|
|
|
|---|---|
Jyrk |
Till att börja med. Kära Admins, jag har letat som en riktig boyscout efter nån tråd som kan kopplas till mitt problem men har tyvärr inte hittat någon, därför skriver jag detta "ge mig råd, tips, hjälp någon" [med risk för novellstämpling, men jag måste förklara ingående känner jag] Jag fick i höstas problem med min kärra, var ute och körde med några vänner och helt oväntat kom "coolant temp" upp på färddatorn. Jag blev förstummad men förstod genast att det är nog ingen god idé att fortsätta köra. Jag fick hacka mig fram några KM efter 15-20 minuters väntan på manuell kylning av motorn. Några dagar efter lämnade jag in bilen till (kanske nu i efterhand har jag insett att det var en mindre seriös bilmekare) en verkstad som passade min unga och hårt slitande för dåliga pengar-plånbok. Efter ett par dagar fick jag beskedet att det inte var något fel, utan han hade luftat den och den hade fungerat bra. Okej, det sved att han ändå krävde ut en ganska stor summa pengar för hans timmar av ja.. arbete? I vilket fall som helst funkade min bil och det var allt som spelade roll, jag och några vänner skulle åka ner till Karlskrona (bor i göteborg) väl nere hade vi trevlig. Dagen efter så satte jag igång kärran, cruisade lungt i stan några minuter innan vi skulle bege oss ut på motorvägen då helt plötsligt mätaren gick upp i temp igen.. Förstörd och förvirrad fick jag tillslut kontakt med en avlägsen släkting som kunde ta hand om bilen och vi tog tåget hem. Han lotsade den till en Aukt. BMW verkstad och dom konstaterade att det var vattenpumpen som det var fel på, dom bytte den och termostaten till en resonlig summa pengar. Bilen var åter igen hel, den fungerade okej nu emot vintern / vårkanten. Jag har upptäckt att den läckt kylarvätska, men har ej haft tid att felsöka, jag har helt enkelt fyllt på efter behov. Nu har jag småservat den med nya slangar i helgen och skulle ut med den idag, kom till grannen, lät den stå på tomgång, hade just fyllt på nytt kylarvatten.. Den stod och puttrade några minutrar och när jag sätter mig så är mätarn på max igen.. Helvete tänker jag , inte igen.. Nu senare på kvällen har jag testkört den och den funkar bra men när jag ställde den stilla på tomgång så går tempen upp.. Mitt problem är alltså kylningen, kan mätarn spela mig ett spratt? Varför just på tomgång? Hur löser jag detta utan att behöva punga ut tusenlappar hos en BMW verkstad en engång? Varmt välkommna är ni att antingen svara här eller skriva mail till mig. jyrk@bredband.net all möjlig hjälp är hemskt uppskattad! // Ung och Icke så kunning. |
|
Om motortempen endast går upp på tomgång och inte på motorvägskörning så låter det som viscokopplingen är dålig. Den som sätter igång fläkten på tomgång, utan den så kyls ju motorn inte på tomgång men när du kommer upp i fart så löser fartvinden detta och fläkten behöver inte jobba, utan termostaten öppnar och stänger allt efter temperaturen ändras i motorn. Om detta låter rimligt så sök på "viscokoppling" och se om du känner igen dig i trådarna! Annars så testa att lufta ordentligt, har du gjort rätt? Det finns mycket skrivet om det också, sök på det annars, orkar inte skriva nu annars skulle jag gjort det. Det finns även under mektips - termostat och v-pumps byte. |
|
Jyrk |
Tack för tipsen där MD, jag har dock kännt problemen vid andra tillfällen än just tomgång och långsam körning. Jag har läst på lite ur dom andra trådarna, skall ge mig på detta med viscokopplingen och hoppas på att det löser problemet, förövrigt.. Hur luftar man egentligen bilen riktigt "rätt".. Jag har hört uppförsbacke och dylikt men det låter så skumt, fick höra av bilmek att just BMW är svåra att lufta ur ordentligt. |
| alla bmw är inte svåra att lufta, men just denna bilen kan vara lite lurig! kollat kylaren? kolla även tillsatsvattenpumpen! jag har haft en fruktansvärd massa gamla bmw, och problemen med luftning kom faktiskt på denna modellen av nån anledning, om man inte får ut all luft, så måste det vara luft instängd nånstans rimligtvis! det tradiga i sammanhanget är att denna topp har mycket lätt för att spricka, så det gäller att vara noga och veta vad man gör! | |
|
Det där med avluftningen kan vara skojigt! Hade problem med toppen o sen var det svårt att avlufta systemet så till sist var det en kompromis som gällde. Stälde bilen uppför en kulle/vall så att påfylninglocket till kylaren var högre upp än framrutans nedre del. Öppnade locket, lät bilen gå på tomgång o tog fika. Fylde på lite vatten mellanåt o sen var det problem frit. Men kolla viscokopplningen först. Testa när motor är varm o går på tomgång. Ta en tidning, rulla ihopp den o stoppa sakta i fläkten - den borde inte stanna. OBS! Det rekomenderas att inte anväda egna fingrar! :) MVH Grabber |
|
|
Det där hjälper inte...Viscon har INGEN funktion på tomgång. Den drivs ju av motorn. Står man på tomgång så snurrar viscon INTE fortare än vad tomgången är. Ett jvla problem det där eftersom det är just då man vill ha kylningen. Men om din motor blir varm på tomgång så gasa upp den lite i varv så kommer du höra om viscon går igång, det går INTE att missa det ljudet. Vad gäller tidningen: Jo den kommer att stanna iaf. Svårt att märka ngn riktigt skillnad om den är varm eller ej med tidningen eftersom viscon glider om du sätter in en tidning. Den "låser" aldrig helt. *BAWORAK* |
|
Jyrk |
Okej. Nu blev jag lite förstummad över SvanteE's inlägg.. Jag gjorde nämnligen testet och kom glad in i tron om att viscokopplingen nu är kass, för tidningen stannade den ganska friskt.. Så¨, det behöver alltså inte vara den nu då eller? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.