|
|
|
|---|---|
|
Hej. Min ac på 325 -94. den med manuell 2 zons reglage funkar ej. Nu har jag märkt att när man trycket in snöflingan så kopplas det om något därinne bakom vid fläkten, det hörs. Men det kommer ingen kyla. Fläkten i grillen snurrar inte heller. När snurrar den normalt? Hela tiden när kliman är på eller efter nån termostat? Kan man utesluta eller rikta misstankarna åt någon viss del av denna informationen? Mvh. Björn | |
|
kondensorfläkten som du talar om går igång med låg effekt när AC:n slås på. Om tempen stiger så går kondensorfläkten på full effekt. Hastigheten bestäms mha av ett effektsteg som sitter nära fläkten. Går kompressorn igång? snurrar den bara med eller driver den? Om den inte driver så tycker jag att allt tyder på att du har ett system som inte är tätt. Då behöver du täta, provtrycka och sedan fylla systemet. ___ Bilbloggen: Länk |
|
|
Länk ___ Bilbloggen: Länk |
|
|
Tack Mugge för det snabba svaret Det som hörs är alltså inne i bilen, bakom instrumentpanelen. Låter som om nån fläns ändrar läge eller nåt. Fläkten i grillen e helt död. Om kompressorn går igång...........hm. tror inte det. Hörs det tydligt eller och var lyssnar man? Du berättade innan att den satt till höger om motorn någonstans, men jag lyckades inte lokalisera den:)) . sitter den typ under luftfilterburken kloss på moron? Hur stor är den? Känner mig som en idiot, men ac har jag aldrig haft problem med och därför aldrig lärt mig nåt om heller. |
|
| hittar du kompressorn så kolla om magnetkopplingen drar när du slår på och av acn med hjälp av en kompis, drar den ej är gasen förmodligen slut! | |
|
Jag skickar länken till Hassos beskrivning av AC systemet: Länk Där finns bland annat en bild på hur en kompressor ser ut: Länk Kompressorn är lätt att känna igen, den sitter på höger sida av motorblocket och drivs av en rem, vars remskiva sitter på samma axel som en av remskivorna till fläkt/generator-remmen: Länk Länk ___ Bilbloggen: Länk |
|
|
magazinet d låter som om du har köpt min gamla bmw ( d råkar inte va en svart 325 coupe?), jag hade samma problem men då va gasen slut o d som hörs i kupen e en typ klaff som öppnar upp för en midre "kylare" i kupen där fläkten blåser igenom så du får in kyla i kupen men den ska inte låta såå mycket man bara märker att nått händer där typ ... mvh Turken D va en gång en BMW ... längre än så har jag inte kommit |
|
|
tjena turken. nej min e blå sedan. Fyllde du din och vad kostade i så fall det? Någon som vet nån som fixar sånt i malmötrakten? |
|
|
Att fylla AC:n är inte speciellt dyrt, det kostar ca 1000 kr plus minus någon hundralapp, beroende på vart du vänder dig. Problemet ligger i att AC systemet är ett slutet system med högt tryck. Gasen förbrukas inte, men i takt med att systemet åldras och dess packningar torkar/slits minskar systemets täthet och gasen börjar sakta med säkert att läcka ut. När mängden gas minskat tillräckligt, kan systemet inte bygga upp ett nödvändigt arbetstryck och AC slutar fungera. För att systemet ska börja fungera igen måste systemet fyllas med ny gas. Att fylla ett läckande system är av miljöskäl är olaglig, detta innebär att systemet måste tätas och provtryckas för att säkerställa att systemet är tätt, innan man fyller med ny gas. Med andra ord kan det bli en kostsam affär att "fylla AC". ___ Bilbloggen: Länk |
|
|
Att fylla ett läckande system är av miljöskäl olagligt skulle det stå... ___ Bilbloggen: Länk |
|
| Det kan nog va så, att det läckt ut succesivt tills den inte funkar mer. köpte bilen för 1 mån sen. förre ägaren hade bara haft den över vintern men jag pratade länge med han som haft den innan det, nu när han inte behövde sälja något längre, och enligt han så funkade den i höstas men " den kylde ju inte som på en ny bil" . | |
|
ju så här e d .. jag fyllde aldrig på min d skulle kosta 500:- o d va svart men om du ska kolla trycket ( d gör de iofs ALLTID innan de fyller ) o eventuellt laga ett rör elr nått så brukar inte kostnader överstiga ca 2500:- d e va killen sa till mig när jag gav mig in i AC världen mvh Turken |
|
| Vet nån någon billig runt malmötrakten? | |
|
Det där med fläkten verkar konstigt på min. Ska fläkten starta på direkt när man sätter på AC? Ska inte fläkten stanna ibland? På vinter när det var minus grader min AC fläkten var också på. Så jag åkte till bmw och dem felsökade och dem sa att det var någon givare vid kompressor som känner av ute temperatur? stämme detta?? Min kyller annars bra men fläkten är alltid på. Har sett att på andra bilar brukar det vara på bara vid behöv... Billen är en 318 94 med ACC eller stora ac... mvh Mauritx |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.