|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag var ganska säker på att man inte får överskrida hastigheten vid omkörning, men för att vara på den säkra sidan kollade jag med vägverket som är bestämmande myndighet, och det är som mikaelodoris säger, inte tillåtet. Sist jag åkte fast för fortkörning var under just en omkörning, 104 km/t på 90 väg. BMW CS #5206 |
|
kilroy |
Citat från tidigare inlägg i tråden: "Vart är den Svenska förar utbildningen på väg egentligen!!!!!" Det är ju en befogad fråga när det finns folk som tror att man får överskrida hastighetsgränserna i samband med omkörning... Mvh kilroy "En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger" |
|
Tror att antalet frontalkrockar skulle öka om alla höll hastighetsbegränsningen när de kör om. Jag fick iaf lära mig att säkerheten kommer först när jag lärde mig köra bil, och det gör den också när jag kör. Sen om det inte är 100% lagligt skiter jag blankt i.. Exempel, kör om en bil som håller 85 km/h på en 90 väg, håller du dig till 90 km/h så tar omkörningen 28 sekunder räknat på en omkörningssträcka på 40 meter, förutsatt att du kan hålla 90 under hela omkörningen och inte behöver bromsa ned till 85 innan du påbörjar den (vilket ofta är fallet.). Håll istället 100 km/h så tar omkörningen 9,5 sekunder, också här förutsatt att man kan hålla 100 km/h under hela omkörningen. Jag vet iaf att jag hellre kör på fel sida om vägen i knappa 10 sekunder än i en halv minut. Åker jag dit för det, så får det vara så, jag kommer förtsätta på det viset. |
|
|
Det är ju ingen som har ifrågasatt ifall det skulle vara säkrare att höja hastigheten vid omkörning, det har bara påpekats att det inte var lagligt. Det betyder inte att man sätter sig till doms över de som gör det, det är ju bara en rättelse över tidigare påstående att det skulle vara lagligt! Så du behöver inte bli upprörd RR99, det är visserligen olagligt, men chansen att du skulle åka dit är som sagt inte så stor. |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Kilroy! Oavsett om man får eller inte så lärde min körskolelärare ut detta till mig och de övriga eleverna under en särskild landsvägskörningslektion som pågick i 3 lektioner! Visserligen för 17 år sedan, men tror knappast att reglerna ändrats sedan dess. Även om jag och de andra eleverna fick denna utbildning felaktigt så stämmer ju ändå mitt citat! Hur som helst använder mig utav denna regel själv och kommer definitivt aldrig att ändra inställning! Trots allt går säkerheten i första hand! Har hitills aldrig åkt dit för fortkörning eller varit vållande till trafikolyckor trots detta. Bil kör jag i regel med ett snitt av ca 4000 mil/år. MVH Patrik Min älskling Länk |
|
mikaelodoris du stal orden från munnen på mig .. grrr .. =) säg att du e på motorvägen o kör 110km/h du närmar dig ett fordon som kör i 105km/h då kan du köra om men enbart i 110km/h för om du skulle få för dig o köra 121km/h så åker du dit ... polisen tar dig inte om du kör 120km/h pga att alla hastighets mätare i 2 olika bilar visar inte exact samma hastighet fast man kör lika fort ! det finns ett "spel" på hastigheten man kan röra sig inom om ni fattar va jag menar och va d gäller heldraget , d säger sig självt Får icke korsat av nått av hjulen ... men att polisen rikta nått på dig e ju till 90% säkert en radar ... de brukar inte springa omkring med kamera runt halsen , kamerorna sitter på bilen (jag vet , tyvärr) mvh Turken |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Dessutom brukar nästan alltid de som ligger och cruisar i tex 80-85 på 90 väg accelerera när man gör en långsam omkörning!!! Varför detta fenomen, har ju inte råkat ut endast en gång för detta! MVH Patrik Min älskling Länk |
kilroy |
"Visserligen för 17 år sedan, men tror knappast att reglerna ändrats sedan dess." Du har helt rätt, det var lika förbjudet att bryta mot hastighetsbestämmelserna för 17 år sedan som det är idag. Att man sedan i vissa bilskolor "kompletterar" undervisningen är väl inte helt ovanligt...det behöver ju inte vara helt fel heller under förutsättning att man faktiskt lär eleverna det korrekta regelverket. Mvh kilroy "En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger" |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.