbörd om (ok det var länge sedan, men jag har svårt att tänka mig att så mycket har ändrats). Mvh Mikael |
|
Juhas 530i |
Även om jag tycker om att köra fort upplever jag Autobahn som trafikfarligt och stressigt jämfört med andra länders motorvägar. Kombinationen långsam trafik med bussar och lastbilar på högerfil, medelsnabb trafik i 150- 160 km/h på mittfil samt alla fartsdårar på vänsterfil skapar många farliga situationer. Det är inte direkt roligt när du får tvärnita när en tysk långtradare svänger till mittfilen för att köra om en långsammare lastbil. Alternativet blir ju att byta till vänsterfil men då riskerar man att få en Porsche i häcken. Att inga andra länder tillämpar fri fart säger ju en del. Dessutom har inte Tyskland de bästa vägarna i världen, dom finns i USA där man som bekant tillämpar hastighetsbegränsningar/övervakning. Mycket mer avslappande att cruisa i 120 km/h med en hamburgare i näven och dricka ur 5 literscolan än tokstressa på Autobahn. Mvh Juha |
|
"Don't ever drive on the left lane of the Autobahn unless you really know what you are doing or unless you have a death-wish. People really do drive 200 kph or faster and don't like it when slower moving cars block their test tracks" Vad är det för noja. Är ju ytterst sällan man blir omkörd på Autobahn.... |
|
|
Ulf: Det är helt riktigt!! En hel del märkliga fordon har man sett på vägarna där. Bland det roligaste jag sett i transportväg, förutom de överlastade bussarna och lastbilarna är de små "blingblinglastbilarna" ca 6-7 meter långa som transporterar en 40 fots sjöcontainer... :-) Så skönt att se att framhjulen studsar mot marken när de försöker svänga.. |
|
|
Kan inte annat hålla med PowerMac. Skulle vilja lägga till holländare som top 3 sämsta nationaliteter på autobahn. Detta tillsammans med svenskar och norrmän. Tycker autobahn är otroligt skönt och avkopplande att köra på. Jag bestämmer själv hur fort jag vill köra och tyskarna leker inte poliser om jag väljer att köra långt över 200km/h, de flyttar snällt på sig. Att någon ibland glömmer en extra titt i backspegeln löser helljusen, då går tysken snällt tillbaka istället för att se det som en förolämpning. Bäst motorvägar tycker jag spanjorerna har. Speciellt kustvägen. Där kan man ledigt hålla över 200 och ändå bli omkörd av en spanjor med rutan nere och armen hängandes avslappnat mot bildörren. Alla blinkar ordentligt, ingen slarvar. Alla sköter sina kort. De extremt få gånger jag blivit irriterad över någon i den spanska stadstrafiken och behövt bruka tutan så har jag omedelbart fått en vänligt ursäktande vink med handen och inte allt för sällan har jag även kunnat avläsa ett "perdon" på spanjorens läppar. Här i Sverige där man brukar helljusen eller tutan 10ggr per dag får man vara glad om någon ens orkar lyfta på ögonbrynen och undra om de gjort nåt fel. Schnelle fahrt, Härliche fahrt. Länk |
|
|
Jag tar det första inlägget som en parodi eller ett skämt...? Det finns vissa förutsättningar för bra flyt på Autobahn som saknas i de flesta andra länder. Vägbanan och konstruktionen är av högsta kvalité, närmaste liknande konstruktion har väl bara halva betongtjockleken om jag minns rätt. Vajerräcken a´la Sverige är ett okänt begrepp. Det är likformigt och konsekvent i form av skyltning, byggsätt, markering vid vägarbeten osv, inte som här hemma, där man verkar prova nya blixtljus, markeringar och bling-bling mest hela tiden. Man har även en organistion i Tyskland för bevakning, räddning och andra hjälpinsatser som är unik. Fast visst är det för många bilar ute på vägarna tidvis, trafikstockning, vägarbeten och reparationer osv. En grej som jag inte riktigt kan hålla med om gäller att blinka med helljuset. Detta om något kan sätta fart på känslorna hos en tysk medtrafikant och bör brukas endast som absolut sista utväg. Det räcker att blinka lite vänster om man kommer fatt en bil så glider de åt höger så snart de kan. FP |
|
|
Tyskarna kan verkligen köra bil på motorvägarna! Jag bor i Danmark nu och jag måste tyvärr säga att danskarna är ännu sämre bilförare än svenskarna på motorväg. Kommer man snabbt och närmar sig en bil framför i vänsterfilen, flyttar svensken på sig dubbelt så ofta som en dansk i Danmark. Alla kör som egoister, och ligger i vänsterfilen och skapar köer där :( Ska de köra om en långtradare kan vissa blinka ut och byta fil långt innan, så de verkligen är säkra på att de kommer först förbi den, fast jag ligger i vänsterfilen i 130 + moms.. Danskarna är väldigt bra på att vara små trafikpoliser, så det är väl därför de spärrar vägen när man kör fotare än tilllåtet... Kör en del i Tyskland och blir varje gång förvånad över hur bra alla kör på autobahn i förhållande till Danmark.. Var i Österike senast, och i norra Tyskland gick det inte att köra fort då en massa norrbor bytte fil fram och tillbaka, jag vågade helt enkelt inte att ligga i 180 km/t och se en svensk/dansk bil framför mig i högerfilen som låg bakom en långtradare, då jag har av erfarenhet från Danmark att folk bara drar ut! Längre söderut gick det bättre när det var fler tyskar ;-) Kör försiktigt! BMW - Freude Am Fahren //Simon |
|
| Var i spanien i höstas ligger i 160 efter kustvägen då en ford focus med en kanot på taket kör om . Satt bara och väntade på att få kanotfan genom vindrutan,tingvall skulle ha dött i en hjärtinfarkt direkt om han sett det. | |
|
Körde 120mil igår Har lykats köra genom Danmart tidigare utan större problem, troligtvis på natten eller riktigt tidigt. Denna gången mitt på dagen. Jag är av uppfattningen av att svenska bilister i almänhet är under all kritik. Som bekant så beror de ju på vad man har för refetens. I Danmark ja där där finns de Svenskarna som var för bra för Sverige, de som alltid kör under hastighetsbegränsingen inte bara ibland, de som vägrar flytta på sig om det kommer någon bakifrån, de som saktar in till gånghastighet så fort de vrider lite på ratten. Tyskland funkar alltid fint, folk blir inte arga om man kör om där finns det ett samspel i trafiken. Om någon råkar missa att flytta på sig gör det inte så mycket. Ett litet blink eller glida ut lite till vänster så de ser bilen i sidospegeln så är det löst. Har inte stött på nogon i tyskland som kör om lastbilen lite eeextra långsamt eller väntar en halvtimme med att byta tillbaka till snigelfilen utan allt går hyfsat smidigt. Ingen hobby polis i sin tjänstebilsvolvo som ser det som sin livsuppgift att straffa alla som kör lite fortade än lite fort som han själv har bestämt är lagom. -Phil |
|
|
Att det är jobbigt och svårt att köra på autobahn är helt fel uppfattning som många har. Tycker att tyskar kör väldigt bra och vägar och skyltar håller hög klass. Problemet är väl semestertider när det ofta blir jobbiga köer vid vägarbeten. Men bästa motorvägarna jag kört på är i Spanien utmed kusten Valencia-Alicante-Murcia-Malaga. Nya motorvägar med fantastiskt väder (oftast), sköna vyer, medelhavet på ena sidan (oftast) och långa långa rakor där 200+ km/h är väldigt lätt att köra i även i juli månad. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.