|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag är i stånd att köpa en ny 325i och har lite funderingar kring det här med däck. Efter vad jag har läst så är de runflat-däck som levereras som standard inte så värst lyckade ur varken väghållnings eller bullersynpunkt. Jag har själv provkört bilen med 16 tums runflat och håller med om att bullernivån är i högsta laget. Bilen verkar dock inte gå få levererad med några andra däck så vad jag har förstått så måste jag köpa nya däck när jag fått bilen och lägga runflat-däcken i "byrålådan". Det känns dock inte så trevligt att betala för däck som aldrig ska användas. Ni som har köpt bilen, finns det någon annan lösning? Sedan undrar jag vilka däckfabrikat som rekommenderas? Jag värdesätter låg ljudnivå mycket. | |
|
Är det samma fälgar till runflat däck som vanliga? Jag har alltid trott att det varit speciella fälgar. Kräv vanliga däck precis innan du skriver under avtalet, hota med att hoppa över affären annars, så brukar de bli villiga att hjälpa till.... ___ Bilbloggen: Länk |
|
| Som jag har förstått så krävs det speciella fälgar till runflat däck. Däremot så går det att montera vanliga däck på dess fälgar. | |
|
Det är samma typ av fälgar till RFT och standarddäck. Problemet om man vill ha vanliga däck är att man inte kan få reservhjul till bilen (finns inget utrymme för det) och då måste du ha någon form av punkteringsvätska med dig. BMW har en luftkompressor och punkteringsvätska som levereras med M3/M5. Ett alternativ är att försöka få med kompressor/punkteringvätska (och domkraft!) i köpet och sedan byta till standarddäck när du slitit ut de däck som bilen levereras med. Jag kan inte säga att RFT är så dåliga som vissa vill göra gällande. Det enda som jag märkt är att de är lite bullriga på grov asfalt (men de är mycket tysta på lite slätare...). Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Blir det lika bra köregenskaper som med vanliga fälgar då? ___ Bilbloggen: Länk |
|
| Finns det någon möjlighet att välja däckfabrikat på runflat när man köper bilen? När jag diskuterat med försäljaren så har frågan om däckfabrikat aldrig kommit på tal utan det verkar som att de kör med något förutbestämt fabrikat. Kanske det är läge att ta upp detta så man får det däck som går tystast. | |
|
Håller med Johan B om att runflat inte är så usla som en del inlägg gett intrycka av (fast det är kanske stor skillnad på olika fabrikat). Min invändning är att de skickar upp mycket vibrationer och buller på grovkoring asfalt. Nu är i och för sig E90 en tystgående bil, så det blir inte så farligt, men inte heller så bra som det borde kunna vara. Jag kommer att köra slut på mina runflat och sedan lägga på vanliga däck när det blir dags. Få däck brukar ändå hålla mer än 2000 mil för mig. Följ Johans förslag att försöka få med kompressor och punkteringsvätska i köpet, det borde gå att förhandla fram. |
|
|
Johan B: Det är inte samma fälgar till runflat som vanliga däck. Runflat fälgar har en högre innerkant för att däcket inte ska kränga av. Däremot så kan man som sagt ha vanliga däck på runflat fälgar men inte tvärtom. andreas30: Har du en väldig tur så kan åf köpa in dina gamla däck, men det brukar dom inte vara så pigga på. Keep Your Distance! |
|
|
Clubsport, enligt de uppgifter jag har är det samma fälgutformning på de moderna RFT-däckens fälgar. Däremot fanns det för några år sedan punkteringssäkra däck som hade specialfälgar. Tror inte att det är några biltillverkare som använder sig av dessa längre. Läser man på Continentals hemsida står det klart och tydligt att det inte behövs speciella fälgar: "Whereas certain systems marketed by competitors require special wheels, the run-flat systems from Continental can be used on conventional wheels. This eliminates the need for investments in special wheels and mounting tools throughout the branch." ( Länk ) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Var inne hos en åf igår och såg att vinterhjul finns med olika däcksfabrikat. Tänkte inte på att fråga om standardhjulen, men har för mig att BMW väljer ett visst däck för en viss marknad och sen är det bara att se glad ut och betala. Att egenskaperna skiljer sig ganska markant mellan olika däcksfabrikat, precis som för vanliga däck, är dock ett faktum. För inte så länge sedan gjordes ett test i någon tysk biltidning (troligtvis ams) som jag har liggande där hemma. Tror det var tre eller fyra märken som testades till just BMW. Ska vaska fram den ikväll, är själv nyfiken på resultatet. Om det sen går att ändra vid beställning är en helt annan sak, men åminstone är man beväpnad med faktabaserade argument vid förhandlingen. |
|
|
Ja, det var tyska ams som gjorde det - och Continental kom skitsist i testet - precis det däck som min har... BMW CS #6212 |
|
|
Johan B: Ok, det var en BMW mekaniker som sa så för ett halvår sen, han kanske satt på gamla uppgifter. Keep Your Distance! |
|
|
Glömde, kollar man på BMW så måste vissa fälgar ha runflat däck... Keep Your Distance! |
|
|
Jag väcker liv i en gammal tråd nu..men vill bara förmedla mina erfarenheter av runflat/vanliga däck. När jag köpte min e90 325 så satt det michelin run flat på den. Jag upplevde bilen som lite stel och hård (men med bra grepp och sportig) och tänkte att det berodde på sportchassit och fjädringen. Jag satte nyligen på nya Nokian (ej run flat) och måste säga att bilen går tystare, mjukare och spårar mindre...jag behöver inte längre spänna kroppen varje gång jag kör på lite grov/spårig väg. Nackdelen med ej run flat är väl då som sagt att man kan få punktering.... |
|
|
Du har gjort exakt samma erfarenhet som jag - med 'vanliga' däck blir E90 precis så härlig att köra och åka i som den är konstruerad för! RFT-däcken ger en viss möjlighet att linka vidare vid punktering, till priset av att de förstör mycket av vägkänsla, kör-, ljud- och åkkomfort osv. Det är för mig obegripligt, att BMW envisas med att man som kund 'måste' ha dessa undermåliga däck - det är OK om man har dom som tillval (vilket är fallet på t ex 5-serien och X3), men till bl a 1- och 3-serierna vägrar BMW att leverera något annat än RFT-däck. Man försöker tom. helt fräckt att slå i kunderna, att även vinterhjulen 'måste' vara av RFT-typ, vilket är rent nys eftersom de vinterhjul BMW säljer är monterade med däck hos däckleverantören, och det går alldeles utmärkt att få 'vanliga' däck på de fälgar som är avsedda för RFT-däck. Det är alltså felaktigt som en del påstår, att man måste sätta RFT-däck på fälgar gjorda för RFT. Däremot ska man helst inte ha RFT-däck på vanliga fälgar, men det är en helt annan sak! Argumentet att bilarna saknar reservhjul håller inte heller. BMW säljer flera modeller (M5, M3 och Z4M bl a) utan vare sig reservhjul eller RFT-däck. M-bilarnas lite extrema däck finns nämligen inte i RFT-utförande... istället förses dessa bilar med ett "M Mobility Kit", bestående av en 12V-driven luftkompressor och en behållare med punkteringsvätska. Utmärkt grunka, jag har en i min bil - den kostade kring tusenlappen, vilket är den ungefärliga prisskillnaden mellan 4 st RFT-däck och 4 st 'vanliga' däck. Vanlig punkteringsspray (för 39.90 hos Biltema) duger oftast också bra. Och ett däck lagat med punkteringsvätska går alldeles utmärkt att köra flera hundra mil på, jag vet för jag har gjort det. Ytterligare ett argument för RFT från BMW är, att en punktering i hög fart är mindre farlig med RFT-däck än med 'vanliga' däck. Ihåligt argument - i så fallär det farligt att köra M-bilarna fort.... Om man sen har 'vanliga' däck på sina RFT-fälgar, får man på köpet att fälghornet är konstruerat att hålla kvar däcket när det är lufttomt - det funkar lika bra på ett vanligt däck som på ett RFT, så inte heller där har RFT nåon nämvärd fördel! Nej, skäms BMW - låt kunderna välja på RFT eller vanliga däck, och erkänn att det fortfarande finns (ganska stora) nackdelar med RFT-konceptet så vi själva får ta ställning till vilka däck vi vill ha! |
|
| Jag ser att jag i denna tråd skrivit att Run Flat däcken inte var så väldigt dåliga. När jag skrev detta hade jag haft bilen två veckor. Det föranleder en kommentar. De flesta däck blir bullrigare när de är slitna. Det gällde i all synnerhet Run Flat däcken som satt på bilen vid leverans. Ljudnivån brukar alltid bli lägre efter att ha monterat nya däck, men aldrig har jag upplevt detta så tydligt som när jag bytte mina slitna RFT mot ny icke-RFT (trots att det var samma däck i övrigt). | |
|
Jaha, det blir till att börja träna drifting så att jag blir av med RFT-puckarna :) /ElakaKatten |
|
| Jag funderar på samma sak, skall nog ta hundra varv runt IKEA parkeringen någon natt (:- | |
|
Ang. säljare som predikar för RFT-konceptets förträfflighet. När jag köpte min bil AVRÅDDES jag från att välja RFT-vinterdäck. Heder åt de handlare som vågar ha en egen åsikt. /Ronny |
|
| För ett par år sedan gjorde Auto Motor och Sport ett vintertest, där bland annat en BMW med runflatdäck ingick. Den var långsammast runt banan, har jag för mig. De provade emellertid även bilen med konventionella vinterdäck, och då var den runt tre sekunder snabbare per varv och där med en av de vassaste bilarna runt banan. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.