AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
758

hjälp med seriös värdering

Hej hej!

Går i bilbytar tankar och har lite funderingar.
Skulle vilja att ni hjälper mig och värderar min bil på ett korrekt sätt, dvs vad slutpriset kommer att hamna på ungefär vid en privat försäljning. Är ingen drömmare som ska ha 200 000 för bilen men inbytes priset BMW gav på 140 000 känns lite väl hårt. Men vet vet kanske är det inte bättre. Har jämfört annonser på blocket och får inget grepp om prisbilden. Även testat bilpriser.

Info.
+
Kanonskick, verkligen fin fin
330-01
6700 mil
ej import (flyttgods) förra ägaren vän till mig.
fullservad
Topas blå metallic
helskinn
sport chassi
Org 18 tum m135 m michillin pilot sport 7mm
Org 17 tum (vet ej modell) m odubbade michillin (gått 1 säsong)

-
ej xenon
ej sportstolar
ej navi
ej m-paket

Lite bilder på bilen:

sommar1: Länk

sommar2: Länk

sommar3: Länk

Vinter: Länk

Tacksam för om någon orkar ta sig tid o svara.

Mvh Jens

Skönt att köra en bil som INTE är "felhjulsdriven" :)
Det är en snygg bil, men marknaden är full av fem-sex år gamla E46:or, så 150-155 000 i slutpris skulle jag tro är rimligt att anta.

140 000 i inbyte kan tyckas lågt i jämförelse med försäljning privat, men det är å andra sidan en väldigt lätt affär för din del. Ingen som säger att de ska ha bilen och sen inte får fram pengarna, ingen som kommer och gnäller när torkarbladen måste bytas efter två veckor etc etc. Kanske kan du snacka upp inbytesvärdet till 145? Men självklart ska du sätta ut en annons och kolla responsen. Ett annonspris på 165 000 kanske kan locka köpare?
Hej och tack för ditt snabba svar!
Du har helt rätt, att byta in bilen känns lockande lätt. Man kan dock inte undvika att bli lite förbannad när man vet vad man själv betalat för bilen en gång i tiden! Men ett utpris på 165k kan alltså vara vettigt?!

Kom gärna med fler synpunkter och åsikter!

Vad tycker övriga forums användare?

Mvh Jens

Skönt att köra en bil som INTE är "felhjulsdriven" :)
Vo
11
Vodnik
520i-01
Jag har sedan augusti i fjol i omgångar bjudit ut min 520i-01 till försäljning.
Har lärt mig en hel del om marknaden som kan vara av intresse.

För det första: de allra flesta som försöker sälja sina bilar via blocket, powerbörsen etc. har helt orealistiska förväntningar på priset.
Jag skulle vilja säga att minst 95 procent ligger alldeles för högt i pris.

För det andra: det är svårt att sälja bilen privat, om den är värd över 100.000 kr.
Det finns väldigt få spekulanter som vill/kan betala ett seriöst pris.

Kolla hur www.bilpriser.se värderar din bil.
Om du lägger annonspriset på deras maxvärde, så får du antagligen slå av minst 5.000 kr för att hitta köpare.

Men vi sitter i samma båt, så jag kan bara önska dig lycka till.
Jensa R

Snygg färg och låga mil är ju positivt. Att den är pre-facelift och saknar sportstolar + att det är en sedan som ju är den minst populära karossmodellen drar väl ner priset istället.

Det är alltid svårt att sälja bilar i den prisklassen utan finansiering.
Trolligtvis väljer många till och med att köpa dyrare bilar hos handlare som också ordnar finans. Tycker inte heller det var så fasligt dåligt i inbyte du skulle få för den då även handlaren ska göra sig en hacka och du slipper massa krångliga (och fattiga) spekulanter. Ett annonspris på 165" med prutmån låter väl vettigt men är ändå ingen garanti för att du kan kränga den snabbt. Precis som nån längre upp skrev så är ju utbudet större än efterfrågan på runt 5 år gamla E-46'or.

Om du tycker du får "skambud" på den om du jämför med vad du gav så tappade jag nsätan 30" på en 328 Coupé -00 som jag hade för ett par år sedan. Den var svensksåld och i mycket bra skick med vettig utrustning och styvt 10.000 mil på mätaren. Jag gav 192" för den och sålde den 3 mån senare för 163" efter några veckors annonserade till förste spekulant som tittade på den.

Skulle jag våga mig på en gissning ang slutpris på din bil skulle jag säga nånstans runt 150".

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.