|
|
|
|---|---|
| Börjar från början:vid jultid förra året så blev bilen väldigt svårstartad en morgon men den hoppade igång och gick dåligt typ på 3 cylindrar ett tag(15 sek) men sen gick den som vanligt och gjorde det i 4 månader innan samma fel uppstod(trodde att det bara hade varit en ispropp),nu vägrade den fullständigt,gick inte igång på startgas ens en gång,då blev jag till slut smått irriterad(milt sagt)så jag tryckte gasen i botten och körde tills det rök om startkablarna,då hoppade den igång,men nu tycker jag att den börjat gå lite ryckigt om jag håller jämn gas vid ca 2500 rpm,nålen på bränslemängdmätaren hoppar också ganska mycket och det känns som den inte får bensin men när jag varvar mer slutar det,kan det vara så enkelt som skit i bränslefiltret eller är det nån som känner igen det här???tacksam för svar | |
|
Jag känner igen detta! Jag hade även en grym tvekan, som om motorn storknade när jag gav gas från tomgång utan växel i. Den gick ryckigt och knepigt, hade en dipp i effekt ngnstans kring 3-3500rpm. Hade isär spjällhuset och kollade, allt var väldigt sotigt, gjorde rent med bromsrengöring. Bilen gick ngt bättre, men inte bra. Hade varken tid eller ork att fortsätta jaga problemet. Kör heller inte så mkt med min vagn. Efter ngr månader så blev det värre, nu senast när jag var iväg på en långresa så blev jag förbannad och less på dom små rycktendenserna, väl framme hos mor och far så rev jag ner insugsgummit mellan lmm och spjällhuset för att inspektera. Gissa om jag blev förskräckt. Överallt var gummit fullt med torrsprickor som jag missat sist jag kollade. Jag monterade slangnipplarna som går till vevhusvent osv direkt på gummit i lagom vinkel ( du fattar när du river ) tog fram siliconesprutan och fyllde valkarna i böjen och tätade nippelanslutningarna med silicone. Jag fick en bra mkt bättre gång på motorn, min drog helt enkelt tjuvluft efter lmm och fick således en kass blandning. Värt att kolla upp iaf, givetvis kommer jag byta mitt insugsgummi. Siliconet var bara en tillfällig fulmek. //Tobbe |
|
|
Ja, det kan vara bränslefiltret. Men precis som Tobbe säger så finns det flera tänkbara orsaker! //Gustav |
|
| Tack så mycket,får riva lite i helgen och kolla,någon som vet om det är nåt som kan jävlas när man byter bränslefiltret(inte så kul när man måste hyra gör det själv hallen och det börjar jävlas) | |
|
Filterbyte kan jävlas om man har otur. För mig var bulten fastrostad och bulten hade blivit lite "äten" på så att tian slant hela tiden. Slutade med att vi fick slå på en tumnyckel som var lite mindre och dra tills bulten gick av. S en kan jag rekomendera att man kör slut på bränslet i slangarna genom att rycka säkringen till bränslepumpen medans motorn är igång. På detta sätt minskar man risken att bli nersprutad av bensin, något som är jävligt otrevligt.. Lycka till ps, kan tillägga att även jag hade sprucken insugsbelg liksom min kompis som också kör 525, så det verkar vara ett standardfenomen. Värt att kolla |
|
|
Min var också sprucken, dock endast vid vevhusvent, där slangen går in i bälgen, verkade inte dra någon tjuvluft då motorn går underbart, bytte till nytt iaf. Kostar bara 179:- på Bmw. Bränslefilter är ett helvete att byta om det jävlas, både bulten som håller filtret och båda slangklämmorna var rostiga/runddragna. Men nu sitter där både nytt filter och nya klämmor. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.