AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
776

e36 318is

jo
237
jonesono
120i LCI M-sport - 07
Okej, här är en bil jag är intresserad av:
Länk

Den har 13 ägare, värt att nämna.
Så vad säger ni om den? Köp eller inte köp?

mvh /Henrik
13ägare på en 14år gammal bil., hmmm..
Handlar inte om så mycket pengar men kolla bilen extra noga.
Visa användare
205
häry
320is -88 s14b20
vist låter det mycke men det behöver inte vara så "jätte mycke" om den har varit såld hos bilhandlare några ggr , eller kanske någon har köpt den såg att det vart dyrt i försäkring stälde den på sin mor eller far , men den såg ju trevlig ut , en vagn som jag skulle kunna tänka mig rulla runt i

Länk
jo
237
jonesono
120i LCI M-sport - 07
Jo, jag tycker det är både skumt och inte skumt. :)
Det kan också vara så att de som har ägt den tidigare, är såna som snabbt tröttnar på att köra omkring i samma bil.
Jag har varit/är lite så själv.. säljer även om det är en okej bil bara för att kolla på nått nytt om man sett något annat fint exemplar.
Men med en ordentlig koll, så kanske de är värt pengarna.
Är ju ingen vanlig 318, hållbarare motor + att det är en coupé vilket jag ser som stort plus. :)
Det är bilen du köper inte dom tidigare ägarna. Kolla upp rosten och slitaget ordentligt, kontrollera mil och service, om allt stämmer (på ett ungefär) så är det bara att slå till. ;)
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Skulle vilja påstå att det är normalt med många ägare på sådana bilar som tilltalar den yngre målgruppen.
jo
237
jonesono
120i LCI M-sport - 07
Jo, rosten vet jag redan om.. den syns ju lite på bilden där vid skärmarna och nedkanten på förardörren.
Men jag är ju inte "meckar-olle" precis, så jag vet inte hur jag ska få bort rosten på ett billigt och bra sätt?!

Så ni menar att det egentligen är ganska ok med en bil med lika många ägare som den är gammal?

Jag har tidigare ganska snabbt hoppat över bilar just pga det stora antalet ägare. Har funderat på varför man inte behåller en bil längre tid än ett år, ex att den kanske krånglar som bara den och att alla som ägt den bara "skickar vidare" problemet. ;)
Visa användare
268
simon e30
320i e46 -99
Hej Jonesono.

1. Kontrollera tidigare besiktningar med bilprovning. De mailar protokollen till dig. kundtjanst@bilprovningen.se

2. Be Vägverket faxa fordonsuppgifter till dig. Länk eller ring 0771 - 25 25 25. (De får inte skicka på mail) Där får du reda på bla vem som tidigare ägt bilen.

3. Ring förra ägaren och fråga lite om bilen.

Allt du behöver veta är reg nr. vilket är PDZ636

Själv så tycker jag att det kan vara ok.
Rosten ser dock otrevlig ut. Räkna med 5000:- i rostlagning om du inte kan göra det själv. Kontrollera att den inte läcker olja vid "kamkedjekåpan". Det brukar m42 motorn göra.
Lycka till!
jo
237
jonesono
120i LCI M-sport - 07
Okey! Får tacka så mycket för alla svar. :)

Simon e30:
Eftersom jag är helt "nybörjare" med bilar, undrar jag hur man ser att det läcker/inte läcker olja där vid kamkedjekåpan?

Eftersom du har likadan bil, fast ett år nyare undrar jag hur din fungerar?
Varit mycket krångel och kostnader?

Kolla på motorn, främre delen framför topplocket och ventilkåpan.

Kamkejdan huserar innanför en kåpa som är delad jäms med topplock och block. I skarven så sitter det en gummipackning samt ståltätningar längs med skarvarna som ibland kan läcka. Det som visar sig är ett läckage på utsidan av bröstkåpan (kamkedjans kåpa)

Packningen som har nummer 4 på denna sprängskiss är en av de tätningar som kan läcka. Länk

Det är dock inget jättejobb att åtgjärda. Det klarar man själv om man är lite händig.

/Anton
Visa användare
268
simon e30
320i e46 -99
Jonesono.

Anton har förklarat allt mycket bättre än jag någonsin hade klarat.
Jag har tydligen glömt att ta bort bilen i min profil. Den är ju såld. Och du vill inte veta hur mycket den har kostat.. Min började läcka olja betydligt mer än tidigare vid ett tillfälle och jag hade inte koll vilket inte gick så bra ihop med 6000 rpm.. Motorbytet gick på 10.000 kr. Men annars så är det en ganska billig bil att äga. Håll koll på oljan bara.

/Simon
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.