|
|
|
|---|---|
|
hej!! har en bmw 540ia-93..det är så här att växellådan uppför sej väldigt skumt den drar inte på växlarna det är bara backen som funkar bra. 2 växel drar den extra tungt det känns som om man stog på bromsen när man gasar och till råga på allt elände så fick jag felmedelandet "trans prog" på displayen...nu undrar jag äär det fler som har råkat ut för samma sak eller liknande. för jag befarar det värsta, nämligen att jag måste skaffa en annan växellåda. hoppas nån kan hjälpa mej med detta problem floskel540 | |
|
Din låda har gått in i ett säkerhetsläge. Jag fick upp samma meddelande på min 540 -93 efter att ha bytt till sportluftfilter, samt även en gång då jag hade dålig kräm i batteriet men vanligt filter. Mvh, Martin. |
|
|
hej du menar att jag bara behöver ladda batteriet så är det grönt sedan eller floskel540 |
|
| test | |
|
Hände det något speciellt när den la av? Jag skulle börja med att ta reda på varför den har lagt sig i "trans prog". Detta kan BMW hjälpa dig med genom DIS test. /Peter |
|
|
hej bobbafett.. det hela började med att backen strulade alltså man fick gasa upp för att backen skulle gå i.dom kollade upp låda med ett dis test och fann ingenting.. jag bytte olja +filter i lådan.tänkte att det var det som gjorde att lådan strula,till en början så blev lådan som ny växlade kanon fint inga hårda växlingar eller nåt sånt. en morgon när skulle iväg till jobbet så kände jag att bilen helt plötligt inte ville dra varken på 2,3,4 eller D men backen funkade fin fint och så har den varit tills nu då 2 inte vill alls jag kan gasa hur mycket jag vill men den går inte mer än 5-10 km/t iallafall.. floskel540 |
|
|
Jag får samma meddelande alltså trans prog när jag har varvat automatlådan på neutral stillastående alltså. Kan nämna att lådan är renoverad förrra sommaren allt är utbytt med mer i lådan.. Kan det bero på detta? beemoholist |
|
|
floskel - Hmm i ditt första inlägg förstod jag det som att bilen accelererade väldigt segt, samt visade trans-medelandet. Isf är det "säkerhetsläget" , men nu förstår jag att det är tvåan som inte vill gå i. Då tror jag knappast att det kan vara batteriet som är dåligt, men du kan ju alltid prova att ladda o se, det skadar ju aldrig. / Martin. |
|
|
Då är nog mitt nästa tipps att det har försvunnit olja på något vis. Kontrollera nivån, på sidan 3 i den här står det hur. Kan också vara plastkulorna, dessa finns det mycket skrivet om här på forumet. /Peter |
|
|
Missade länken. Länk /Peter |
|
|
Hej,har ägt 540IA i snart en vecka (-93) växlar bra på alla vxl. utom 2an,(första läget).får felkod betriebprog.har inte en aning vad det kan vara??? Vridet är ju enormt,men jag får den dock inte att "spinna" loss på asfalt. Någon annan som får det. Om jag chippar den,vilka fördelar följer det med det? |
|
|
Hej. Jag har ägt en 540 sedan förra sommaren. Den är chippad + m5 ,supersprint avgassystem. Får den endast att spinna loss ibland. Grejjen är att det är en tung bil samt att det beror på vilka däck du har. Fördelar med chipp är att den går liiite bättre, sedan säänker du bensinförbrukningen.. mvh Tommy |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.