AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.155

Härligt med kyla i värmen!

Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Kanonbra att AC:n kyler som bara den i första värmen! Helt otroligt, AC:n i 520:n har aldrig varit lagad, bara kollad! 11 år snart. Och den funkar kanon! Ser även fräsch ut.

Jag har förvisso för 3 år sedan rostskyddat alla rör + kondensorgavlar mm. Det hjäper tydligen något.

Hoppas jag har samma flyt med nästa bil...

Den nya kärleken: Länk

Mvh:

Zoltan
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Då har du tur! Jag ska ta o rensa min konto :)
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Jo, lite tur behövs väl ibland! Jag har jobbat en del med AC nu, lär mig massor i det nya jobbet, hur kul som helst! Kör prestandaprov på olika system (underskatta ej Kina!). Jämför man en ny kondensor i Aluminium med min halvsunkiga i stål, undrar man vilken minut den lämna in.

Jag tycker att den mest betydelsefulla arean på kondensorn för värmeväxling, är arean under kondensorfläkten. Jag har därför dränkt resterande area, speciellt den nedre delen med linoljerostskydd. Det verkar funka, och man tappar inte så mycket kondensorprestanda.

Nästa vecka ska det labbas med fyllmängder R134a/komp.olja.

Den nya kärleken: Länk

Mvh:

Zoltan
JP
156
JPB
728iA - 99
Japp, härligt!

Renoverade min AC i januari (bytt kompressor, tryckning/fyllning) och är glad för det nu! Har självklart haft den igång hela vintern/våren fast med varmluft... Nu får den dela med sig av härlig sval luft :-)

Intressant med linoljerostskydd av kondensorn.

//Jonas
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
JPB: Vad gick det hela på ett ungefär?

MV Grabber
Jo
1.066
Jonsson
328iC -96
Ni har tur ni.. min kupefläkt är död för tillfället så det är varmt som satan i bilen..

328: Länk
318: [Avställd] Länk
/Daniel
Ko
475
Korak
330 cab 03:a M-sp såld
518 - 90 såld
x3 msport 3.0.d 2015
JPB
en AC som producerar varmluft ???
Ra
10
Rasmus krantz
540ia touring -97
Det gör min AC, ja har tryck i systemet, kompressorn slår till när man trycker på "snöflingeknappen", har testat att byta maöverpanelen. Kan det vara fel på kopressorn fast den snurrar och man hör att den slår till, har köldmedium i,låter ok men det blir inte kallt på den utgånde rör. Är det nån som har nån bra aning.
Rasmus

Rasmus
"Rasmus"

Min AC gjorde samma sak det visade sig att en utav tryckvakten hade slagit till pgr av för högt tryck. Det finns 2? en som slog till när trycket va för lågt och en som slog till när trycket va för högt.

Ra
10
Rasmus krantz
540ia touring -97
Ok var kan man hitta tryckvakterna nånstans på bilen, finns det nån möjlighet att tjuvkoppla eller bygla kontakterna.

Rasmus
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Min -88ans 735 har i princip orörd Ac, endast lätt efterfylld med r134 (kanske 50gram), resten är fortfarande r12. Snart 20års felfri ac med andra ord.

//Simon
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Rasmus hur går fläkten? Kondensorfläkten alltså, är det för mkt tryck i systemet och den bryter på högtryck så går fläkten också på max hela tiden

//Simon
Ra
10
Rasmus krantz
540ia touring -97
Hej Simon
Allting fungerar precis som de ska, hade en kille som jag tror e rätt haj på de o titta och han kunde inte riktigt förstå vad som var felet pga allting e som de ska förutom att de kommer varmluft o utgången från kompressorn e varm istället för kall.
Alltså trycket e kollat, fläkt fungerar när den ska, kompressor startar, manöverpanel e bytt.
Ja blir inte riktigt klok på de

Rasmus
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Det kan vara så att du har för lite gas, du får inte upp tillräckligt med kondensering, kan nån kolla kondenseringen åt dig? För blir den ca iaf 35-40grader så ska du bara ha kyla i kupén.

För utgången blir nästan alltid varm, den ska bli så varm att du inte kan ta på den.

För kompressorn kan inte gå hela tiden, då skulle du ha kyla, om nu inte ventilerna är helt körda. Men du har nog den nya variabla kompresson i din, den snurrar alltid, den startar kompressionen genom att internt ändra kompressionsläget på nåt sätt, erkänner att jag inte är så insatt i denna nya typ av kompressor.

//Mvh Simon
Visa användare
72
såxåh
520i-78
635csi-83
Helt underbart med ac! Fick byta kondensor på min för en månad sen å nu funkar det jättebra.Kostade 7500 spänn,men är helt klart värt slantarna.
Typiskt nog så har det varit skitväder hela tiden sen den blev lagad- Längtar efter värme nu så jag får sitta å frysa i min bil!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.