|
|
|
|---|---|
|
Tjena. Har nyss bytt motorolja för första gången i min 325i -93. Jag ställde bilen över ett dike, lite lutad neråt. När jag tappade ur den gamla oljan så fick jag ihop ca 7.5 liter i en 10l hink. är det normalt? När jag sedan fyllde på så har jag läst att 6.5 liter rekommenderas att slå i när man har bytt olja, men när jag slog i 6.5 liter olja så är nivån vid strecket längst nere. Så min fråga är, törs jag slå i en halv liter, eller till och med en liter till så det blir som det var tidigare. Då är nivån mellan strecken. Om jag nu har rätt oljesticka d.v.s Väldigt tacksam för svar. Mvh /Micke | |
|
Det ska bara behövas 6.5 liter och då ska nivån på stickan komma upp till högsta sträcket. Är du säker på att du tömde ut 7.5 liter? I så fall skulle jag gissa på att du har ett för modellen icke standard tråg. och i så fall borde du kunna hälla i lite olja till... ___ Bilbloggen: Länk |
|
|
Fyll på med olja nästan till det övre strecket.... |
|
| Så jag törs fortsätta fylla på, även fast det är mer än 6.5 liter jag har slagit i ? | |
|
hur mycket finns det på stickan? Jag tror inte att du ska kolla mängden olja i ditt ställe utan kolla så att det finns olja på stickan vilket borde det vara det viktigaste. MvH Bmw 4-ever |
|
|
Gör så här (förutsatt att oljenivån är över minimum): Varmkör bilen ordentligt. Stäng sedan av motorn o vänta ca 3min, bilen skall stå helt plant. Kontrollera nivån, toppa upp med olja om så behövs. Lite OT: Bytte trågpackning på min bil på verkstad i veckan. Enligt uppgift skall det gå åt 5.75 liter olja. Jag gav de 6.5 liter. Verkstaden fyllde på alltihop. När oljan är kall ligger nivån något under max, om jag däremot mäter nivån med driftsvarm olja ligger den något över max! Enligt verkstaden var det ingen fara att ha "något" (i mitt fall ca 2-3mm över max) för mycket olja, fara på taket blev det först när oljan står mer än 1cm över max så som killen vissa på stickan iaf... |
|
|
Dawwe jag måste säga att d e bra lustigt att du har "mer" olja när bilen e varmkörd . D e ju då som öljan borde vara i alla möjliga kanaler o fylla upp så med andra ord mindre olja i tråget , fast visserligen så expanderar ju oljan i värme så jag har nog antagligen fel ... men va d gäller att ha 2-3 mm mer på stickan så e d ingen fara , precis som meken säger ( har mekat en hel del bmw under ett par år) och mickeeee , preics som dawwe säger , ställ bilen plant fyll påmed olja till max (högre sträcket) på stickan (jag förutser att filtret e bytt) kör bilen varm för filtret ska fyllas , ställ ifrån bilen på plan mark låt svalna ett par minuter , du kan även öppna locket till påfylningen o på så sätt få ner oljan fortare , man släpper på trycket så att säga , efter ett par minuter så kollar du stickan och e oljan mellan de 2 strecken så har du inget att oroa dig för , bara tuta o köra , mellan streck 1 o 2 så går de åt ca 1l olja på nästan alla bmw modeller (bra att veta elr nått) mvh Turken D va en gång en BMW ... längre än så har jag inte kommit |
|
|
Mr.Bad.boy: Jag brukar vänta ca 2-3 min så "all" olja hinner rinna ner i tråget innan jag kollar nivån... |
|
|
Problemen kvarstår, har nu fyllt i 7 liter olja i bilen och nivån är på det nedersta strecket (!) Vad göra? Kan det vara fel oljesticka? Törs jag slå i tills nivån är bra på stickan? Kan tillägga att bilen är välservad och väl omhändertagen av tidigare ägare och endast rullat 12600 mil. Så jag tvivlar starkt på att det är bytt tråg. mvh MICKE |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.